شناسهٔ خبر: 55332811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پکن به امریکا هشدار داد چشم خود را بر تحرکات این کشور نمی بندد

ورود ارتش چین به منازعه سفر پلوسی به تایوان

صاحب‌خبر -
لاله مهرزاد/ با جدی‌تر شدن احتمال سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان و انتشار گزارشی در روزنامه واشنگتن پست مبنی بر اینکه ارتش امریکا در حال بررسی پشتیبانی هوایی از این سفر است، چین صبوری استراتژیک همیشگی خود را کنار گذاشت و به امریکا هشدار داد، تمامی گزینه‌ها، ولو گزینه‌های نظامی را برای مقابله با سفر نانسی پلوسی به تایوان، روی میز دارد.
به گزارش سایت روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، وزارت دفاع چین برای اولین بار از زمانی که احتمال سفر پلوسی به تایوان مطرح شد، با اتخاذ زبانی تند در قبال این سفر هشدار داد، این حرکت از سوی چین به عنوان «حمایت از استقلال تایوان» تلقی شده و آنها هرگز روی این مسأله «چشم نخواهند بست». تان کفی، سخنگوی ارتش چین در بیانیه خود تأکید کرد: «اگر پلوسی به عنوان نفر شماره 3 دولت امریکا بر سفر به تایوان اصرار ورزد، شدیدترین ضربه به روابط دو کشور وارد خواهد شد.» در این بیانیه تأکید شده است: «این مسأله می‌تواند پیامدهایی نظامی نیز برای دو طرف داشته باشد. ارتش چین چشم خود را بر این مسأله نخواهد بست و بطور قاطعانه شدیدترین پاسخ‌ها را به آن خواهد داد.» هشدار ارتش چین در حالی اعلام شده است که پیش از آن وزارت خارجه این کشور در لحنی ملایم‌تر نسبت به این سفر هشدار داده و تأکید کرده بود: «امریکا باید منتظر پیامدهای چنین سفری باشد.»
این در حالی است که لی جی، تحلیلگر نظامی چین در بررسی احتمال وقوع نبردهای نظامی بین پکن و واشنگتن برسر سفر نانسی پلوسی، با اشاره به بحران تایوان در اواسط دهه 1990 که طی آن امریکا دو ناو هواپیما بر خود را به منطقه فرستاد، گفته است: «بی تردید این سفر می‌تواند میزان خطر رویارویی نظامی بین ارتش چین و ارتش امریکا را افزایش دهد. اما چین امروز دیگر چین دهه 1990 نیست. امریکا اعلام کرده، اگر نیاز باشد، ناوهای هواپیمابر خود را برای حفظ امنیت پلوسی گسیل خواهد کرد. ولی در مقابل ارتش چین نیز امروزه دارای ناوگان دریایی بسیار قوی است. بنابراین ورود ناوهای امریکایی به این عرصه می‌تواند بسیار پر خطر باشد.»
با این حال به گفته ناظران باید دید، امروز در مذاکره تلفنی جو بایدن با شی جین پینگ، دو طرف چگونه خواهند توانست اختلافات بر سر تحرکات امریکا در تایوان را حل و فصل کنند. به طور قطع رؤسای جمهوری هر دو کشور از خطری که سفر پلوسی می‌تواند برای روابط پر کش و قوس دو طرف داشته باشد، آگاه هستند و می‌دانند وقوع یک تنش نظامی ولو کوچک بین آنها، تبعاتی بسیار گسترده خواهد داشت. بویژه که همزمان نی لکسیونگ، استاد دانشگاه شانگهای هشدار داده است: «پکن به طور گسترده در تلاش است تا مانع سفر پلوسی شود و به همین منظور گزینه‌های مختلفی را پیش رو دارد که یکی از آنها می‌تواند اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان تایوان باشد.»

نظر شما