شناسهٔ خبر: 55236876 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جلایر:

ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی فارس امسال از ۶۰۰۰ کیلو مگاوات عبور می‌کند

معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی این استان تا پایان امسال به بیش از ۶۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا جلایر گفت: استان فارس مکانی کم نظیر برای ایجاد مزارع خورشیدی است، تابش مناسب خورشید دراکثر مناطق استان و بهره‌مندی استان فارس از ۳۰۰ روز آفتابی در سال، سبب شده است تا این استان از ظرفیت بالایی برای احداث مزارع و نیروگاه‌های خورشیدی برخوردار باشد.

او با ابراز رضایت از روند احداث نیروگاه‌های خورشیدی در این استان طی ۲ سال اخیر، گفت: با احداث ۱۴۴ نیروگاه خورشیدی خانگی و ۲ نیروگاه مزرعه خورشیدی در سال ۱۴۰۰، هم اکنون ظرفیت منصوبه این نیروگاه‌ها حدود ۲۶۰۰کیلووات است که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس به حمایت صنعت برق از سرمایه گذاران بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های خورشیدی اشاره و گفت: ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های خورشیدی حداکثر تا ۲برابر ظرفیت انشعاب متقاضیان و تا سقف ۲۰۰کیلووات تعیین شده که برای تولید هرکیلووات آن ۱۰متر مربع زمین و حدود ۲۴ میلیون تومان سرمایه گذاری نیاز است.

اسماعیل خاتمی گفت: با افزایش نرخ خرید برق به میزان ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۰ و انعقاد قرارداد خرید تضمینی به مدت ۲۰ سال، بازگشت سرمایه در بخش نیروگاه‌های خورشیدی بین ۵ تا ۶ سال به طول خواهد انجامید.

خاتمی گفت: در صدور مجوز‌های جدید محدود به ظرفیت انشعاب هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، شهرستان فسا با ۹۶نیروگاه، بوانات ۶۴ و اقلید و لار و کازرون با ۶۱ نیروگاه، مقام اول تا سوم را از نظر تعداد نصب نیروگاه در اختیار دارند.

این مقام مسئول گفت: از ابتدای سال ۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۴۵ میلیارد ریال بابت خرید تضمینی برق به سرمایه گذاران در این حوزه پرداخت شده و تقریبا به ازای هر ۵ کیلو وات نیروگاه منصوبه یک اشتغال دائم و پایدار بوجود آورده است.

او به کسب عنوان مقام سوم شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در حوزه نصب نیروگاه‌های خورشیدی در کشور نیز اشاره و گفت: این شرکت در سال‌های اخیر با ارایه برنامه‌های تبلیغاتی و معرفی فواید و سوددهی نیروگاه‌های خورشیدی همچنین انعقاد تفاهم نامه همکاری با یکی از بانک‌های قرض الحسنه استان برای اعطای تسهیلات بانکی جهت نصب و راه اندازی نیروگاه خورشیدی، اقدامات موثر و مفیدی را انجام داده است.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت: مجموع این اقدامات و پیگیری ها، افزایش تعداد نصب نیروگاه‌های خورشیدی در سطح استان و اخذ مقام سوم شرکت درحوزه نصب نیروگاه‌های خورشیدی دربین شرکت‌های توزیع کشور را به دنبال داشته است.

نظر شما