شناسهٔ خبر: 55352283 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ابعادی تازه از برنج‌های خیس‌خورده

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

بعد از هزاران تن گندمی که پاییز سال گذشته به دلیل بارندگی فاسد شد، این بار نوبت به برنج‌های وارداتی رسید. در شرایطی که قیمت برنج ایرانی و خارجی سر به فلک کشیده است، بوروکراسی اداری موجود در گمرکات و بی‌مسئولیتی مدیران مربوط باعث از بین رفتن هزاران تن برنج وارداتی شد. خبر‌های رسیده حاکی از آن است که به دنبال بررسی‌های صورت‌گرفته و ورود دستگاه‌های نظارتی، برخی اقدامات اولیه برای تعیین‌تکلیف محموله‌های برنج مانده زیر باران در گمرک زاهدان صورت گرفته و پرداخت خسارت بر عهده سازمان انبار‌های عمومی به عنوان مرجع تحویل گیرنده گذاشته شده است، اما این ماجرا ابعاد دیگری دارد که باید فوراً مورد رسیدگی قرار گیرد و ضرورت دارد معرفی مقصران به قانون بدون اغماض انجام شود.
به دنبال بارندگی در عصر سه‌شنبه (چهارم مرداد)، گمرک زاهدان دچار آبگرفتگی شد و حجم زیادی از برنج‌های وارداتی در آب ماند.
در اولین واکنش به این موضوع، گمرک زاهدان اعلام کرد از اواخر سال گذشته، ورود کالا به این گمرک افزایش یافته است، به طوری که در حال حاضر حدود ۱۴هزارتن کالا در محوطه و در فضای باز تخلیه شده است.
گمرک تأکید داشت که به دفعات به وزارت صمت و استانداری برای محدود شدن ثبت سفارش به مقصد این گمرک تذکر داده یا از انبار‌های عمومی که مسئولیت حفاظت کالا‌های موجود در این گمرک را داشته خواسته است فضای مناسب برای نگهداری کالا ایجاد کند، ولی هیچ یک توجهی نکرده‌اند و با گرفتن تعهد از واردکننده، کالا را در محوطه نگه داشته‌اند.
انجمن واردکنندگان برنج به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که واردکننده در زمان ورود کالا، تابع شرایط است و مجبور است هر چه حکم شد، بپذیرد ولی این پذیرفتن به معنی تأیید اهمال مرجع نگهدارنده نیست. در این میان، اما انبار‌های عمومی که پای آن به عنوان مرجع نگهدارنده و مسئول حفاظت از کالا در میان است، با وجود پیگیری‌های متعدد، تاکنون حاضر به ارائه توضیح و پاسخ به ابهامات موجود نشده است. بر این اساس موضوع در گفت‌وگویی با برخی واردکنندگان که کالای آن‌ها در گمرک زاهدان قرار دارد و همچنین گمرک زاهدان مورد بررسی قرار گرفت و آخرین وضعیت تعیین تکلیف این اقلام اعلام شد.
تشریفات کند گمرکی ترخیص برنج را به تعویق انداخت
یکی از صاحبان برنج‌های باران‌زده در مورد اینکه چرا به اخطار‌های قبلی بی‌توجه بوده و کالای خود را سریع‌تر ترخیص نکرده‌اند، به ایسنا گفت: «این طور نیست که واردکننده نخواهد کالا را ترخیص کند و متحمل هزینه‌های انبارداری شود، بلکه گاهی فرایند ترخیص به دلایلی طولانی می‌شود. از جمله موانعی که پیش رو قرار دارد، طولانی شدن ویرایش ثبت سفارش است که وقتی برای آن اقدام می‌شود، مدت‌ها در کارتابل کارشناسان مربوط باقی می‌ماند. از سوی دیگر با وجود اینکه گمرک زاهدان، گمرک تخصصی است، تشریفات گمرکی کند پیش می‌رود و دلیل آن عدم‌اقدام بموقع و همکاری سازمان‌های همجوار با گمرک است. مثلاً پاسخ آزمایش استاندارد و سازمان غذا و دارو از کالا گاهی شش تا هفت روز زمان می‌برد تا در سامانه وارد شود و بتوان ادامه مسیر ترخیص را طی کرد، آن هم در شرایطی که مبالغ قابل توجهی باید صاحب کالا بابت این نمونه‌برداری پرداخت کند.»

نظر شما