شناسهٔ خبر: 55386677 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

داورزنی: دریغ از حمایت!/ به ریاست کمیته نه فکر می‌کنم و نه انگیزه دارم

معصومه مومی‌وند

رییس فدراسیون والیبال گفت: ۲۰ روز دیگر مسابقات قهرمانی جهان والیبال را داریم، اما دریغ از حمایت.‌ انتظار داریم نگاه رسانه‌ها به والیبال متعادل‌تر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدرضا داورزنی در مجمع عمومی و سالانه فدراسیون والیبال گفت: والیبال با وجود کرونا متوقف نشد. مسابقات مختلف خود را برگزار کرده که اینها با حمایت و همراهی اعضای مجمع و هیات‌ها اتفاق افتاده است. تلاش فدراسیون این بوده که وابستگی خود را به منابع حمایتی به صفر برساند. کمک‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را برای استان‌هایمان می‌پذیرم اما تلاش کرده‌ایم وابستگی برنامه‌های خود را به این منابع به حداقل برسانیم.

او افزود: در بخش زنان سعی کردیم کمک‌ و شرایطی را فراهم کنیم که انگیزه حمایت برای استان‌ها فراهم شود. در بخش جوانان و نوجوانان هم علی‌رغم اینکه برای فدراسیون بار سنگینی داشت اما تلاش کردیم انگیزه را در استان‌ها به وجود آوریم تا تیم‌های خود را بفرستند و فدراسیون هم بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کند.

داورزنی به مقایسه پوشش خبری والیبال و فوتبال اشاره کرد و گفت: حدود ۱۲۰ روز دیگر تا جام جهانی فوتبال مانده، رسانه‌ها و صدا و سیما هر روز این مسابقات را تبلیغ می‌کنند اما ما ۲۰ روز دیگر قهرمانی جهان والیبال را داریم، دریغ از حمایت.‌ البته از پوشش خوب لیگ‌ملت‌ها تشکر می‌کنیم اما انتظار داریم نگاه رسانه‌ها به والیبال متعادل‌تر باشد. نمی‌خواهیم یک سوم بلکه یک دهم کارهایی را که برای فوتبال انجام می‌دهید برای والیبال هم انجام بدهید.

رییس فدراسیون والیبال گفت: خانوادگی‌تر از والیبال نداریم اما مورد کم‌لطفی رسانه قرار گرفته است. درست نیست که‌ من به عنوان رئیس فدراسیون والیبال بگویم این کارها انجام شده چون واضح و روشن است. در بالاترین سطح، والیبال بین قدرت‌ها قرار گرفته است. ۱۲۰ روز دیگر جام جهانی فوتبال است صبح و بعد ازظهر جام ۲۲ را تبلیغ می‌کنند. سهم والیبال باید در رسانه بیشتر از این باشد.

او در ادامه بیان کرد: یکی از بهترین تیم‌های ملی نوجوانان را آماده می‌کنیم و تا ۵ سال دیگر یکی از بهترین‌های جهان خواهیم بود. همه بازیکنان تیم ملی نوجوانان بدون استثنا سرویس پرشی می‌زنند و میانگین قدی نزدیک به ۲ متر دارند.

داورزنی با بیان اینکه موفقیت‌های والیبال مرهون زحمات افراد زیادی است، ادامه داد: از سال ۲۰۱۲ تاکنون بازیکنان زیادی وارد تیم ملی شدند و اکنون حضور ندارند، البته برخی بازیکنان مانند موسوی و معروف و غفور مدت زمان زیادی در تیم ملی بودند و واقعا جا دارد از این بازیکنان شاخص و ستاره‌هایی مانند حمزه زرینی، فیاضی، ظریف، غفور و ... که در این سال‌ها به پیشرفت والیبال کمک کردند تشکر کنم.

رئیس فدراسیون والیبال تاکید کرد: تا الان شاهد سال پرترافیکی بودیم، اعزام‌های متعددی داشته و برنامه‌های زیادی اجرا کرده‌ایم. برنامه‌های دیگری هم داریم و تیم‌های مختلف به مسابقات مختلف اعزام می‌شوند.

داورزنی در مجمع والیبال در مورد موسوی گفت: در مجمع هم از همه بازیکنان خوبمان تشکر کردم. موفقیت‌هایی که اکنون والیبال کشور دارد مرهون فرآیند طولانی با کمک همه بازیکنان، مربیان و اعضایی فدراسیون قبل از من و کسانی که در این راه کمک کرده‌اند است. از طرفی مربیان استانی و بازیکنان که نقش کلیدی در موفقیت‌های ما داشتند. شاید برخی از بازیکنان در گذشته بودند اما این فرآیند شکل گرفت و در این قالب قرار گرفتند. والیبال کشور با کمک همین بازیکنان از سال ۲۰۱۱ یا ۲۰۱۲ رشد قابل توجهی کرد. نام بردن بازیکنان ارزشمندی مثل محمد موسوی، سعید معروف، فرهاد قایمی و ...یک نمونه از بازیکنانی است که برای والیبال زحمت کشیدند.

وی گفت: شاید همه بازیکنانی که از سال ۲۰۰۶ در ترکیب جوانان، نوجوانان بودند و به بزرگسالان ملحق شدند والیبال ما شکل واقعی خود را پیدا کرد. ما باید این را متوجه باشیم که این اتفاق که در ۱۵ سال افتاده است. تعداد بازیکنان از نسل های مختلفی در آن دخیل هستند و به این ترکیب فعلی رسیده‌ایم. جوانان خوبی هم اضافه شدند که شاهد درخشش آنها در ایتالیا بودید. اکنون می‌خواهیم در قهرمانی جهان شرکت کنیم. طبیعتا این مسابقات میدان بزرگی است و تیم ملی ما باید با آمادگی در این مسابقات شرکت کند. خود مسابقات لیگ ملت‌ها فرصتی است برای آمادگی تیم ها در قهرمانی جهان. کادر فنی براساس آنالیز و نیاز خودش برای شرکت در جهان بازیکنان را به اردو دعوت کرده و محمد موسوی و جواد معنوی را شخص عطایی اضافه کرده است. این‌ها آماده هستند تا کادر فنی بسته نباشد و براساس وضعیت بازیکنان مثل کریمی، صالحی، مجرب انتخاب کنند. انتظاراتی که مردم از این رشته دارند این است که با وضعیت خوبی به جهان اعزام شویم‌.

وی گفت: قرار است یک جام در واگنر داشته باشیم و قبل از آن هم پیش بینی شده با اوکراین دیداری داشته باشند تا بتوانیم به یک ترکیب مناسبی از تیم برای قهرمانی جهان برسیم. براساس کادر فنی چند نفری اضافه شدند. اینکه چه ترکیبی به قهرمانی جهان برود هنوز مشخص نیست و باید ببینیم عطایی به چه نتیجه ای می‌رسد.

وی در خصوص غفور گفت: یکی دیگر از نفراتی هم نام بردم امیر غفور است. طبیعتا چه کسانی دعوت شوند به پست و ضروریت آن و میزان آسیب دیدگی بازیکنان بستگی دارد. نظر کادر فنی است که از چه نفراتی دعوت کنند و با یک ترکیب ۱۴ نفره به قهرمانی جهان بروند. در پست غفور طبیعتا بازیکنانی داریم که عملکرد قابل قبولی داشته باشند. همه به آنالیز تیم‌ها بستگی دارد. باید ترکیب ۱۴ نفره هماهنگ و منسجم باشد و قابلیت خوبی داشته باشند.

وی در مورد قرارداد مربی ایرانی و مشکلات آن گفت: اجازه بدهید در اولین جلسه هیات رئیسه فدراسیون بحث کنیم. همه ما در خدمت تیم ملی کشور هستیم. نزدیک ۷۰ یا ۸۰ کادر داریم که در خدمت تیم ملی هستند. در برخی تیم‌ها ۲ ماه یا در برخی ۶ ماه هستند و بعد در کار باشگاهی خدمت می‌کنند. بحث ما در مورد قرارداد مالی بحثی بود که ضمن اینکه فدراسیون باید به معیشت مربیان توجه کند به این معنا نیست که فلسفه حضور کار بیزینسی و تجاری است که مربی با تیم ملی کار می‌کند. دوستان به این نکته توجه کنند. تعدادی مربی داریم که توسط خود والیبال پرورش یافته اند رشد و برند شده اند. اینکه برای تیم ملی شرایطی بگذاریم که همه مربیان باید با تیم ملی کار کنند باید قراردادهای آنچنانی داشته باشند و کار باشگاهی نکنند. ما فقط و فقط برای مربی خارجی بحث داشتیم چون او نمی‌تواند و نباید کار باشگاهی کند باید با فدراسیون قرارداد مالی ببندد. اصل این موضوع در دنیا بیش از ۹۰ درصد مربیانی که با تیم ملی کار می‌کنند کار باشگاهی هم می‌کنند. محل امرارمعاش در باشگاه ها است. برخی از کشورها هم از مربیان خارجی استفاده می‌کنند و مقابل هم قرار می‌گیرند و حرفه ای هستند. خدمت تیم ملی چه برای مربی و چه برای بازیکن یک افتخار است ولی نباید به معیشت مربی بی توجه باشیم. باید این شرایط را فراهم کنیم. نباید مربی ملی فقط کار  ملی کند و به تیم باشگاهی توجه نکند.

وی گفت: همانطور که بازیکن بعد از باشگاهی آماده می‌شود تا به خدمت تیم ملی بیاید مربی هم باید این شرایط را بگذراند. مربی ما شهریور کارش تمام می‌شود و تا فروردین بیکار است. این استرس‌ها باید در لیگ هم برای مربی اتفاق بیفتد و او در شرایط مسابقه باشد. این به خود مربی کمک می‌کند. این‌ها حرف من نیست حرف خیلی از مربیان دنیاست. اعتقاد ما این است ولی باز هم اینها را در هیات رییسه بحث خواهیم کرد. در بخش زنان هم با شعبانیان قرارداد مالی داریم اما در مورد سرمربی مردان، جوانان و نوجوانان خدمت در تیم ملی خدمت در جهت تیم ملی می‌دانیم و همه باید کمک کنیم.

داورزنی در مورد آرمان ها و اهداف فدراسیون برای قهرمانی جهان گفت: آرمان یک موضوع است که باید به دنبال تحقق آن باشیم. قبل از اینکه ولاسکو بیاید دو سال خودمان تلاش کردیم و نتوانستیم. او آمد تلاش کردیم و در گام سوم محقق شد. آرمان ما جام جهانی بود نقطه شروع والیبال از حضور در لیگ جهانی شروع شد ولی دقت کنید از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ تلاش کردیم تا به لیگ جهانی برسیم. اول که آمدیم به عنوان آرمان تعریف کردیم که باید به لیگ جهانی برویم. الان هم آرمانی داریم و تکرار می‌کنیم که می‌خواهیم جزو ۴ برتر جهان باشیم. اکنون جزو ۸ هستیم. برای رنکینگ باید بازی به بازی مراقب بود امتیاز از دست نرود. در آسیا هم رنک یک هستیم. تلاش این است که جزو ۴ تیم اول جهان باشیم و فدراسیون دنبال می‌کند. می‌خواهیم نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشته باشیم ولی هدف حضور ۴ تیم است.

وی در خصوص حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک و ریاست آن گفت: نه. آن اتفاقی که به وزارت رفتم و برگشتم نمی‌خواهم تکرار شود. من برای ریاست کمیته فکر نمی‌کنم و نه انگیزه ای دارم. اما برای هیات اجرایی و حضور والیبال کشور در هیات اجرایی بحث دیگری است که روی آن فکر می‌کنم و احتمالا تصمیم بگیرم برای هیات اجرایی بیاییم. البته این بستگی به این دارد که مجمع به چه کسی رای بدهد و چه کسی رای بیاورد.

انتهای پیام

نظر شما