شناسهٔ خبر: 55398888 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

تعلیق پارلمان عراق تا اطلاع ثانوی

صاحب‌خبر -

طرفداران جریان صدر،  حاضر به ترک ساختمان پارلمان نیستند و قصد دارند به تحصن خود تا اطلاع ثانوی ادامه دهند؛ موضوعی که نشان از تعلیق پارلمان تا اطلاع ثانوی دارد.
 با حضور دوباره حامیان این جریان در «منطقه سبز» (الخضرا) و در صحن پارلمان، شرایط سیاسی عراق متشنج‌تر از قبل پیش می‌رود. درحالی‌که در هفته پیش، پس از ۱۰ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» امیدها برای تشکیل دولت جدید زنده شد و پارلمان نیز آماده انتخاب رییس‌جمهور و معاون‌اول رییس پارلمان می‌شد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط را پیچیده کرد.
حامیان این جریان برای بار دوم در ۷۲ساعت، روز شنبه وارد صحن پارلمان شدند. «ابراهیم الجابری»، رییس دفتر مقتدی صدر در بغداد نیز که به میان حامیانش رفته بود، از تحصن نامحدود در صحن پارلمان خبر داد؛ بنابراین حامیان صدر ،شب را در پارلمان و محوطه منطقه سبز سپری کردند و همچنان نیز در صحن به حالت تحصن به سر می‌برند. طرفداران جریان صدر دیشب در صحن پارلمان مراسم سینه‌زنی نیز برگزار کردند.
«محمد الحلبوسی»، رییس پارلمان نیز در پی این آشوب، از تعلیق جلسات پارلمان تا اطلاع ثانوی خبر داد. اما شرایط امنیتی بغداد در حالت کلی آرام گزارش شده است. نیروهای امنیتی بیشتری روانه خیابان‌ها و مناطق اطراف منطقه سبز و همچنین پل الجمهوری (منتهی به منطقه سبز) 
شده‌اند. 
نیروهای ارتش و یگان‌های مبارزه با تروریسم نیز در ورودی منطقه سبز مستقر شده و اقدام به بازرسی و کنترل عبور و مرورها کردند. «مصطفی الکاظمی» روز گذشته طی جلسه با فرماندهان امنیتی، از آن‌ها خواسته بود تا نیروها را برای حفظ جان حامیان صدر و همچنین حفظ اموال عمومی روانه خیابان کنند و تمامی اقدامات برای حفظ نظم اتخاذ شود. او از احزاب سیاسی خواست گفت‌وگو و برای حل بحران امتیازدهی کنند؛ بنابراین بغداد شب آرامی را پشت سر گذاشت و درگیری یا اقدامات غیرطبیعی مشاهده نشد. به گفته منابع عراقی، نیروهای نظامی و امنیتی تمام شب را در حالت آماده‌باش به سر بردند و عمده مناطق پایتخت عراق شاهد حضور این نیروها بود.
 حضور  حامیان صدر در پارلمان
 صبح دیروز یکشنبه هم «حسن العذاری»، رییس کمیسیون سابق «الصدریه» در پارلمان و «ابومصطفی الحمیداوی»، از مقامات گروه مسلح «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر وارد پارلمان شده و با اعتصاب‌کنندگان دیدار کردند. آن‌ها به نیابت از مقتدی صدر از حامیان خود خواستند تا به شکل مسالمت‌آمیز به اعتراضات خود ادامه دهند.
در این راستا، یکی از تحصن‌کنندگان داخل پارلمان به وبگاه العربی الجدید گفت که تا زمان دستور «مقتدی صدر» آن‌ها به حضور در داخل پارلمان ادامه خواهند کرد. العربی الجدید نوشت که شب گذشته تعداد افرادی که وارد پارلمان شدند به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافت و صدها نفر از دیگر استان‌ها خود را به بغداد رسانده بودند.

نظر شما