شناسهٔ خبر: 55440455 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مذاکرات هسته‌ای ایران و تحولات عراق؛ محور گفت‌وگوی وزرای خارجه عراق و فرانسه

وزرای خارجه عراق و فرانسه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، مذاکرات ریاض - تهران و تحولات روزهای اخیر در عراق رایزنی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه و «کاترین کولونا»وزیر خارجه فرانسه شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت تلاش برای دستیابی به آرامش و کاهش تنش در منطقه و راه‌هایی را برای  پیشرفت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق که نسخه‌ای از آن در وبگاه «موازین نیوز»، منتشر شد، «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه در تماس تلفنی با «فؤاد حسین» در خصوص ارتقای روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و راه‌های تقویت رایزنی و هماهنگی بین بغداد و پاریس گفت‌‌وگو کرد و وزیر خارجه عراق نیز به وی تصدی پست وزارت خارجه فرانسه را تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد.

بر اساس این بیانیه، وزیر خارجه عراق از دولت فرانسه برای مواضعش در حمایت از بغداد در زمینه‌های مختلف تقدیر کرد و وی را در جریان اوضاع داخلی عراق و تحولان این کشور در سایه تظاهرات‌ها و اعتراض‌ها قرار داد و این امر را در راستای دموکراسی در حال ظهور در این کشور و بخشی از روند سیاسی عراق دانست.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که وزرای خارجه دو کشور درباره قضایای منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام طرفین رایزنی و بر ضرورت اقدام برای کاهش تنش و برقراری آرامش در منطقه و پرهیز از تشدید تنشی که به نفع هیچ طرفی نیست، تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، دو وزیر همچنین درباره روابط دوجانبه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و بهبود آن در برخی زمینه‌ها گفت‌وگو کردند و دو طرف بر ادامه گفت‌وگوهای آغاز شده در بغداد و پیشبرد راه‌‌کارها در راستای دستیابی به امنیت و ثبات و پیشرفت روند همکاری برای دستیابی به صلح و توسعه تاکید کردند.

در بیانیه مذکور آمده است: دو وزیر همچنین درباره روند مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای میان ایران و شش کشور و بازتاب‌های مثبت آن بر امنیت منطقه و ثبات آن رایزنی کردند.

بر اساس این بیانیه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز کشته شدن شماری از شهروندان عراقی در اثر حمله اخیر به یک دهکده گردشگری در استان دهوک را به دولت و ملت عراق تسلیت گفت و بر تعهد فرانسه در حمایت کامل از حاکمیت عراق به منظور تضمین امنیت و ثبات آن تاکید کرد.

انتهای پیام/ص

نظر شما