شناسهٔ خبر: 55265048 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر حوزه هنری خوزستان خبر داد

انتشار فراخوان ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان»

شهبازگهروئی از انتشار فراخوان ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» خبر داد و گفت: این فراخوان به نوعی نذر فرهنگی هنرمندان تئاتر کشور است.

صاحب‌خبر -

«محمد شهبازگهروئی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی  و حوزه هنری استان خوزستان ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با عنوان «روایت راهیان» را برگزار می‌کند.

 

مدیر حوزه هنری خوزستان با اشاره به اینکه این رویداد در از ۱۸ تا ۲۶ شهریور سال جاری مصادف با ۱۲ تا ۲۰ صفر در ۲ کشور ایران و عراق برگزار می‌شود افزود: این همایش به نوعی نذر فرهنگی هنرمندان تئاتر کشور است.

 

وی با بیان اینکه این همایش همزمان با پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار می‌شود اضافه کرد: در این ایام هنرمندان با اجرای گونه‌های مختلف نمایش در مسیر پیاده‌روی و مرزهای خروجی ایران به عراق ارادت خود را به اهل‌بیت (ع) نشان می‌دهند.



شهبازگهروئی قیام عاشورا، وقایع تاریخی مربوط به محرم‌الحرام ۶۱ هجری، فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی (مختص بخش ایران)، شخصیت امام حسین (ع) و یاران با وفایش، مدافعان حرم (شهدای مشترک ایران و عراق – حاج قاسم سلیمانی –  ابومهدی مهندس) و روایت‌ها و داستان‌های تاریخی و معاصر در رابطه با پیاده‌روی اربعین را از جمله موضوعات این همایش عنوان کرد.

 

وی ابراز کرد: همچنین قالب‌های اجرایی همایش شامل تعزیه (شبیه‌خوانی)، نمایش موکبی، نقالی، پرده‌خوانی، نمایش خیابانی، مقتل‌خوانی، سرود و شعرخوانی است.

 

مدیر حوزه هنری خوزستان با اشاره به بخش‌های همایش در ایران و عراق اذعان کرد: در ایران تمامی نمایش‌هایی که با موضوعات و قالب‌های مطرح شده آمادگی اجرا در منطقه مرزی شلمچه، چذابه، مهران و خسروی را داشته باشند می توانند با ارسال سه نسخه از فیلم اثر خود در این بخش شرکت کنند؛ زبان آثار در این بخش صرفا فارسی و عربی باید باشد.

 

وی ادامه داد: در عراق نیز تمامی آثاری که با موضوعات و قالب‌های مطرح شده آمادگی اجرا در کشور عراق (شهر نجف اشرف، مسیر پیاده‌روی اربعین و شهر کربلا معلی) را داشته باشند با ارسال سه نسخه از فیلم اثر خود می‌توانند در  این بخش شرکت کنند؛ زبان‌های قابل پذیرش آثار در این بخش فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی و اردو است.

 

شهبازگهروئی با بیان اینکه هزینه خروج و ایاب ذهاب تمامی گروه‌های اعزامی از استان مبدا تا مرز به کشور عراق و بالعکس برعهده ستاد همایش است عنوان کرد: ستاد همایش تنها به اعزام هنرمندان و گروه‌هایی جهت اعزام متعهد است که ۱۵ روز قبل از اعزام پاسپورت کلیه اعضای گروه خود را با حداقل ۶ ماه اعتبار به دبیر خانه ارائه دهند.

 

وی به تعداد نفرات قابل پذیرش در هر گروه اشاره کرد و گفت: گروه‌های پرده‌خوانی، نقالی، مقتل‌خوانی و سرود هر کدام یک نفر، گروه‌های تعزیه (شبیه‌خوانی) و سرود هر کدام هفت نفر، گروه‌های خیابانی و موکبی (مسجدی) هر کدام چهار نفر هستند.

 

مدیر حوزه هنری خوزستان تعداد اجراهای بخش ایران را ۶ اجرا و بخش عراق را ۱۰ اجرا دانست و اذعان کرد: مدت زمان هر اثر باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۵ دقیقه باشد و هر گروه می‌تواند تنها با یک اثر در هر کدام از بخش‌های ایران و عراق شرکت کند.
 

وی آخرین مهلت ارسال فیلم آثار را تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ و اعلام نتایج ارزیابی را ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ بیان کرد و یاد آور شد: آغاز و پایان اجراها در بخش ایران از تاریخ۲۰ شهریور لغایت ۲۶ مهر و در بخش عراق از ۱۸شهریور لغایت ۲۶شهریور خواهد بود.
 
 

پایان پیام/72

نظر شما