شناسهٔ خبر: 55226583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

2 سر باخت «بایدن»

صاحب‌خبر -
زهره صفاری/ روزنامه نگار: نخستین سفر رئیس‌جمهور امریکا به خاورمیانه گرچه با دستور کار مهمی از سوی کاخ سفید بزرگنمایی شد اما به باور کارشناسان نه تنها در معادلات منطقه‌ای تأثیر بسزایی نخواهد داشت که بسیاری آن را شکستی بزرگ در سیاست‌های «جو بایدن» می‌دانند و معتقدند، این سفر بدون نتیجه خاصی به پایان خواهد رسید.
«بایدن» امروز تور خاورمیانه‌ای خود را با پروازی به سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد و قرار است فردا در ادامه این سفر به جده رفته و ضمن دیدار با ملک سلمان و ولیعهد جوانش «محمد بن سلمان» در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند. براساس آنچه رسانه‌های امریکایی درباره اهداف این سفر نوشته‌اند، مهم‌ترین مسائل خاورمیانه شامل موضوع هسته‌ای ایران، عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و مسأله فلسطین، سرفصل‌های مذاکرات رئیس‌جمهور ایالات متحده در این سفر چند روزه را تشکیل می‌دهد اما از آنجا که به طور مثال با توجه به موضعگیری‌های ایران، جایگاه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند بر سیاست امریکا در قبال مسأله هسته‌ای تأثیری بگذارد یا روند آن را تغییر دهد. به نظر می‌رسد این سرفصل‌گذاری‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی برای وزن دادن به سفر «جو بایدن» و انتخابات میان دوره‌ای امریکا داشته باشد.
شکست سیاست‌های بایدن
به باور کارشناسان نیویورک تایمز، گرچه «جو بایدن» ملاقات با مقامات رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها را با جملاتی مانند «نخستین پرواز یک رئیس جمهور امریکا از رژیم صهیونیستی تا جده» به‌عنوان یک حرکت سیاسی مهم در دوران خود یاد کرده است اما نگاهی به وعده‌ها و اظهارات او در کمپین انتخاباتی سال 2020 و «مطرود» خواندن «بن سلمان» به خاطر طراحی قتل فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، این اظهارات را بیش از یک افتخار، توجیه شکستی نشان می‌دهد که «بایدن» بواسطه سفر به عربستان متحمل خواهد شد. او حتی به «بن سلمان» این فرصت را می‌دهد تا با میزبانی از رئیس‌جمهور امریکا، برای خود یک امتیاز بزرگ بگیرد.
مشروح این گزارش را فردا در روزنامه «ایران» بخوانید.

نظر شما