شناسهٔ خبر: 55340580 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کاخ سفید: نشانه‌ای از تحویل پهپاد ایرانی به روسیه ندیده‌ایم

یک سخنگوی کاخ سفید گفت واشنگتن هنوز نشانه‌ای از تحویل پهپاد از سوی ایران به روسیه ندیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که دولت آمریکا هنوز نشانه‌ای از تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه و یا اقدام روسیه در خرید این پهپادها ندیده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه (۱۱ ژوئیه) در اظهاراتی مدعی شد که ایران بزودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل می‌دهد. وی در کنفرانسی خبری در واشنگتن ادعا کرد: اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران خود را آماده می‌کند، تا در فرصتی بسیار کوتاه،  چند صد پهپاد و از جمله پهپادهایی که قابلیت حمل سلاح داشته باشند را تحویل روسیه دهد.

ادعایی که واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و «ناصر کنعانی» سخنگوی این وزارتخانه تصریح کرد: سابقه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

جان کربی در این کنفرانس خبری درباره هشدار چین در خصوص سفر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هم اظهارنظر کرد. او گفت لفاظی‌های چین در خصوص این سفر ضرورتی ندارد و تنها به افزایش تنش‌ها منجر خواهد شد.

سخنگوی وزارت دفاع چین روز سه‌شنبه هشدار داده بود که در صورت سفر «نانسی پلوسی» به تایوان، ارتش چین بیکار نخواهد نشست و قطعا  واکنش نشان داد.

«تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین در نشست خبری اظهار داشت، چین از ایالات متحده می‌خواهد که به وعده خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان عمل کند.

وی افزود که اگر طرف آمریکایی بر انجام این سفر پافشاری کند، ارتش چین اقدامات قاطعی برای خنثی کردن هرگونه مداخله خارجی یا "استقلال تایوان" انجام خواهد داد.

این مقام نظامی ارشد چین ادامه داد: «اگر پلوسی به تایوان سفر کند، اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را به طور جدی نقض به حاکمیت و تمامیت ارضی چین آسیب جدی وارد می‌کند و به بنیان سیاسی روابط چین و آمریکا آسیب جدی وارد می‌کند».

چین طی ماه‌های گذشته بارها به منطقه‌ای که تایوان آن را منطقه شناسایی پدافند هوایی خودش اعلام کرده جنگنده ارسال کرده است. این اقدام نقض قوانین بین‌المللی نیست، اما معمولاً با واکنش تایوان همراه می‌شود.

پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند نانسی پلوسی قصد دارد طی هفته‌های آینده به تایوان سفر کند. با آنکه سایر اعضای کنگره پیش از این به تایوان سفر کرده‌اند اما پلوسی بلندپایه‌ترین قانونگذار آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به این منطقه سفر می‌کند.

تنش‌ها میان واشنگتن و پکن بر سر تایوان در ماه‌های گذشته شدت گرفته است. چین تایوان را بخشی از سرزمین‌های اصلی خودش می‌داند و بارها گفته است که این جزیره ۲۴ میلیون نفری را به خاک او برخواهد گرداند.

آمریکا گفته در صورت چنین اقدامی، تایوان را به تجهیزات لازم برای دفاع از خودش مجهز خواهد کرد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

جنگنده‌های چین به طور مرتب سامانه‌های راداری و منطقه شناسایی پدافندی این جزیره را به چالش می‌کشند. جنگنده‌های چین بارها  با دسته‌های پروازی پر تعداد وارد منطقه  شناسایی هوایی جزیره تایوان شده‌اند.

برنامه‌ریزی برای سفر نانسی پلوسی به تایوان و ارائه کمک‌های نظامی به این منطقه، در حالی است که پنتاگون روز جمعه گذشته اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا فروش بالقوه کمک‌های فنی نظامی به تایوان به ارزش حدود ۱۰۸ میلیون دلار را تأیید کرده است. 

در پایان ماه مه گذشته نیز «تسای اینگ ون»، رئیس جمهور تایوان اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد طرحی برای همکاری میان گارد ملی آمریکا و ارتش تایوان ارائه دهد.

انتهای پیام/.

نظر شما