شناسهٔ خبر: 55396144 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

ادامه آتش‌افروزی غرب در پارلمان عراق

توطئه بزرگ چهل دزد بغداد

طرفداران جریان صدر که وضعیت سیاسی‌ـ امنیتی بغداد را متشنج کرده‌اند، حاضر به ترک ساختمان پارلمان نیستند و قصد دارند به تحصن خود تا اطلاع ثانوی ادامه دهند. با حضور دوباره حامیان آشوبگر جریان صدر به «منطقه سبز» (الخضراء) و در صحن پارلمان، شرایط سیاسی عراق متشنج‌تر از قبل پیش می‌رود.درحالی‌که در هفته پیش، پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» امیدها برای تشکیل دولت جدید زنده شد و پارلمان نیز آماده انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان می‌شد تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط را پیچیده کرد.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل 
طرفداران جریان صدر که وضعیت سیاسی‌ـ امنیتی بغداد را متشنج کرده‌اند، حاضر به ترک ساختمان پارلمان نیستند و قصد دارند به تحصن خود تا اطلاع ثانوی ادامه دهند. با حضور دوباره حامیان آشوبگر جریان صدر به «منطقه سبز» (الخضراء) و در صحن پارلمان، شرایط سیاسی عراق متشنج‌تر از قبل پیش می‌رود.درحالی‌که در هفته پیش، پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» امیدها برای تشکیل دولت جدید زنده شد و پارلمان نیز آماده انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان می‌شد تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط را پیچیده کرد.
 چه اتفاقی رخ‌داده است؟
حامیان مقتدی صدر برای بار دوم در ۷۲ ساعت، وارد صحن پارلمان شدند. «ابراهیم الجابری» رئیس دفتر مقتدی صدر در بغداد نیز که به میان حامیانش رفته بود، از تحصن نامحدود در صحن پارلمان خبر داد؛ بنابراین حامیان صدر شب را در پارلمان و محوطه منطقه سبز سپری کردند و همچنان نیز در صحن به حالت تحصن به سر می‌برند. طرفداران جریان صدر دیشب در صحن پارلمان مراسم سینه‌زنی نیز برگزار کردند.«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان نیز در پی این آشوب، از تعلیق جلسات پارلمان تا اطلاع ثانوی خبر داد؛اما شرایط امنیتی بغداد در حالت کلی آرام گزارش‌شده است. نیروهای امنیتی بیشتری روانه خیابان‌ها و مناطق اطراف منطقه سبز و همچنین پل الجمهوریه «منتهی به منطقه سبز»شده‌اند. نیروهای ارتش و یگان‌های مبارزه با تروریسم نیز در ورودی منطقه سبز مستقرشده و اقدام به بازرسی و کنترل عبور و مرورها کردند.
«مصطفی الکاظمی» طی جلسه با فرماندهان امنیتی از آن‌ها خواسته بود تا نیروها را برای حفظ جان حامیان صدر و همچنین حفظ اموال عمومی روانه خیابان کنند و تمامی اقدامات برای حفظ نظم اتخاذ شود.
 او از احزاب سیاسی خواست گفت‌وگو کنند و برای حل بحران امتیازدهی کنند.
 اعتراضاتی که عراق را فلج کرده است 
بنابراین بغداد شب آرامی را پشت سر گذاشت و درگیری یا اقدامات غیرطبیعی مشاهده نشد. به گفته منابع عراقی، نیروهای نظامی و امنیتی تمام شب را در حالت آماده‌باش به سر بردند و عمده مناطق پایتخت عراق شاهد حضور این نیروها بود.صبح شنبه  نیز  «حسن العذاری» رئیس کمیسیون سابق «الصدریه» در پارلمان و «ابو مصطفی الحمیداوی» از مقامات گروه مسلح «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر وارد پارلمان شده و با اعتصاب‌کنندگان دیدار کردند. آن‌ها به نیابت از مقتدی صدر از حامیان خود خواستند تا به شکل مسالمت‌آمیز به اعتراضات خود ادامه دهند.
در این راستا یکی از تحصن‌کنندگان داخل پارلمان به وبگاه العربی الجدید گفت که تا زمان دستور «مقتدی صدر» آن‌ها به حضور در داخل پارلمان ادامه خواهند کرد. العربی الجدید نوشت که شب گذشته تعداد افرادی که وارد پارلمان شدند به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافت و صدها نفر از دیگر استان‌ها خود را به بغداد رسانده بودند.گروه‌های حامی جریان صدر نیز دیگ‌های غذا را در محوطه منطقه سبز بر پا کردند.در این میان سفارت آمریکا در بغداد نیز در بیانیه‌ای از اتفاقات رخ‌داده در بغداد ابراز نگرانی کرد و خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها شد. در این بیانیه آمده است: «ما از نزدیک تنش‌ها در بغداد را دنبال می‌کنیم و در رابطه با گزارش‌هایی که از خشونت‌ها حکایت دارد، نگرانیم.»
 سازمان ملل فقط بیانیه می‌دهد 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از همه گروه‌های سیاسی عراقی خواست تا گام‌های مؤثری برای آرام کردن اوضاع و پرهیز از خشونت بردارند. او همچنین بر اهمیت عبور از اختلافات و تشکیل یک دولت ملی مؤثر تأکید کرد.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای از گروه‌های سیاسی خواست تا از طریق گفت‌وگو و در چارچوب قانون اساسی اختلافاتشان را حل کنند. در این بیانیه آمده است: «هرچند داشتن حق تظاهرات مسالمت‌آمیز در یک دموکراسی،یک حق اساسی است اما باید به قوانین و نهادهای دولتی احترام گذاشته شود.»
«نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان نیز با ابراز نگرانی از وضعیت سیاسی عراق، از همه احزاب سیاسی خواست تا خویشتن‌داری در پیش بگیرند. 
او از گروه‌های سیاسی در بغداد خواست تا برای گفت‌و‌گو با یکدیگر به اربیل بروند. بارزانی این شهر را پایتخت دوم عراق نامید.
 تلاش شورای هماهنگی شیعیان 
به دنبال ناآرامی‌های اخیر در بغداد، پایتخت عراق، یک منبع در چارچوب هماهنگی شیعیان از تلاش این چارچوب برای ایجاد کانال‌های ارتباطی و گفت‌وگو با جریان صدر خبر داد. شفق نیوز به نقل از یکی از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق «به‌جز جریان صدر» اعلام کرد که این چارچوب در حال تلاش برای ایجاد کانال‌هایی برای گفت‌وگو با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر است؛ چراکه روابط میان دوطرف تیره شده است و همین مسئله احتمال درگیری مسلحانه میان حامیان دوطرف را تقویت می‌کند.
این منبع چارچوب هماهنگی که نامش را فاش نکرده است دراین‌باره گفت: سازوکار این گفت‌وگو مبنی بر ارتباط مستقیم با رهبران برجسته جریان صدر است تا ابتکار عمل‌های سیاسی برای مهار بحران کنونی موردبررسی قرار گیرد و با مقتدی صدر نیز دیدار شود.وی افزود:
 سید عمار حکیم، رهبر جریان اسلامی حکمت ملی، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح و حیدر العبادی، رئیس ائتلاف النصر این روند را رهبری می‌کنند.
این منبع ادامه داد: چارچوب هماهنگی شیعیان درحال حاضر برای برگزاری «تظاهرات میلیونی» آماده می‌شود تا از نهادهای کشور دفاع کند و آغاز این تظاهرات و یا عدم برگزاری آن به گفت‌وگو با مقتدی‌صدر و نتایج ابتکارعمل‌های پیشنهادی بستگی دارد.
در همین حال، یکی از رهبران جریان صدر به شفق نیوز گفت: چارچوب هماهنگی تلاش کرد تا با ما ارتباط برقرار کند، اما ما پس از ایجاد کانال‌های ارتباطی رسمی، تابع دستور صدر هستیم.وی افزود: ممکن است تماس‌های غیررسمی میان دو طرف وجود داشته باشد، اما ورود به گفت‌وگوی مستقیم با چارچوب منحصرا به تصمیم مقتدی صدر بستگی دارد.
 واکنش رهبران مقاومت 
«نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق نیز در بیانیه‌ای، ورود تجمع‌کنندگان به عرصه‌های پارلمان در منطقه سبز را تجاوز به منطقه حفاظت‌شده او نقض آشکار اصل «تظاهرات مسالمت‌آمیز قانونی» دانست و از دولت عراق خواست به مسئولیت خود در حمایت او وضعیت امنیتی و جلوگیرصی از خونریزی بین عراقی‌ها عمل کند.
نوری المالکی در این بیانیه تصریح کرد: پیامدهای حوادث، تکرار سقوط قوه مقننه و گسترش فضای رعب و وحشت از مجهولات امنیتی، سیاسی و اقتصادی، مرا بر آن داشت که درخواست صمیمانه و خالصانه خود را به برادران در چارچوب هماهنگی و جریان صدر متوجه کنم تا موضعی مسئولانه اتخاذ کنند که شوک وارده را مهار و به‌دوراز تأثیرات منفی، گفت‌وگوی جدی را آغاز کنند.«هادی العامری» رئیس ائتلاف سیاسی-پارلمانی الفتح عراق و از فرماندهان ارشد حشد الشعبی نیز  در پیامی به «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر از او خواست گفت‌وگویی جدی را با چارچوب هماهنگی شیعی برای خروج از بن‌بست روند سیاسی عراق داشته باشد.العامری در این درخواست نوشت: خالصانه از برادر عزیز جناب سید مقتدی  صدر دعوت می‌کنم که گفت‌وگویی جدی با برادران چارچوب هماهنگی برای یافتن راه خروجی از بن‌بست درروند جاری سیاسی عراق و تفکر درباره راه‌حل‌های ممکن برای دورنگه‌داشتن کشور و مردم از خطرات احتمالی داشته باشد. عراق امانتی بر گردن همه ماست. خداوند آن را از هر بدی حفظ کند.

برچسب‌ها:

نظر شما