شناسهٔ خبر: 55430569 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان غذا و دارو | لینک خبر

ارز ترجیحی؛ عامل ایجاد اختلال در تولید و کمبود دارو/شکوفایی صنعت و کیفی شدن تولید با اجرای طرح دارویاری

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ارز ترجیحی در روند تولید دارو اختلال ایجاد کرده بود، در حالیکه دارو ارزان بود اما ما با کمبود مواجه بودیم.

صاحب‌خبر -


به گزارش ایفدانا، دکتر بهرام دارایی در برنامه میز اقتصاد گفت: اصلاح یارانه دارو باید از سال‌های قبل صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه رفع کمبودهای دارویی از مهمترین اهداف اجرایی طرح دارویار است، افزود: ٩٧ درصد عددی داروهای مورد نیاز کشور را شرکت‌های داخلی تولید می‌کنند و ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه تمام شده تولید وابسته به ارز ترجیحی بود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه پارسال ارز به اندازه و مطابق نیاز تولیدکننده نبود، اظهار کرد: همین مسئله در چرخه تامین دارو اختلال ایجاد می‌کرد، چرخه تامین دارو ٣۶۵ روزه است و تولیدکنندگان باید بتوانند به موقع نهادهای تولید خود را تامین کنند و فرایند پیچیده داروسازی را به موقع انجام دهند.

دارایی گفت: ارز ترجیحی در روند تولید اختلال ایجاد کرده بود و ما با کمبود مواجه بودیم، دارو ارزان بود اما کم بود، از طرفی ما صنعت داروسازی را اسیر ارز دولتی کرده بودیم و صنعت از پویایی خارج شده بود و قیمت‌ها به موقع اصلاح نمی‌شد و شرکت‌های داروسازی از هدف گذاری صادرات فاصله گرفته بودند و  در تأمین داروی تولید داخل دچار مشکل شده بودند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اجرای طرح دارویار کمبودهای تولید داخل برطرف می‌شود و پویایی این صنعت به سال‌های شکوفایی خود بر می‌گردد و ما به سمت کیفی کردن تولید داخل و صادرات پیش خواهیم رفت.

دارایی گفت: همانطور که زیرساخت نسخه الکترونیکی به خوبی پیش رفت؛ در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سامانه تیتک به همه سامانه‌ها، بیمه ها، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها متصل شده و  بستر لازم فراهم است و اگر اشکالاتی باشد؛ همان قطعی اینترنت بوده که منظور کاهش سرعت و تبادل داده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شرط ما برای اجرای طرح دارویار این است که بیماران پرداختی بیشتری نداشته باشند؛ این امکان فراهم شده است که داروخانه آفلاین به بیماران خدمت رسانی کنند تا پرداختی از جیب مردم بالا نباشد.

نظر شما