شناسهٔ خبر: 55379281 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

امتناع چین از اعلام محل سقوط زباله فضایی این کشور روی زمین

حمید تعالی منبع: thenewdaily  

ناسا پکن را متهم می کند که اطلاعات مسیر مشخص و مرسوم مورد نیاز برای تعیین محل سقوط بقایای های یک موشک بزرگ چینی را که بر فراز اقیانوس هند از مدار خارج شده است، به اشتراک نمی گذارد.

صاحب‌خبر -

ناسا پکن را متهم می کند که اطلاعات مسیر مشخص و مرسوم مورد نیاز برای تعیین محل سقوط بقایای های یک موشک بزرگ چینی را که بر فراز اقیانوس هند از مدار خارج شده است، به اشتراک نمی گذارد.

به گزارش سیناپرس، در پی سقوط یک فضاپیمای چینی از مدار زمین، فرماندهی فضایی ایالات متحده گفت که موشک Long March 5B در حدود ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه نیمه شب یکشنبه بر فراز اقیانوس هند وارد جو شده ، اما پاسخ به سوالاتی در مورد جنبه های فنی ورود مجدد مانند محل برخورد احتمالی پراکندگی زباله ها از سوی چین منتشر نشده است.

بیل نلسون، مدیر ناسا در این رابطه گفت: همه کشورهایی که ماموریت های فضایی دارند باید بهترین شیوه های تعیین شده را دنبال کرده و سهم خود را برای به اشتراک گذاشتن این نوع اطلاعات از قبل انجام دهند تا امکان پیش بینی خطرات احتمالی برخورد زباله های فضایی با زمین وجود داشته باشد. انجام این کار برای استفاده مسئولانه از فضا و تضمین امنیت مردم اینجا روی زمین بسیار مهم است.

گفتنی است طی ساعات گذشته، کاربران شبکه های اجتماعی در مالزی ویدئویی از آنچه که به نظر می رسد بقایای موشک باشد منتشر کردند.

مرکز فضایی Aerospace Corp، یک مرکز تحقیقاتی با بودجه دولتی در نزدیکی لس آنجلس در این رابطه، گفت که اجازه دادن به کل هسته اصلی موشک، که 22.5 تن وزن دارد، در یک ورود مجدد کنترل نشده به زمین ، اقدامی بسیار خطرناک است.

به گزارش سیناپرس، در اوایل این هفته، تحلیلگران گفتند که بدنه موشک با فرورفتن در جو متلاشی می شود، اما به اندازه ای بزرگ است که تکه های متعدد آن احتمالاً در منطقه ای به طول ۲ هزار کیلومتر و عرض ۷۰ کیلومتر منتشر می شود.
چین این هفته اعلام کرد که این زباله ها را از نزدیک ردیابی خواهد کرد اما  خطر کمی برای مردم در زمین وجود دارد.

Long March 5B در 24 ژوئیه به ماموریت ارسال شد تا یک ماژول آزمایشگاهی را به ایستگاه فضایی جدید چینی در حال ساخت در مدار تحویل دهد که سومین پرواز قدرتمندترین موشک چین از زمان پرتاب اولیه آن در سال ۲۰۲۲ است.

گفتنی است این اولین بار نیست که سازمان فضایی چین چنین اقدامی را انجام می دهد و در سال ۲۰۲۰قطعاتی از راکت فضایی لانگ مارچ 5B چینی در ساحل عاج فرود آمد و به چندین ساختمان آسیب رساند.

به گزارش سیناپرس، به طور معمول ایالات متحده و اکثر کشورهای فضانورد دیگر برای جلوگیری از ورود مجدد بزرگ و غیرقابل کنترل فضاپیماهای خود، هزینه‌های اضافی طراحی موشک‌های را متحمل می‌ شوند، این امری ضروری است که تا حد زیادی از زمان سقوط قطعات بزرگ ایستگاه فضایی ناسا Skylab مشاهده شد. این ایستگاه در سال ۱۹۷۹ در مدار زمین قرار گرفته و در استرالیا سقوط کرد.

 سال گذشته، ناسا و برخی آژانس های فضایی دیگر، پس از سکوت دولت پکن در مورد خط سیر تخمینی زباله های فضایی یا پنجره ورود مجدد آخرین پرواز موشک لانگ مارس خود در ماه مه ۲۰۲۱، چین را به غیرشفاف بودن متهم کردند.به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش های رسمی، بقایای این موشک فضایی شب گذشته در نهایت در اقیانوس هند فرود آمد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: thenewdaily
 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما