شناسهٔ خبر: 55389114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

درگیری نیروهای مرزبانی ایران با طالبان در منطقه مرزی هیرمند / مرز ایران در امنیت است

در این درگیری‌ها نیرو‌های طالبان گلوله‌هایی به سمت منازل حاشیه شرقی شهر دوست‌محمد شلیک کرده‌اند و حجم آتش بین دو طرف برای دقایقی تشدید شده است. برخی منابع افغانستانی مدعی شده‌اند، در این درگیری، یک تن از طالبان کشته و یک تن دیگر زخمی شده است که منابع مستقل چنین موضوعی را تاکنون تایید نکرده‌اند.

صاحب‌خبر -

درگیری نیروهای مرزبانی ایران با طالبان در منطقه مرزی هیرمند / مرز ایران در امنیت است

تابناک : اطلاعات رسیده حاکی‌ است، ساعتی پیش، درگیری مرزی بین نیروهای مرزبانی کشورمان با برخی نیروهای طالبان در مرز دوست‌محمد در شهرستان مرزی هیرمند رخ داده است.

در این درگیری‌ها نیروهای طالبان گلوله‌هایی به سمت منازل حاشیه شرقی شهر دوست‌محمد شلیک کرده‌اند و حجم آتش بین دو طرف برای دقایقی تشدید شده است.

برخی منابع افغانستانی مدعی شده‌اند، در این درگیری، یک تن از طالبان کشته شده و یک تن دیگر زخمی‌ شده‌ است که منابع مستقل چنین موضوعی را تاکنون تایید نکرده‌اند.

برخی اخبار رسیده به خبرنگار تسنیم حاکی‌ است، این درگیری پس از تلاش برخی نیروهای طالبان برای افراشتن پرچم طالبان در منطقه‌ای که خاک افغانستان نبوده، رخ داده است. در حال حاضر درگیری‌ها متوقف شده است.

طی سال های گذشته در منطقه "شغالک" از توابع بخش مرکزی شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان، در  خاک کشورمان و در چند صدمتری مرز با افغانستان، دیوارهایی برای مقابله با قاچاقچیان و اشرار ساخته شده است؛ اما همچنانکه چند ماه پیش نیروهای طالبان با عدم رعایت این خط مرزی باعث درگیری شده بودند، این بار نیز با تجاوز به این منطقه منجر به تبادل آتش شده‌اند.

نیروهای طالبان با درک غلط از خط مرزی، تصور می‌کنند، دیوار احداث شده، مرز بین ایران و افغانستان است، حال آنکه چنین نیست و طی ماه‌های گذشته نیز مسئولان مرزبانی ایرانی سعی کرده‌اند آنان را نسبت به موضوع توجیه کنند. با این حال، ساعتی پیش، برخی نیروهای طالبان با وارد شدن به همین منطقه سعی می‌کنند، روی کپری که در این محدوده (بین دیوارها و رودخانه) قرار دارد پرچم طالبان را نصب کنند که با واکنش متناسب نیروهای ایرانی مواجه می‌شوند و این مساله منجر به تبادل آتش میان طرفین می‌شود.

علت درگیری در مرز ایران و افغانستان، تجاوز مرزی از ناحیه طالبان بود

فرماندار شهرستان هیرمند گفت: تجاوز مرزی از ناحیه طالبان، علت درگیری امروز طالبان با ایران بوده و در حال حاضر مرز ایران و افغانستان در امنیت است.

میثم برازنده در گفت‌وگو با ایلنا گفت: یک تجاوز مرزی از سمت طالبان صورت گرفته که سبب درگیری بین نیروهای مرزبانی ایران و نیروهای طالبان شد.

وی افزود: بعد از تعرض نیروهای طالبان به برجک شماره دو گلشاه، نیروهای مرزبانی با نیروهای متجاوز درگیر شدند و در این درگیری نیروهای متجاوز به عقب رانده شده‌اند. در حال حاضر مرز در امنیت به سر می‌برد و درگیری به پایان رسیده است.

وی در پایان گفت: خوشبختانه در این درگیری از طرف نیروهای ایرانی تلفات جانی نداشتیم و مرز در حال حاضر امن است.

نظر شما