شناسهٔ خبر: 55350311 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز امیدواری روسیه نسبت به خودداری آمریکا از اقدامات تحریک آمیز در مورد تایوان

تهران – ایرنا – سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه با بیان اینکه موضع کشورش در خصوص موضوع تایوان حمایت از چین واحد است، اعلام کرد که مسکو امیدوار است هیچ اقدام تحریک آمیزی برای تشدید اوضاع پیرامون تایوان انجام نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، لاوروف پس از نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در تاشکند به خبرنگاران گفت که مسکو چنین فرض می کند که هیچ اقدامی که بتواند اوضاع پیرامون تایوان را تشدید کند، اتخاذ نخواهد شد.

وی افزود:  مواضع ما مبنی بر داشتن چین واحد، بدون تغییر باقی می ماند، همان موضعی که در واژگان مورد تائید آمریکاست، اما چنانچه می دانید در عمل، اقدامات همواره با حرفشان مطابقت ندارد.  

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی درمورد اوضاع پیرامون تایوان و برنامه احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تایوان تاکید کرد: ما هیچ مشکلی با دفاع از اصل حاکمیت چین نداریم و فرض ما بر این است که هیچ عامل حساسیت زا و تحریک آمیزی که بتواند این وضعیت را تشدید کند، به کار گرفته نخواهد شد.

کانال تلویزیون ان بی سی با استناد به منابع مطلع گزارش داد که پلوسی سفر آسیایی اش را روز جمعه در راس یک هیات از قانونگذاران آمریکایی آغاز می کند. به گزارش این رسانه، هنوز تصمیمی در مورد سفر احتمالی وی به تایوان اتخاذ نشده است.

پیشتر رسانه ها گزارش دادند که پلوسی که سومیت جایگاه مهم در سلسله مراتب دولتی آمریکا را عهده دار است، قصد دارد در ماه اوت (مرداد) از جزیره تایوان دیدن کند.

گفته می شود که پلوسی قصد داشت در ماه آوریل (فروردین) به تایوان سفر کند اما برنامه سفر وی به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

سفر وی به تایوان، اولین سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در طول ۲۵ سال برشمرده می شود.

در همین حال، ژائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن در صورت انجام شدن این سفر، برخورد جدی با آن خواهد داشت.

کارشناسان سیاسی پیش بینی می کنند که با توجه به هشدارهای شدید پکن احتمال لغو سفر پلوسی به تایوان زیاد است و در صورت انجام این سفر واشنگتن لازم است تا هزینه های آن را بپردازد و این هزینه ها می تواند منجر به بروز تنش در این منطقه از جهان همزمان با درگیری ها در اوکراین باشد.  

تایوان جزیره‌ای خودمختار در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.

نظر شما