شناسهٔ خبر: 55306746 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بایدن درباره تایوان و جنگ اوکراین با رئیس جمهور چین گفتگو می‌کند

رییس جمهور آمریکا قرار است در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر تایوان با شی جین پینگ، رییس جمهور چین گفتگو کند.

صاحب‌خبر -

 

منابع غربی از برنامه ریزی برای گفتگوی تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با شی جین پینگ، همتای چینی اش خبر می دهند.

جای کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت مدیریت رقابت اقتصادی بین دو کشور آمریکا و چین محور اصلی گفتگوی تلفنی بایدن با شی جین پینگ است که قرار روز پنجشنبه صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این پنجمین دور از گفتگو‌ها بین مقامات آمریکا و چین است که از زمان روی کار آمدن جو بایدن تا به حال انجام شده است.
این گفتگوی تلفنی در حالی قرار است انجام شود که در روز‌های گذشته چین هشدار‌هایی جدی در مورد سفر احتمالی نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان صادر کرده است و گفته مسئولیت هر گونه اتفاق در صورت انجام شدن این سفر با واشنگتن است.

جان کربی در مورد این گفتگوی تلفنی گفت: بررسی تنش‌ها بر سر تایوان، جنگ اوکراین و همچنین نحوه مدیریت بهتر رقابت اقتصادی میان دو کشور از محور‌های اصلی این گفتگو خواهد بود. این گفتگو قرار است برای زمانی طولانی انجام شود و دستور کار‌هایی جدی برای آن تعریف شده است.

علی رغم مواضع سرسختانه چین بر سر جزیره تایوان و تاکید بر احترام آمریکا بر تمامیت ارضی این کشور، آمریکایی‌ها بار‌ها گفته اند مواضع واشنگتن درباره تایوان هیچ تغییری نکرده است.

آمریکا معتقد است تایوان باید به صورت مستقل اداره شود در حالی چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند و هر گونه اعلام استقلال را نقض حاکمیت خود می‌داند.

نظر شما