شناسهٔ خبر: 55440845 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فدراسیون والیبال | لینک خبر

کشورهای اسلامی؛ نخستین حضور تیم ملی زنان/ شاگردان جزیده در اندیشه چهارمین قهرمانی

صاحب‌خبر -

تیم ملی والیبال زنان ایران در سال 2022 نخستین حضور خود در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را درحالی تجربه خواهد کرد که تیم ملی ب مردان برای چهارمین قهرمانی ایران به مصاف حریفان مسلمان خود می‌رود.

 

به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، با تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی و با هدف نمایش توانایی‌های ورزشکاران مسلمان جهان برگزاری بازی‌های هبستگی کشورهای اسلامی شکل گرفت. در این بازی‌ها تنها ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی حق حضور دارند.

نخستین دوره این بازی‌ها سال ۲۰۰۵ در عربستان سعودی برگزار شد و قرار شد که دومین دوره سال ۲۰۰۹ در ایران برگزار شود که به علت مشکلاتی لغو شد. کشور اندونزی در سال 2013 میزبان سومین دوره بازی همبستگی کشورهای اسلامی بود و جمهوری آذربایجان نیز در سال 2017 میزبان چهارمین دوره این بازی‌ها بود.

پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی از 18 تا 27 مردادماه در شهر قونیه کشور ترکیه برگزار می‌شود و تیم ملی والیبال زنان ایران برای نخستین بار در این مسابقات شرکت می‌کند و تیم ملی ب مردان ایران نیز در چهارمین حضور ایران به چهارمین قهرمانی می‌اندیشد.

این بازی‌ها قرار بود در سال 2021 برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا یک سال به تعویق افتاد، اما لگوی بازی‌ها همان قونیه 2021 باقی ماند.

 

** 44 کشور در فهرست مدال آوران

بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی تا کنون در 28 رشته ورزشی دنبال شده است و 44 کشور تا کنون در رشته‌های مختلف روی سکو رفته‌اند.

ترکیه با 305 مدال شامل 95 طلا، 100 نقره و 110 نشان برنز در صدر جدول مدال‌آوران این بازی‌ها قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران نیز با 90 مدال طلا، 80 مدال نقره و 56 نشان برنز و در مجموع 226 مدال در جایگاه دوم هست.

کشورهای جمهوری آذرباریجان با 201 مدال(53 طلا، 63 نقره و 85 برنز)، مصر با 146 مدال (46 طلا، 51 نقره و 49 برنز) و  اندونزی با 166 مدال (43 طلا، 64 نقره و 59 برنز) در جایگاه‌های سوم تا پنجم قرار دارند.

 

** شاگردان کمپدلی در نخستین آزمون رسمی

تیم ملی والیبال زنان ایران با هدایت الساندرا کمپدلی در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شرکت می‌کند که نخستین آزمون رسمی اله از زمان پذیرش هدایت تیم ملی ایران نیز محسوب می‌شود.

والیبال در ایران پرطرفدارترین ورزش خانوادگی است و در بین دختران نیز محبوبیت خاصی دارد. ازسوی دیگر ظرفیت والیبال زنان ایران بسیار خوب است و چیزی از بسیاری کشورهای آسیا و جهان کم ندارد و حتی بازیکنان ایران از نظر فیزیکی از خیلی کشورها مانند ژاپن، چین و کره جنوبی در قاره آسیا نیز بهتر هستند.

والیبال تنها رشته‌ای در ایران است که برای زنان خود کمپ اختصاصی دارد و این نشان دهنده میزان اهمیت و نگاه فدراسیون به والیبال بانوان است.

استراتژی فدراسیون والیبال در مسیر رشد و شکوفایی والیبال کشور نبود نگاه جنسیتی و بلکه نگاه ویژه به والیبال زنان است. همان نگاهی که 15 سال پیش برای رشد و توسعه والیبال مردان وجود داشت.

فدراسیون درنظر دارد با برنامه‌ریزی بهتر، برطرف نقاط ضعف، ایجاد امکانات مناسب‌تر و ایجاد زمینه توسعه والیبال زنان در کشور، شرایط را برای رسیدن والیبال زنان به آرمان ترسیم شده (چهار تیم برتر آسیا) نزدیک کند.

در این راستا با همکاری وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تیم ملی زنان برای نخستین بار و با هدف کسب تجربه بیشتر در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی حضور خواهد یافت.

در مسابقات والیبال زنان بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی نیز شاگردان الساندرا کمپدلی سرمربی تیم ملی زنان در گروه الف با ازبکستان، اندونزی و ترکیه همگروه هستند.

در گروه ب زنان نیز والیبالیست‌های افغانستان، سنگال، کامرون و جمهوری آذربایجان به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

 

** ترکیب تیم ملی زنان

تیم ملی زنان ایران صبح روز دوشنبه دهم مرداد از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) راهی شهر استانبول شد تا اردوی پنج روزه خود را در این شهر برپاکند و سپس در مسابقات والیبال بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در شهر قونیه شرکت کند.

مائده برهانی، مهسا صابری، نگار کیانی، پوران زارع، الهه پورصالح، شبنم علیخانی، محدثه محشتاقی، تهمینه درگزنی، زهرا کریمی، زهرا مغانی، فاطمه امینی، ریحانه کریمی، آیتک سلامت و مهسا کدخدا 14 بازیکن اعزامی تیم ملی زنان ایران به ترکیه هستند.

صدیقه اسلامی به عنوان سرپرست، الساندرا کمپدلی (سرمربی)، فاطمه رشیدی و مهسا آراسته (مربیان)، زینب گیوه (مربی بدنساز) و محمد مخدومی به عنوان آنالیزور، تیم ملی والیبال زنان را همراهی می‌کنند.

 

** شاگردان جزیده در کمین چهارمین قهرمانی

والیبال ایران سه مدال طلای بازی همبستگی کشورهای اسلامی را در پرونده کاری خود دارد و شاگردان عظیم جزیده سرمربی تیم ملی ب در رقابت‌های قونیه در کمین کسب چهارمین  طلای والیبال ایران در این مسابقات هستند.
در مسابقات والیبال مردان این بازی‌ها هشت تیم حضور دارند که مسابقات مرحله مقدماتی خود را در دو گروه پیگیری خواهند کرد.

در گروه الف تیم‌های سودان، جمهوری آذربایجان، مراکش و کامرون قرار دارند و تیم ملی ب والیبال ایران نیز با پاکستان، ترکیه و قطر در گروه ب رقابت خواهند کرد.

 

** معرفی تیم ملی ب

شهروز همایونفرمنش (کاپیتان)، علی رمضانی، فاضل پژومان، پوریا یلی، بردیا سعادت، آرمان رحمانی، احسان دانش‌دوست، علی حاجی‌پور، اسماعیل مسافر، محراب ملکی‌سرخی، امیرضا سرلک، محمد ولی‌زاده، ابوالفضل قلی‌پور و اسماعیل طالبی‌ 14 بازیکن ایران در این رقابت‌ها هستند.

مصطفی کارخانه به عنوان سرپرست، عظیم جزیده (سرمربی)، کامبیز یعقوبی (مربی)، وحید صادقی و احمد فتاح (کمک مربی) و امین علی‌اکبری به عنوان آنالیزور تیم ملی ب را در بازی‌های کشورهای اسلامی همراهی می‌کنند.

 

** نگاهی به تاریخچه رقابت‌های والیبال بازی‌های همبستگی

نخستین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی سال 2005 به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد و در مسابقات والیبال مردان این بازی‌ها هشت کشور حضور داشتند.

تیم ملی والیبال ایران با هدایت پارک کی وون در نخستین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی عنوان قهرمانی را به دست آورد.

در این دوره تیم ایران در دور مقدماتی تیم‌های پاکستان، عراق و فلسطین را شکست داد و در مرحله دوم نیز ملی‌پوشان ایران تیم‌های عربستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان را از پیش رو برداشتند.

تیم ملی والیبال ایران در مرحله نیمه‌نهایی الجزایر را شکست داد و در دیدارنهایی با شکست مصر عنوان قهرمانی را به دست آورد. در نهایت تیم‌های ملی والیبال ایران، مصر، الجزایر، عربستان سعودی، جمهوری آذربایجان، پاکستان، مراکش و ترکمنستان رتبه های اول تا هشتم این رقابت ها را به دست آوردند.

پیمان اکبری، محمد ترکاشوند، فرهاد ظریف، رامین بابایی، امیر حسینی، محمد شریفات، محمد منصوری، علیرضا نادی، مهران زارع، امیر حسین منظمی، بهنام محمودی و مهدی بازارگرد بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در این دوره از مسابقات والیبال بازی های همبستگی کشورهای اسلامی بودند.

جمهوری اسلامی ایران سال 2009 میزبان دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی بود که به دلیل کارشکنی برخی کشورهای عربی این رقابت‌ها برگزار نشد.

سومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در سال 2013 در اندونزی برگزار شد و تیم ملی ب والیبال ایران با هدایت زنده‌یاد حسین معدنی به مقام قهرمانی دست یافت.

در دور مقدماتی این دوره از رقابت‌ها تیم ملی والیبال ایران موفق به شکست ترکیه، کامرون، قطر و کویت شد و به عنوان صدرنشین به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد.

ملی‌پوشان ایران در مرحله نیمه‌نهایی اندونزی را از پیش رو برداشتند و در دیدار نهایی نیز موفق به شکست مصر شدند تا برای دومین بار مدال طلا و عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کنند.

بهزاد حیدری، حسین حسن پور، محمد حسن صنوبری، مصطفی شریفات، محمدرضا حسینی، مجتبی قلی زاد، علی سجادی، مجتبی یوسفی، علیرضا جلالی، رضا صفایی، فرهاد پیروت پور و محمد طاهر وادی بازیکنان تیم ملی ب ایران در این رقابت‌ها بودند.

در چهارمین دوره مسابقات والیبال بازی های همبستگی کشورهای اسلامی تیم ملی جوانان به نمایندگی از والیبال ایران در این رقابت‌ها شرکت کرد و هدایت این تیم را بهروز عطایی برعهده داشت.

مرحله گروهی مسابقات والیبال مردان این دوره از بازی‌ها با حضور 10 کشور در دو گروه زیر پیگیری شد:

گروه اول: جمهوری آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان و افغانستان

گروه دوم: ایران، قطر، الجزایر، عربستان سعودی و مراکش

تیم ایران در مرحله مقدماتی به ترتیب موفق به شکست عربستان سعودی، قطر، مراکش و الجزایر شد و به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله‌نیمه‌نهایی شد.

پس از پایان دور مقدماتی رقابت‌های مردان تیم های اول و دوم هر گروه به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند که از گروه اول تیم‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه با کسب رتبه های اول و دوم به مرحله نیمه نهایی صعود کردند. از گروه دوم نیز ایران و الجزایر به عنوان تیم‌های اول و دوم گروه راهی مرحله نیمه‌نهایی شدند.

تیم والیبال جوانان ایران در مرحله نیمه نهایی با شکست ترکیه فینالیست شد و تیم جمهوری آذربایجان با شکست الجزایر به دیدار نهایی راه یافت تا شاگردان عطایی حریف میزبان بازی‌ها شوند.

تیم ملی جوانان در دیدار نهایی مسابقات والیبال مردان چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی موفق به شکست جمهوری آذربایجان میزبان این بازی‌ها شد و با کسب شش برد متوالی به عنوان قهرمانی دست یافت.

جواد کریمی سوچلمایی، علی رمضانی، امیرحسین اسفندیار، اسماعیل مسافر، اکبر ولایی، میربابک موسوی گرگری، علی اصغر مجرد، طیب عینی ثمرین، توحید صمدی، اسماعیل طالبی، بیژن براتی طرقی، رسول آقچه لی، محمود رسولی و پوریا یلی 14 بازیکن تیم ملی جوانان در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی بودند.

نظر شما