شناسهٔ خبر: 55264250 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

با حضور رایزنان فرهنگی ایران در 60 کشور دنیا

کارگاه دانش‌بنیان «سیاست‌گذاران و شبکه فعالین» برگزار شد

با هدف رصد هدفمند تحولات کشورها کارگاه تخصصی دانش‌بنیان «سیاست‌گذاران و شبکه فعالین» با مشارکت نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی از 60 کشور جهان برگزار شد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب به نقل از اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در حاشیه دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور که از یکم تا 6 مرداد برگزار خواهد شد، کارگاه دانش‌بنیان «سیاست‌گذاران و شبکه فعالین» دایر شد.

در ابتدای این نشست رضا ملکی، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی گفت: یکی از ویژگی‌های قرارگاه فرهنگی اشراف به میدان است و از همین رو شایسته است نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مرزهای فراملی ضمن توجه به مسئله محوری در رصد وقایع فرهنگی کشور محل ماموریت از آخرین آمار و احوال مطلع باشند.

وی افزود: در راستای گفتمان انقلاب اسلامی و در حوزه معارفه شایسته ایران محور کار رایزنان فرهنگی نباید معطوف به اخبار سیاسی باشد و در این حوزه تدوین نقشه راه رصد از ملزومات کار است تا ضمن شبکه‌سازی رصدگران فرهنگی بین‌المللی با استفاده از ظرفیت اندیشه‌ورزان و تنظیم سالنامه آماری اطلاعات تحلیلی و داده‌های اختصاصی را در اختیار اشخاص و مراکز فعال بومی قرار دهند.

رایزن سابق فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه با اشاره به نقش اثرگذار تصویر در بایگانی اطلاعت آماری اظهار کرد: تجربه نگاری در قالب مستند تجرابه گرانسنگی است که رایزنان فرهنگی می‌توانند بجایی تدوین تمام تجارب کاری خود در قالب کتاب و ارایه آن به یک مرجع رسمی با بازتاب آن در رسانه مستندهای کوتاه و بلند طیف وسیعی از مخاطبان را اعم از اشخاص حقیق و حقوقی در جریان اتفاقات و تحولات کشورهای مختلف جهان قرار دهند.

ملکی با تاکید بر رصد هوشمند اطلاعات میدانی گفت: یک رایزن با حجم کار زیاد خود که همانا برقراری هفته‌های فرهنگی و برگزاری نشست‌های فرهنگی و برپایی رویدارهای متنوع هنری است می‌بایست با نیروی انسانی محدود دست روی نقطه‌های حساس گذاشته و با شناسایی شخصیت‌های مهم اعم از واگرا و همگرا برای نمونه مصاحبه‌ها، سفرها و سخنرانی‌های این چهره‌ها را پیوسته زیر نظر داشته باشد.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: ارایه اطلاعاتی از این دست و یا بازتاب آخرین داده‌ مراکز استراتژیک افکارسنجی و اندیشه‌ورزی کشورهای مختلف می‌تواند در راستای برقراری تعاملات حسنه با جهان و همچنین حذف آسیب‌ها و موانع احتمالی همیار متولیان فرهنگی کشور باشد.

وی با تاکید بر تاسیس بازار صنایع فرهنگی پویا در اقصی‌نقاط دنیا گفتت: به وجود جریان فعلی رسانه‌های معاند در القای خوانش انحصاری خود از ایران و اسلام و انقلاب شناسایی شرایط کامل حوزه‌های فرهنگی می‌تواند ضمن تسهیل تعاملات و ارتباطات فرهنگی زمینه را برای فروش آثار هنرمندان و صنعت‌گران بومی در عرصه بین‌المللی نیز فراهم نماید.

در ادامه این جلسه رایزنان فرهنگی حاضر در نشست به طرح نظرات خود در باب شبکه‌های نشر، تبیین نیازها و ذائفه‌های فرهنگی کشورهای میزبان پرداختند.

انتهایی پیام/

نظر شما