شناسهٔ خبر: 55375394 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازار برنج آرام می‌شود

معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج، امسال شاهد آرامش در بازار این محصول خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مجید حسنی مقدم معاون دفتر بازرگانی داخلی کالا‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در برنامه میز اقتصاد به سوالاتی پیرامون وضعیت بازار برنج و تمهیدات اندیشیده شده برای ثبات در این بازار پاسخ داد.

با هم مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

مجری: از آخرین زمانی که قیمت مصوب برای برنج اعلام شد اسفندماه پارسال بود بعناون مثال برای طارم ۶۵ هزار تومان اعلام شده بود الان قیمت دوبرابر شده علت این افزایش قیمت چیست؟ و چرا الان بازار برنج داخلی به این نقطه رسیده است؟
حسنی مقدم: ما در ماه حدود ۵۰ هزار تن نیاز کشور است که نزدیک به دو سومش از تولید داخل است و نزدیک ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تن و یک سومش که حدود ۹۰ هزار تن هست از واردات تامین می‌شود. برنج تولید داخل سال گذشته که قیمتش شد قیمت قیمت مناسبی بوده برای سال ۱۴۰۰ بوده و الان جمع بندی‌ها دارد انجام می‌شود انشاالله برای سال جدید هم این قیمت را اعلام کنیم. برنج را مستحضر هستید که فصل برداشتش یک مقطع خاصی هست هر چه از فصل برداشت فاصله می‌گیریم حجم موجودی برنج کاهش پیدا می‌کند طبیعتا، چون عرضه کم می‌شود قیمت هم بالا می‌رود برنج داخلی، چون برنج مرغوبی هم هست جایگزین ندارد در واقع برنج خارجی و برنج داخلی دو بازار متفاوت هستند مکمل هستند بنابراین با برنج خارجی می‌شود گفت تفاوت دارد و از این رو از این که وارد فصل برداشت شدیم از دو هفته قبل قیمت‌ها نزولی است و امیدواریم این قیمت‌ها نزولی ادامه داشته باشد و قیمت‌ها به قیمت مناسبی برسد.

مجری: فرمودید که جایگزین نیست یعنی واردات می‌فرمایید جایگزین نمی‌تواند باشد برای تولید داخلی؟
حسنی مقدم: عرض کردم که برنج داخلی برنج مرغوب است، چون برنجی که وارد می‌کنیم به لحاظ کیفیت قابل رقابت با برنج داخلی نیست، ولی برای نیاز کشور و تامین نیاز مردم کسری برنج وارد می‌شود و بازار را پوشش می‌دهد که نیاز برنج کشور تامین شود.

مجری: گفته می‌شود انواع برنج وارداتی خیلی نمی‌تواند جایگزینی باشد برای برنج ایرانی. امسال وضعیت تولید به چه ترتیب است؟
آقای حسنی مقدم: من این خبر خوب را بدهم که ما پارسال مشکل خشکسالی که خیلی شدید بود امسال خوشبختانه شرایط بهتر شده طبق گزارش معاونت تخصصی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی حداقل ۲۰ درصد ما امسال افزایش تولید را خواهیم داشت یعنی تولید پارسال که یک و ۸۰۰ بوده امسال حداقل ما ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن ما تولید دارید حتی برآورد‌های روز‌های اخیر نشان می‌دهد که شاید بیشتر هم باشد بنابراین ما در رابطه با تولید داخل وضعیت مطللوبی داریم شاخص‌های بازار هم نشان می‌دهد که قیمت‌ها نزولی است و خوشبختانه بگویم که در سال گذشته ما حدود ۴۵ هزار هکتار کشاورزی قراردادی اجرا کردیم کشاورزی قر اردادی می‌توان گفت که تولید بازار محور تولید برنامه‌ای، دغدغه بازار را از کشاورز بگیری و به تولیدش فکر کند بهره وری بالا برود و از آن منظر هم ما اتفاقات خوبی افتاد که تولید افزایش پیدا کرد دو نکته دیگر هم اشاره کنم توسعه مکانیزاسیون در بحث برداشت برنج با کمباین توسعه پیدا کرده در استان گیلان بالای ۷۵ درصد ما الان برداشت با کمباین است در مازندران بالای ۹۰ درصد حداقل ۳ تا ۵ درصد تولید را افزایش می‌دهد در شالیکوبی‌ها ما خوشبختانه مدرن سازی با سرعت انجام می‌شود در آنجا هم تا ۷ درصد ما افزایش تولید داریم و آن کشاورزی قراردادی هم باعث می‌شود که یافلته‌های تحقیقاتی و آموزش بهتر انجام شود و تولید از این منظر خوشبختانه شرایط خوبی دارد.

علت اصلی افزایش نرخ برنج عدم نظارت است و دلایل علمی ندارد

آقای شایق دبیر انجمن برنج ایران در ارتباط تلفنی با برنامه:
مجری: شما علل این افزایش و جهش قیمتی در این یکسال اخیر را درباره برنج ایرانی چه می‌دانید؟
آقای شایق: برنج برخلاف خیلی از تولیدات بخش کشاورزی معمولا در اواخر مرداد و شهریور هر سال کار برداشتش تمام می‌شود و هر هزینه‌ای که قرار است مترقب بشود از فروردین تا شهریور است. یعنی برنج‌هایی که الان در بازار هست برنج‌هایی است که تا در شهریور سال ۱۴۰۰ برداشت شده بنابراین هر هزینه‌ای بوده انجام شده است؛ و آن زمان قیمت بهترین برنج یعنی برنج با کیفیت برنج بدون خرده و بدون اختلاف ۳۵-۳۶ هزار تومان برای هر کیلو از شهریور به بعد اتفاقی از این نظر نیفتاد که تصور کنیم که هزینه‌ای مترتب شده بر برنج و قیمتش را بالا برده است منتها دو نکته است یکی واسطه‌ها که مطلقا کنترل نمی‌شوند و نظارت نمی‌شوند آن‌ها همان زمان که برداشت برنج در حال انجام است برنج‌ها را از کشاورز می‌خرند کشاورز هم ناچار به فروش است، چون الان متوسط واحد بهره برداری در شالیزار‌ها در ایران چیزی حدود ۵ تا ۶ هزار متر مربع چیزی نیست که کشاورز بتواند ذخیره کند جایی بنابراین پیش فروش می‌کند پول نهاده‌ها را داده احتیاج به پول دارد و و هزینه دارد و یک عده از این واسطه‌ها از این مسئله سواستفاده می‌کنند و این برنج‌ها را هر طوری که می‌خواهند با قیمتش بازی می‌کنند. بحث دوم این است که آن برنج فروشی که برنج را ارزان خریده و الان گران می‌فروشد با خودش فکر می‌کند که من فروشنده برنج هستم، ولی مصرف کننده مرغ تخم مرغ، گوشت و بقیه مواد غذایی. پس من نمی‌توانم به همان قیمت اولیه بفروشم و هزینه‌های خودم را تامین کنم بهرحال این که این افزایش قیمت برنج اصلا فنی تخصصی و علمی نیست.

مجری: باتوجه به صحبت‌های آقای شایق ایشان معتقدند که علت اصلی عدم نظارت بوده و دلایل علمی ندارد شما در این باره چه می‌گویید.
آقای حسنی مقدم: همانطور که ایشان هم فرمودند وقتی عمده کشاورز‌ها وقتی برنج را برداشت می‌کنند عرضه می‌کنن به بازار و برنج بسیار کمی در اختیار برنج کاران هست. طبیعتا فرآیند بازار هزینه‌هایی را می‌طلبد هزینه نگهداری، هزینه خواب سرمایه و موارد اینچنینی که باعث بالا رفتن قیمت برنج می‌شود ما نظارتمان را داریم همان قیمتی که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد در واقع بعنوان خط کشی بود که ناظرین ما بتوانند به بازار بروند و بتوانند نظارت کنند و من فکر می‌کنم خیلی هم تاثیر خودش را داشته است.
برنج اولا ارقام مختلف دارد برنج داخلی. حتی منطقه جغرافیایی در فاصله کمتر از یک کیلومتر در منطقه‌ای که برنج کشت می‌شود به دلیل شرایط خاص آب و خاک و اقلیم کیفیت برنج فرق می‌کند بنابراین شما یک قیمت نمی‌توانید برای همه اقلام برنج ابلاغ کنید یک قیمتی اعلام کرد برای برنج مرغوب ...

مجری: گفتیم برنج طارم درجه یک ۶۵ هزار تومان، شما خودتان برگشتید به این صحبت وگرنه ما خیلی روی این بحثی نداشتیم می‌خواستیم علت کلی افزایش قیمت را ببینیم یک قیمتی اعلام کردید و قیمتی که گفته شده ۶۵ هزار تومان برای طارم درجه یک است این قیمت در بازار هیچ وقت پیدا نشد علتش چه بود؟
آقای حسنی مقدم: در زمان برداشت برنج ۳۵ -۳۶ هزار تومان بود و قیمتی که اعلام شد قیمت منصفانه بود و قیمت برای سال ۱۴۰۰ بوده است.

مجری: از آن به بعد قیمت جدیدی اعلام نشده؟
آقای حسنی مقدم: قیمت که می‌خواهد اعلام شود باید هزینه کاشت داشت و برداشت مشخص شو الان جمع بندی‌ها دارد انجام می‌شود که فصل برداشت انشاالله بزودی قیمت جدید هم اعلام خواهد شد در ارتباط با سال جدید سال گذشته من تاکید می‌کنم قیمت بسیار منصفانه بوده و ناظرین ما هم در کل کشور نظارتشان را انجام دادند، ولی موردی من هم تایید می‌کنم که موردی حتما تخلف شده و برخورد هم شده، ولی قیمتی که اعلام شده منصفانه بوده و در عمده بازار‌ها انجام شده الان که وارد ۱۴۰۱ شدیم ۴ ماه گذشته موجودی برنج کم شده طبیعتا یک مقدار قیمت رفته بالا، ولی عرض کردم دوهفته پیش که برداشت انجام شده همین طور که دارد عرضه اضافه می‌شود قیمت‌ها نزولی است. من گزارشی که از مازندران گرفتم برنج مرغوب ما در استان مازندارن چیزی حدود ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان در صورتی که هفته قبل بیشتر بوده.

کاهش تولید علت اصلی واردات برنج در سال گذشته

مجری: آقای مختاریانی: یکی از انتقاد‌هایی که می‌شود به دولت این است که پارسال در زمانی که می‌بایست واردات برنج انجام می‌شد این کار صورت نگرفت شما تا چه حد این موضوع را قبول دارید و فکر می‌کنید امسال واردات بتواند به ثبات رسیدن بازار برنج کمک کند؟
(تماس اینترنتی) آقای مختاریانی: ما سال گذشته بر مبنای اطلاعاتی که اتحادیه تولید کنندگان برنج دادند ۴۰ درصد حدودا کاهش تولید داشتیم منتها مسئولین نخواستند این را قبول کنند وقتی که ما با یک پدیده‌ای مثل ۴۰ درصد کاهش روبرو هستیم باید سیاست‌های متناسب با آن را اتخاذ کنیم متاسفانه این هیچ اقدامی برایش نشد جلوی واردات همزمان با ۴۰ درصد بستند من آن زمان خاطرم هست شما در برنج ایرانی فعال هستید و برنج خارجی همان زمان نامه نگاری کردیم به وزیر محترم جهاد گفتیم اگر اقدامی صورت نگیرد شب عید برنج شما بالای صد هزار تومان است منتها متاسفانه هیچ کس به این موضوع توجهی نکرد این که بگوییم دلال بازی شده یا چیز دیگر با اقتصاد نمی‌شود مبارزه کرد وقتی ۴۰ درصد کاهش داریم حتما اگر متناظر اقدام انجام ندهیم قیمت‌ها بالا خواهد رفت پس این یکی که پارسال در سیاست گذاری قطعا اشتباه بوده است و امسال خداروشکر وضعیت برنج بهتر است. راجع به واردات امسال حتما می‌توانم کمک کند از نظر جو روانی ما دو موضوع مختلف داریم دو تا مصرف داریم یک تکه برنج داخلی هست و یک تکه برنج خارجی. یعنی ما نیاز به واردات داریم اگر بیاییم این دو تا را بگوییم این جایگزین. قرار نیست چیزی جایگزین چیز دیگری شود همانطور که اطلاع دادم ما یک مقدار تولید داریم یک مقدار واردات نیاز داریم که داشته باشیم و این دو تا مکمل هم هستند و با توجه به اطلاعاتی که دقیق و درست راجع به برنج داخلی دادند و با توجه به این که در مبادی ورودی مثل هند، پاکستان، تایلند امسال سال خوبی بوده آنجا هم از نظر برداشت ما امیدواریم که هم برنج ایرانی و هم برنج خارجی بزودی یک کاهش قیمتی داشته باشد، ولی منتقد جدی هستیم به این که سال گذشته اصلا توجهی نشد به هشدار‌های به موقعی که ما چه به تولیدکنندگان داخلی واقعی و چه وارد کنندگان دادیم بابت قیمت گذاری و با این قیمت گذاری دستوری یعنی با این که آقای حسنی مقدم می‌گویند مورد‌هایی هم بودند که قیمت بالاتر بود نه اصلا اینطور نبوده است. ما بخش فعال سالم اقتصادی مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای جایی که می‌خواهد سالم کار کند کامل از عرصه خارج کردیم بخاطر قیمت گذاری دستوری که گذاشتیم یعنی هیچ اثری نداشت و فقط اختلاط بود یعنی کلی تلاش شده بود که یکی از ابزار‌های توزیع فروشگاه‌های زنجیره‌ای را و هر جایی که شناسنامه دار بود را از تولید و عرضه ما خارج کردیم با این حرکتی که داشتیم یعنی فقط یک چیز نمایشی بود و تیکه کمی که عرضه شد یا قسمت اجباری بود که جهاد به زور مجبور کرد که آن تیکه‌ها عرضه شود یا این که نه مثلا با اختلاط و این‌ها ... یعنی هر چه که تلاش شده بود این بحث اختلاط کمتر شود و بحث برنج سالم بشود مقابله شد با آن. ولی امسال خیلی خیلی بهتر است متاسفانه ما توجهی به آمار نمی‌کنیم وقتی می‌گوییم ۴۰ درصد کمتر است یا امسال ۳۰ درصد کمتر است یک سیاست یکسان انتخاب می‌کنیم در صورتی که همه وقت‌ها باید سیاست متناظر آن را انتخاب کرد.

مجری: امسال در این سیاست گذاری تغییری حاصل شده است.
آقای حسنی مقدم: من یک تاکیدی کنم ما خوشبختانه با تشکل‌ها ارتباط خوبی داریم و همیشه داریم با هم مذاکره می‌کنیم قیمت دستوری به این معنا که قیمت واقعی نیست را من رد می‌کنم ما در سال محصول داشتیم سه بار اصلاح قیمت انجام دادیم سال گذشته من تاکید می‌کنم در محصولات دیگر هم عرض می‌کنم مثلا ما شکر را ۱۳ و ۲۰۰ اعلام کردیم تشکل مربوطه به من گفت که دقیقا همان قیمتی که شما اعلام کردید همین است امسال خودمان اصلاح کردیم.
در همه محصولات سیاست وزارت جهاد کشاورزی قیمت دستوری نیست قیمت واقعی است قیمتی که هم سود معقولی برای تولید کننده داشته باشد بازار حلقه‌های مختلفی دارد و تا این حلقه‌های مختلف برسد به دست مصرف کننده وزارت جهاد کشاورزی ملزم نیست که تمام این حلقه‌ها را محاسبه کند هزینه پولشان و سودشان و درصدشان و تا محاسبه کند چقدر برسد. ساختار بازار و توزیع ما نیاز به اصلاح دارد.

مجری: الان شما می‌فرمایید که ملزم نیست به احتساب این حلقه‌ها؟
آقای حسنی مقدم: عرض کردم که اگر قرار است مثلا از حلقه تولید تا مصرف کننده ۶-۷ حلقه داشته باشیم ما ملزم نیستیم برای ۷ حلقه هزینه ببینیم.

مجری: پس چطور می‌خواهید قیمت تمام شده در بیاورید و چطور می‌خواهید قیمت مصوب اعلام کنید؟
آقای حسنی مقدم: این کاری است که سالهاست ما انجام می‌دهیم و کار هر روز ماست برای همه محصولات داریم انجام می‌دهیم. من تاکید می‌کنم قیمت برای سال ۱۴۰۰ بوده و قیمت سال ۱۴۰۱ قطعا تغییر می‌کند با توجه به هزینه‌های واقعی که انجام شده و سود معقولی که در چارچوب مقررات سازمان حمایت هست ما اگر قرار است عددی شود با هماهنگی دوستان انجام می‌شود.

مجری: قیمت ۱۴۰۱ را در بازار ندیدیم امیدواریم که قیمت امسال را در بازار بتوانیم ببینیم و الان هم که بحث ممنوعیت واردات برای فصل برداشت، برداشته شده درسته؟
آقای حسنی مقدم: ممنوعیت واردات من تاکیدی کنم اینطور تصور نشود که وقتی ما می‌گوییم که مثلا ۸ ماه قبلا واردات آزاد بوده ۴ ماه حذف شده یعنی ۴ ماه بیشتر می‌آید نه این میزان برنجی که نیاز بود وارد شود توزیع می‌شود در کل سال. هر سالی را ما داشتیم بالاخره انرژی زیادی از ما گرفت ستاد تنظیم بازار امسال به این نتیجه رسید، چون بازار یک موضوع چند وجهی است در ستاد تنظیم بازار از منظر مختلف بحث شده نهایتا به این نتیجه رسید که امسال این ممنوعیت فصلی را مانداشته باشیم و تاکید می‌کنم این به این معنا نیست که برنج بیش از نیاز وارد شود این میزان وارداتی که در سال انجام می‌شد توزیع می‌شود در ۱۲ ماهه سال هم برای تجار خوب است که رقابت می‌شود و تخصصی‌تر تجارت می‌کنند همه تجار می‌توانند فعالیت کنند تجار کوچک هم می‌توانند فعالیت کنند به نفع مصرف کننده هم هست و قیمت واقعی‌تر خواهد شد.

مجری: البته قیمت وارداتی‌ها؟ چون روی داخلی قبول دارید که خیلی تاثیرگذار نیست.

آقای حسنی مقدم: داخلی را عرض میکنم با توجه به افزایش تولیدی که ما امسال خوشبختانه خواهیم داشت ...

افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج برای امسال

مجری: چقدر فرمودید افزایش تولید؟
آقای حسنی مقدم: حداقل ۲۰ درصد حتی پیش بینی هایش که شده بیشتر ...
یعنی چقدر می‌شود سطح زیر کشتمان؟
آقای حسنی مقدم: تولید تقریبا سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده تقریبا امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن را داریم در روز‌های اخیر گزارشاتی به ما رسیده که حتی می‌تواند بیشتر هم ...

(تماس اینترنتی) محمد برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان:
مجری: امسال تولید در استان شما چطور بوده است نسبت به سال قبل چه تغییری داشته است؟
آقای برزعلی: ما امسال شاهد کشت ۶۹ هزار و ۴۵۱ هکتار از اراضی شالیزاری در استان گلستان هستیم. نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد ما افزایش عملکرد داریم که حضور ۱۸ هزار و ۲۸۶ نفر بهره بردار دارند بر روی آن کار می‌کنند. ما امسال انشاالله پیش بینی تولید ما بیشتر از ۴۳۰ هزار تن برنج هست و پیش بنی‌ها نشان می‌دهد که انشاالله ما امسال شاهد کاهش قیمت برنج هم باشیم در استان گلستان ما حدود ۷۵ هزار تن مصرف داریم با توجه به تولیدی که داریم پیش بینی ما این است که ما می‌توانیم برنج چند استان دیگر را هم تامین کنیم و حتی پیش بینی‌ها و درخواست‌هایی را هم برای صادرات از استان گلستان داشتیم امسال برنامه‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی در استان گلستان ابلاغ کرد و ما توانستیم آن را اجرا کنیم باعث افزایش عملکرد شد از جمله موارد مهمی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم کشت قراردادی برنج بود از جمله برنامه‌های دیگری که خوشبختانه دولت با درایت و شایستگی آن را نشان داد و ما توانستیم در استان گلستان پیاده کنیم بحث لوله گذاری برای ارتقاء و افزایش بهره وری مصرف آب بود ه ما هزار و ۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری داشتیم.

مجری: کشت قراردادی در چه سطحی بوده است؟
آقای برزعلی: ما کشت قراردادی را بیش از ۱۲ هزار هکتار داشتیم که با این میزان کشت قراردادی برنج ما افزایش عملکرد قابل توجهی را با توجه به در اختیار گذاشتن نهاده‌های با کیفیت مثل بذر برنج که خودش می‌تواند تا ۳۰ درصد افزایش عملکرد را در برنج رقم بزند را در اختیار کشاورزان استان گلستان قرار دادیم.

مجری: این افزایش تولیدی که داشتید ناشی از افزایش سطح زیر کشت بوده یا توانستیم بهره وری را ارتقا بدهیم؟
آقای برزعلی: ما افزایش سطح زیر کشت خاصی را نداشتیم بلکه با توجه به فرموده رهبر انقلاب تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی ما امسال توانستیم افزایش ضریب مکانیزاسیون را در سطح اراضی داشته باشیم افزایش تصحیح و نوسازی اراضی شالیزاری را داشته باشیم استفاده از روش‌های نوین مثل خشک کاری را داشته باشیم همچنین ما یک نهضتی به اسم نهضت لایروبی و مرمت آب بندان‌های استان گلستان را داشتیم که انساالله ما توانستیم در طی سال جاری آب‌های فصلی که از استان به سمت دریا خارج می‌شد در آب بندان‌های استان گلستان ذخیره کنیم و این افزایش آب آب بندان‌های استان گلستان باعث شد که ما میزان آب مناسبی را در اختیار شالیزار‌ها گذاشته باشیم همچنین ما در صدد هستیم که از ۲۵۰ میلیون متر مکعبی که سطح فعلی آب بندان‌های استان گلستان برای ذخیره آب‌های فصلی هست این را برسانیم به ۳۵۰ میلیون متر مکعب البته برنامه‌های دیگری مثل لایروبی قنات‌ها را داریم که همه این‌ها باعث می‌شود.

(تماس اینترنتی) آقای محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان
مجری: در استان شما وضعیت تولید امسال چطور هست؟
آقای محمدی: مستحضر هستید در استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار داریم و از این ۲۳۸ هزار همه امسال زیر کشت رفت علیرغم محدودیت‌های منابع مالی که در واقع ارضی که تحت شبکه سد سفیدرود آبیاری می‌شدند، ولی با تشکیل قرارگاه مدیریت جهادی آب به ریاست استاندار محترم و همه دستگاه‌های متولی و رعایت مصرف و زمان بندی آن تمام عرصه‌ها خوشبختانه زیر کشت رفتند. در استان گیلان ما بیش از ۹۰ درصد شالیزار‌های ما اختصاص به کشت ارقام بومی و کیفی محلی هست.

مجری: چقدر افزایش تولید داشتید:
آقای محمدی: ما امسال با توجه به برنامه ریزی‌های خوبی که از طرف وزارت جهاد کشاورزی انجام شد پیش بینی این را داریم که بیش از ۲۰ درصد یا حداقل ۲۰ درصد افزایش عملکرد نسبت به سال گذشته را داشته باشیم.

مجری: شما مبتنی بر چی هست این افزایش تولیدتان سطح زیرکشت هست یا افزایش بهره وری؟
آقای محمدی: ما افزایش بهره وری در واحد سطح هست با توجه به متناسب سازی قیمت نهاده‌های کشاورزی که به دستور وزیر محترم انجام شد و همچنین توصیه‌های استفاده از تکنولوژی.

مجری: از جمله کود؟
آقای محمدی: بله کود‌های اصلی و پایه‌ای به ویژه فسفات و پتاسه و ...

آقای شایق (ارتباط تلفنی): من چند نکته را باید اشاره کنم یکی از این آمار‌ها دقت کنید ما هرگز هیچ نهاد قانونی و رسمی نگفته که ما پارسال ۴۰ درصد کاهش تولید داشتیم. این ۴۰ درصد را مزه مزه کنیم می‌شود ۸۰۰ هزار تن و اگر ۸۰۰ هزار تن ما کاهش تولید داشتیم این یک فاجعه بود. نه خیر. ضمنا یک نکته‌ای را حتی آقای وزیر هم اشتباه کردند که من اصلاحشون کردم ما پارسال حدود ۲۰ درصد کاهش داشتیم نسبت به سال قبل. سال ۱۳۹۹ از نظر هوا، آب و شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب بود بنابراین ما تولیدمان خیلی افزایش پیدا کرد و اگر سال ۱۴۰۰ گفته شد که ۲۰ درصد ما کاهش داشتیم نسبت به سال ۹۹ بود یعنی تولید سال ۱۴۰۰ برنج ما یک چیزی بود مثل ۱۳۹۷ و ۹۸ که همان حول و حوش ۲ میلیون و ۲۰۰؛ بنابراین یک میلیون و ۸۰۰ هزار هم آماری نیست که بشود به آن استناد کرد همین که من می‌گویم رسمی و قانونی است و وزارت جهاد کشاورزی هم اعلام کرده در این مورد مشکلی نداریم. اما یک نکته‌ای را ما فراموش می‌کنیم ما ده‌ها سال است وقتی که ما مرداد را تمام میکنیم و می‌رسیم به آخر فصل و برداشت شروع می‌شود همیشه، همیشه چنین بوده که قیمت برنج یک افت شدید پیدا می‌کرد به دلیل این که عرضه بسیار زیاد بود، تقاضا تغییر نمی‌کرد بنابراین طبیعی است که ما در شهریور هر سال کاهش قیمت داشته باشیم. این را نگذاریم به حساب کار‌هایی که کردیم و .. ضمن این که آمار گمرک نشان می‌دهد که ما در سه ماهه اول امسال ۶۸۰ هزار تن برنج وارد کردیم نیاز کشور هم چیزی است که همه این را می‌دانند و آمارسازی نیست سه میلیون تن ما احتیاج به برنج داریم برای مصرف؛ بنابراین ما نهایتا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کسری داریم که باید خودمان تامین کنیم همانطوری که روسای محترم ...

مجری: به این محصول خوشبین هستید برای امسال؟
آقای شایق: امسال دو سه چیز اتفاق افتاده یکی کشت؟ که بعد از برداشت معمولا وارد مسائل فنی اش نمی‌خواهم بشوم هم در گیلان و هم در مازندران امسال اضافه شده و دوباره کشت به دلیل این که در جا‌هایی که این کار انجام شده آب در دسترس بوده و کمبود آب هم نبوده دوباره کشت هم انجام شده است.

مجری: بازار برنج داخلی با توجه به فرمایشاتی که کردید به طور کلی امسال به تعادلی می‌رسد؟
آقای شایق: بله ما همیشه در شهریور افت قیمت برنج داریم، عرض کردم مسائلی که دخالت می‌کنند در افزایش تولید برنج مسائل فنی و علمی نیستند با توجه به افزایش تولیدی که خواهیم داشت و با توجه به این که ده‌ها هزار هکتار الان دارد برداشت می‌شود بنابراین قیمت پایین می‌آید و ما فکر نکنیم که با واردات برنج می‌توانیم قیمت برنج را پایین بیاوریم. من نگران این هستم که واردات بی موقع، چون یکی از اشتباه‌ترین کار‌هایی که انجام شد این بود که اجازه ورود برنج را دادند در ۴ ماهه که قانون می‌گوید ممنوع است. این می‌تواند باعث اختلاط برنج بشود چرا به این توجه نکردند. حدود ۷۰۰-۸۰۰ هزار تن کسری داریم این را می‌شود در هر زمان از سال وارد کرد چرا گذاشتیم در این ۴ ماه ضمن این که ما یادمان نرود ...

مجری: انتقاداتی به این واردات هم هست. بازار برنج چه خواهد شد در روز‌های پیش رو؟
آقای حسنی مقدم: من یک اصلاحی بکنم این آمار وارداتی که ۶۵۰ هزار تن دادند برای ۴ ماهه است تا ۳۱ تیر هست. واردات برنج خودش را به تعادل می‌رسد ما بعنوان دولت سعی می‌کنیم کمترین دخالت را در بازار انجام دهیم فعالین بازار خودشان فعالیت می‌کنند.

مجری: کمترین دخالت که قیمت مصوب می‌گذارید دیگر دخالت چگونه می‌خواهد باشد.
آقای حسنی مقدم: فعالین برنج خودشان بازار را رصد می‌کنند، چون خودشان برنجشان را باید بفروشان و سود معقولی هم باید داشته باشند بنابراین ما نگران نیستیم اگر احساس کنیم دخالت دولت لازم است که مدیریت بکنیم حتما ورود می‌کنیم اگر احساس کنیم که به تولید داخل بعنوان اولویت اول ما ضربه‌ای بخورد حتما ورود می‌کنیم. ما بعنوان وزارت جهاد کشاورزی

مجری: امسال بازار برنج شرایطش را چطور می‌بینید؟
آقای حسنی مقدم: حتما خوب خواهد بود.

مجری: از این افزایش فزاینده رها خواهد شد این بازار؟
آقای حسنی مقدم: مجددا تاکید می‌کنم هم تولید داخل ما بسیار خوب است خوشبختانه شرایط خوبی داریم ما بعنوان وزارت جهاد کشاورزی هم متولی تولید هستیم هم متولی بازار تا سفره بنابراین به همه ابعاد قضیه باید فکر کنیم ما تک بعدی نگاه نمی‌کنیم یعنی اگر کسری برنج داریم حتما باید وارد کنیم. اولویت ما تولید داخل حمایت از تولید داخل

مجری: بازار چگونه خواهد شد؟
آقای حسنی مقدم: بازار حتما شرایط مطلوبی دارد قیمت‌ها نزولی خواهد بود و انشاالله این نوید را خواهم داد انشاالله شرایط آرامی را تا پایان سال خواهیم داشت.

مجری: قیمت مصوب را چه زمانی اعلام می‌کنید؟
آقای حسنی مقدم: انشاالله جمع بندی می‌کنیم و یک قیمتی می‌گوییم که قیمت معقولی باشد. ما قیمت دستوری به آن معنا نخواهیم داشت؛ و در اولین فرصت اعلام خواهیم کرد

مجری: شما هم خیلی کوتاه باری واردات توضیح بفرمایید.
آقای مختاریانی: واردات که مشکلی ندارد و گفتم قیمتش هم رو به کاهش است انشاالله آن ۴۰ درصد کاهش هم رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران گفته بود و چیزی نیست که ما از خودمان گفته باشیم و ما سال گذشته هم آقای شایق آمدند مصاحبه کردند و گفتند که ۶۰۰ هزار تن آمده و دیگر نیاز نداریم ما گفتیم همین جا شما بگویید که دیگر نیاز نداریم و تعهد بدهیم ما دیگر حرفی نداریم متاسفانه ایشان عادت کردند که مصاحبه کنند و پیگیری نکنند.

برچسب‌ها:

نظر شما