شناسهٔ خبر: 55293109 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

برنامه‌های محرمی صداوسیما معرفی شدند

صبح امروز نشست خبری دبیر شورای معارف سیما ویژه برنامه‌های محرم با حضور محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن، در سالن جلسات شبکه قرآن سیما برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری دبیر شورای معارف سیما ویژه برنامه‌های محرم، محمدحسین کشکولی اظهار داشت: سیاست‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای ماه محرم را در این جلسه عنوان خواهیم کرد. امسال محرم ویژگی خاصی دارد، اتفاق جدیدی رخ داده، و متاسفانه اوج مختصری که دوباره این ویروس گرفته شرایط را کمی تغییر داده است اما نسبت به سال گذشته وضعیتی بهتری حاکم است و هیئت‌های مذهبی احتمالا با گستردگی بیشتری برگزار می‌شوند. 

وی با بیان اولویت‌های رسانه ملی در ایام ماه محرم افزود: این نخستین ماه محرم در دوران تحول رسانه ملی است و ما طی جلسات با جریان جبهه‌های مردمی و هیئات رسانه ملی با هدف هم‌افزایی جبهه مردمی به شعار زیبای «نجات اهل عالم با حسین(ع) است»، رسیدیم. این شعار نه ابلاغ است و نه دستور و از هیئت‌های مختلف دعوت می‌کنیم که به این شعار بپیوندند.

وی خاطرنشان کرد: این شعار جدا از نگاه شیعی یک نگاه جهان‌بینی دارد. محتوای این شعار به این شکل است که اگر دنیا به دنبال نجات و صعود است راهی جز پیروی و دنبال کردن راه امام حسین (ع) ندارد. مهم‌ترین سیاست ما در محرم تمرکز بر عمق معرفتی، تبیین و روایت و تحلیل واقعه عاشورا در راستای شتاب برای گام دوم هست. 

دبیر شورای معرف سیما در ادامه گفت: به دنبال برجسته‌سازی ارتباط انقلاب اسلامی با واقعه عاشورا هستیم. امسال برنامه‌هایی تحت عنوان آیین سربندگذاری خواهیم داشت که جوانان نزد خانواده‌های شهدا خواهند رفت و این کار نمادین انجام خواهد شد. رسانه ملی تلاش می‌کند که وجه اجتماعی دین‌داری مردم را تقویت کند و پوشش دهد. امسال برای اولین سال طراحی صورت گرفته در پوشش برنامه‌های عزاداری به این شکل است که تا روستاهای دور دست را پوشش دهیم. برنامه‌های بزرگ مثل حسینیه زنجان و برنامه‌های عزاداری در حرم امام رضا(ع) را پوشش خواهیم داد. امسال تمرکز و توجه ویژه روی آیین‌های سنتی عزاداری ایرانی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم در همکاری با مدیران استان‌ها این مراسم‌های سنتی را نیز پوشش دهیم.

وی افزود: مسئله بعدی توجه به ظرفیت‌های قیام عاشورا در بین غیر ایرانی‌ها است. ما هم در داخل کشور عزیزان غیرایرانی داریم که عزاداری‌هایشان پوشش داده می‌شود و هم خارج از کشور پوشش خواهیم داد.

کشکولی در ادامه برنامه‌های شبکه‌های مختلف را معرفی کرد و گفت: در شبکه یک برنامه‌های مستند تحت عنوان آیین‌های مردمی داریم، مستند بامرام را داریم که درباره افرادی است که امام حسین(ع) نقش مهمی در زندگی‌شان ایفا کرده است. تعدادی از اساتید، بزرگان و بزرگواران مداحی هستند که از حضورشان استفاده خواهیم کرد. ویژه برنامه آفتاب شرقی، حسینیه ایران، طرحی برای فردا، مستند روضه‌های خانگی از جمله برنامه‌های شبکه یک در ماه محرم است.

مدیر شبکه قرآن سیما در ادامه گفت: در شبکه دو برنامه کوی محبت، ایوان بهشت، عطف، خانه‌زاد، چراغی روشن، مستند شیرخوارگان حسینی، جغرافیای محرم پخش خواهند شد. در شبکه سه برنامه‌های حسینیه معلی و در آستان خورشید پخش خواهند شد. در شبکه چهار برنامه‌های سوره، بلاتشبیه و... از این شبکه پخش خواهند شد. در شبکه پنج سیما برنامه‌های قرار، واحه، تکیه‌گاه و تا نیایش پخش خواهند شد. در شبکه قرآن هم برنامه‌های مفصلی مثل امام جان، بچه مسلمان، یاد خدا، روبراه، برنامه کامل مقتل‌خوانی خواهیم داشت.

وی افزود: در شبکه نسیم برنامه‌های با حسین حرف بزن، نمای نزدیک و نسیم آوا به پخش می‌رسند، در شبکه افق برنامه‌های تکیه، روایت هیئت و جاذبه پخش خواهند شد. در شبکه آموزش برنامه صبحی دیگر، دوربین هفت، بفرمایید روضه و مشاعره تلویزیونی پخش خواهند شد. در شبکه مستند روایت پیرغلامان حسینی، مستند پرتره مرحوم سلحشور را داریم. در شبکه جام جم برنامه‌های روز حسین(ع)، جورچین محرم و جان‌فشان پخش خواهند شد.

کشکولی خاطرنشان کرد: شبکه امید پویش نسل قاسم را طراحی کرده است و نوجوانان تصاویر برنامه‌های هیئتشان را در تلوبیون بارگذاری می‌کنند و این برنامه هر شب پخش می‌شود.

در ادامه این نشست کشکولی درباره بازپخش سریال «مختارنامه» در ایام محرم سال‌های اخیر گفت: همانطور که انتقادات بسیاری به بازپخش این سریال و عدم ساخت سریالی جدید مطرح می‌شود، ما پیام‌های بسیاری را دریافت می‌کنیم که درخواست دارند امسال هم سریال «مختارنامه» پخش شود. من نافی لزوم تولید سریال‌های جدید محرمی نیستم اما نمی‌توان منکر محبوبیت این سریال شد چرا که هر سال با پخش «مختارنامه» شاهد هستیم این سریال در بین پرمخاطب‌ترین سال‌ها است.

وی درباره کناره‌گیری نجم‌الدین شریعتی از اجرا گفت: بحث کناره‌گیری آقای شریعتی مربوط به محرم نمی‌شود، ایشان مدت‌ها پیش این موضوع را مطرح کرده بود ولی با این حال سعی داریم از پتانسیل حضور ایشان در فضاهای مختلف استفاده کنیم.

مدیر شبکه قرآن سیما در پایان درباره اظهارات حاشیه‌سازی برخی مجریان و مداحان گفت: همه مداحان ما حساسیت‌ها را می‌شناسند، مسائل اعتقادی مردم را مدنظر دارند و از این بابت اطمینان کافی وجود دارد اما به هر حال با افزایش میزان برنامه‌های در حال پخش ممکن است اشتباهاتی رخ دهد که اجتناب‌ناپذیر است. حتی ممکن است اظهارات یک مداح در جمع کوچک عزادارانی در آن محل حضور دارند هیچ مشکلی نداشته باشد اما بر روی آنتن تلویزیون این اظهارات منجر به ایجاد سوءتفاهم‌ها و انتقادات شود. در برخی موارد که این اتفاقات رخ داد عواملی توبیخ شدند یا تذکر گرفتند.

وی در پایان گفت: در انتخاب کارشناسان نیز هماهنگی لازم با نظارت رسمی حوزه صورت گرفته و سعی داریم در خدمت نسل جوان و پخته باشیم تا با حضور نسل جوان، پخته و آگاه مباحث دین به شکلی درست و متقن بیان شوند.

نظر شما