شناسهٔ خبر: 55262242 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

کروبی: اجبار غلط است؛ چه زمان رضاخان چه الان

صاحب‌خبر -

حسین کروبی درباره‌‌‌ی برخی واکنش‌ها و حاشیه‌سازی‌ها پیرامون اظهارات اخیر منتسب به حجت‌الاسلام مهدی کروبی درباره‌ی حجاب گفت: چند شب قبل که خدمت آقای کروبی رسیدم درباره‌‌‌ی این موضوع تاکید داشتند که «من با حجاب اجباری مخالف هستم و کاری هم که چند سال بعد از انقلاب در این باره انجام شد اقدام نادرست و یک کار سیاسی بود و هیچ کاری را با اجبار نمی‌توان انجام داد. همانطور که کار رضا خان غلط بود، این کار هم غلط است».

به گزارش انصاف نیوز، حدود ده روز قبل حجت‌الاسلام مهدی کروبی با حضور در منزل مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری اظهاراتی را پیرامون موضوع حجاب مطرح کرد که با واکنش‌های مختلفی همراه شد. 

برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور همچون «ایران اینترنشنال» بر اساس آنچه از سوی آقای کواکبیان از سخنان حجت‌الاسلام کروبی منتشر شده بود با تیتر«هیچ کس نباید طرفدار کشف حجاب اجباری باشد» به بازتاب آن پرداختند که واکنش‌برانگیز شد. 

حسین کروبی در گفت‌وگویی کوتاه با انصاف نیوز به واکنش‌ها در مورد این موضوع و دیدگاه واقعی مطرح‌شده از سوی مهدی کروبی در آن جلسه پرداخته است.

فرزند آقای کروبی به این سوال که «اخیرا آقای کروبی درباره‌‌ی حجاب موضعی داشتند که باعث به وجود آمدن بحث‌هایی شد. نظرتان را درباره‌ی بحث‌هایی که در این ارتباط مطرح شده چیست؟ و دیدگاه آقای کروبی به طور مشخص درباره‌ی موضوع حجاب و برخوردهای اخیر چه بوده است؟» پاسخ داده است که در پی می‌آید: 

من مدتی بود که به امیکرون مبتلا شده بودم و حاج آقا را ندیده بودم تا چند شب قبل که خدمت‌شان رسیدم درباره‌ی همین بحثی که ایشان در منزل آقای کواکبیان مطرح کرده بودند صحبت شد. آقای کروبی در این باره سه مطلب به من گفتند:

۱. «حجاب یکی از احکام ضروری اسلام است ولی مگر با زور می‌شود کلیه احکام اسلام را اجرا کرد و ما چیزی به نام تحمیل نداریم، لذا من به شخصه با حجاب اجباری مخالف هستم و کاری هم که چند سال بعد از انقلاب شد و حجاب اجباری ایجاد شد اقدام نادرست و یک کار سیاسی بود و کار بدی هم بود که حجاب اجباری شد. هیچ کاری را با اجبار نمی‌توان انجام داد همانطور که کار رضا خان غلط بود، این کار هم غلط است». 

۲. دومین بحثی که حاج‌آقا مطرح کردند این بود که «امر به معروف همیشه اول شامل حکومت می‌شود. چون اگر حکومتی فاسد شود این موضوع می‌تواند همه را فاسد کند؛ چه نهادهای زیرمجموعه‌ی خودش را چه مردم. اصلا بر اساس فلسفه‌ی امر به معروف در ابتدا شامل حاکمیت می‌شود». 

۳. سومین بحث ایشان موضوع برخوردهای زشت و خشنی است که توسط گشت‌های امر به معروف [ارشاد] می‌شود. حاج آقا معتقد بود که «کارهایی که الان دارد صورت می‌گیرد به‌خاطر تحت‌الشعاع قرار دادن فقر و فساد و تورم و گرانی که الان در جامعه وجود دارد و مردم را عاصی و خسته و ناامید کرده است. این نوع برخوردهایی که می‌شود علاوه بر آنکه بسیار زشت است به‌خاطر تحت‌الشعاع قرار دادن این موارد است.   

انتهای پیام