شناسهٔ خبر: 5523156 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تکلیف حکم اعدام مرسی امروز روشن می‌شود؛ درخواست اخوان برای نافرمانی مدنی

دادگاه جنائی قاهره امروز حکم نهائی رئیس‌جمهور برکنارشده مصر در پرونده فرار از زندان را صادر خواهد کرد و با توجه به احتمال تأیید حکم اعدام، اخوان المسلمین مردم را به نافرمانی مدنی دعوت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قرار است دادگاه جنائی قاهره امروز سه‌شنبه حکم دادگاه برای «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنارشده مصر و 122 متهم دیگر از سران و اعضای گروه اخوان المسلمین را در پرونده «جاسوسی بزرگ» و «فرار از زندان وادی النطرون» صادر کند.

پایگاه خبری «العرب»، گزارش داد که پیش از این دادگاه در پرونده فرار از زندان وادی النطرون، برای مرسی و 106 نفر دیگر حکم اعدام صادر کرده و حکم دادگاه برای اخذ تأیید به «شوقی علام» مفتی مصر ارجاع داده شده بود.

«ابراهیم نجم» مشاور مفتی مصر گفته بود اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره پرونده اعدام مرسی و متهمان دیگر صحت ندارد.

این در حالی است که حزب «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین که احتمال می‌دهد، مفتی مصر، حکم اعدام مرسی را تایید کرده باشد، امروز خواستار «نافرمانی مدنی» شد و اعلام کرد که این درخواست تاکنون با استقبال گسترده مردم مواجه شده است.

سناریوهای مقابل محمد مرسی

پایگاه خبری «العربی الجدید» نیز چند سناریو را برای دادگاه امروز مرسی محتمل دانسته است؛ بر اساس یکی از این سناریو‌ها اگر مفتی با اعدام مخالفت کند دادگاه به ریاست قاضی «شعبان الشامی» نظر مفتی را در این حکم لازم نخواهد دانست و حکم نهائی اعدام را صادر می‌کند که باید به دادگاه تجدید نظر برود.

در صورت موافقت دادگاه تجدید نظر با آن، حکم اعدام لازم الاجرا می‌شود و در صورت مخالفت این حکم کأن لم یکن تلقی شده و دادگاه بازنگری پرونده را مجددا بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/ب.ص

نظر شما