شناسهٔ خبر: 55327573 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تخلیه ۷.۶ میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر کشور تا پایان تیر

صاحب‌خبر -
طی چهار ماهه نخست سال جاری ۷ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۳۲۵ تن کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه شده که به ترتیب سهم موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره)، ‌امیرآباد و شهیدرجایی از سایر بنادر کشور بیشتر بوده است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ معادل ۷ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۳۲۵ تن بوده است.
میزان تخلیه گندم طی چهار ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۵۳۵ تن بوده که نسبت به تخلیه ۹۶۵ هزار و ۱۹۱ تنی در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، رشد ۱۸۱ درصدی داشته است. میزان تخلیه جو تا پایان تیر سال جاری نیز معادل ۲۸۷ هزار و ۱۰۰ تن و میزان تخلیه ذرت طی این مدت ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۶۹ تن بوده که به نسبت تخلیه ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۷ تنی این کالا در مدت مشابه سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است. میزان تخلیه سویا طی چهار ماهه سال ۱۴۰۱ معادل یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۳۸۶ تن و میزان تخلیه برنج طی همین مدت معادل ۱۳۷ هزار و ۱۵ تن بوده که نسبت به تخلیه ۱۲۵ هزار و ۴۲۹ تنی آن در مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۹ درصدی را نشان می‌دهد.
میزان تخلیه شکر در بنادر کشور طی چهار ماهه سال ۱۴۰۱ به ۲۴۹ هزار و ۲۶۷ تن رسیده و میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی همین مدت معادل ۳۳۶ هزار و ۱۵۳ تن بوده است.
 موجودی کالاهای اساسی
موجودی کالاهای اساسی در ۱۳ بندر کشور شامل بنادر امام (ره)، شهید رجایی، امیرآباد، نوشهر، انزلی، شهید باهنر، بوشهر، چابهار، خرمشهر، لنگه، آبادان، ‌فریدونکنار و آستارا تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۱ نیز ۳ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۵۴۴ تن بوده است.
 ترانزیت ۴۰ هزار خودروی خارجی از بنادر ایران به کشورهای منطقه
همچنین مدیر بنادر غرب هرمزگان از ورود و ترانزیت ۴۰ هزار دستگاه خودروی خارجی طی چهار ماهه امسال از بندر لنگه به آسیای میانه و برخی کشورهای همسایه از خاک کشورمان خبر داد.
قاسم عسکری نسب در تشریح میزان ترانزیت خودرو در چهار ماهه ۱۴۰۱ اظهار داشت: عواملی نظیر افزایش ساعات تخلیه شناورها، کاهش سرویس تایم شناورها، کاهش بوروکراسی و تسریع در ترخیص خودروها از یک سو و فعالیت نظام مند شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از سوی دیگر باعث شد ترانزیت خودرو در چهارماهه اول سال جاری در بندرلنگه از مرز ۴۰ هزار دستگاه عبور کند.
وی تصریح کرد: بندر لنگه با داشتن پیشینه تاریخی در حوزه ترانزیت کالا و خودرو در سالیان اخیر با آماده‌سازی زیرساخت‌های بندری، تعداد ۲۳ شرکت 
حمل‌و نقل بین‌المللی از مبادی پورت راشد امارات متحده عربی و الرویس قطر به مقصد کشورهای آسیای میانه، کشورهای اوراسیا و اقلیم کردستان فعالند و پس از انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک با کشور قزاقستان ورود خودروهای ترانزیت به این بندر افزایش چشمگیری یافته است. به گفته مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه و بنادر غرب هرمزگان، سالانه بیش از ۱۳۰ هزار خودرو از بندر لنگه به مقاصد مذکور توسط ۲۰ هزار تریلر یا کامیون سواری کش حمل و جابه‌جا می‌شود.
وی پیش بینی کرد: با روند صعودی ترانزیت خودرو در چهار ماهه نخست سال جاری که از روند ۱۲ درصدی برخوردار است جابه‌جایی آمارها در این بخش تا پایان سال دور از انتظار نیست.

نظر شما