شناسهٔ خبر: 55225288 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

استاندار مرکزی:

مشکل آلودگی هوای اراک چندلایه و چندوجهی است/ قانون معادن ظرفیت احقاق حقوق مردم را ندارد

مخلص الائمه گفت: مشکل آلودگی هوا چند لایه و چند وجهی است که یک شبه بوجود نیامده و یک شبه هم از بین نمی‌رود اما نیاز است به صورت استثنا، مازوت سوزی از نیروگاه شازند قطع شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ استاندار مرکزی شامگاه جمعه 31 تیرماه در نشست شورای اداری استان مرکزی با حضور رییس جمهور در اراک اظهار داشت: مشکل آلودگی هوا چند لایه و چند وجهی است که یک شبه بوجود نیامده و یک شبه هم از بین نمی‌رود.

وی ادامه داد: مازوت سوزی عاملی است که مردم به چشم می‌بینند و در فصل سرد سال و از نیمه پایانی هفت تا هشت میلیون تن مازوت پرسولفور در نیروگاه شازند مصرف می‌شود.

مخلص الائمه تصریح کرد: با مصوباتی که از تهران ابلاغ می‌شود دست ما در استان مرکزی بسته است و مازوت حلق مردم را گرفته و این استان به پایتخت سرطان کشور تبدیل شده است.

وی افزود: نیاز است به صورت استثنا، مازوت سوزی از نیروگاه شازند قطع شود و حدود شش تا هفت میلیون مترمکعب گاز طبیعی به این نیروگاه اختصاص یابد تا اینکه بتوانیم برق را از منابع دیگر افزایش دهیم.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: مصرف گاز هم در این نیروگاه آلایندگی دارد و موقعیت این نیروگاه به گونه‌ای است که در مسیر باد اراک ایجاد شده و آلایندگی آن به سمت اراک می‌آید.

مخلص الائمه ادامه داد: بحث مسکن از موضوعات محوری دولت سیزدهم است و در امر نهضت ملی مسکن و طرحی که مورد نظر رئیس جمهور قرار دارد، به گزارش وزارت راه و شهرسازی استان مرکزی جزو استان‌های پیشرو است و در حال حاضر بزرگترین پروژه یکپارچه سازی مسکن با ظرفیت هشت هزار و ۱۰۰ واحد در استان مرکزی اجرا می‌شود.

باید به سمت نیروهای تجدیدپذیر حرکت کنیم/ بزرگترین کارخانه پنل‌ خورشیدی در استان مرکزی است

استاندار مرکزی اظهار داشت: در حوزه انرژی، بخشی از استان از جمله پتروشیمی و پالایشگاه تحت صنایع انرژی است، و به نظر می رسد به زودی در تامین گاز در کشور با توجه به برنامه ریزی ناقص در سنوات گذشته دچار بحران شویم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی باید به سمت نیروهای تجدیدپذیر برود که البته استان مرکزی ظرفیت های خوبی در این خصوص دارد.

استاندار مرکزی افزود: بزرگترین کارخانه پنل‌ خورشیدی در استان مرکزی است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی استان مرکزی جزو محیط های ویژه است.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای بلند مدت تولید ۱۰ هزار مگاوات را در دستور دارد که چهار هزار مگاوات در گام اول برای سال جاری هدفگذاری شده که ۷۰۰ مگاوات آن سهم استان مرکزی است که قابلیت افزایش به هزار مگاوات در همین دوره اول را دارد.

مخلص الائمه در ادامه افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در سال تولید دانش بنیان در هفته دوم فروردین امسال در شهرستان محلات آغاز شده که همان نیروگاه به تنهایی ۱۰ درصد ظرفیت را افزایش می دهد و شهریورماه امسال فاز اول آن وارد مدار می شود.

 قانون معادن ظرفیت احقاق حقوق مردم را ندارد

استاندار مرکزی اظهار داشت: مجموعه نظام اداری و دیوان سالار و بیمار کشور بالغ بر پنج دهه گریبان دولت ها را فشرده و مردم را تحت فشار قرار داده و محصول یک اقتصاد نفتی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب عامل فروگذاری‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در دهه‌های گذشته بوده و این نظام اداری توانایی اداره طرح های کلان محرومیت زدایی را ندارد و علیرغم تلاش های صورت گرفته نتوانستیم آنچه حق محرومیت زدایی در کشور است را انجام دهیم.

مخلص الائمه افزود: ستاد راهبری محرومیت زدایی در استانداری برای هماهنگی همه نهادهای غیردولتی و گروه‌های جهادی و هماهنگی با دستگاه‌های دولتی تشکیل شده که امید است در ادامه بتوان در این راستا گام های موثری برداشت.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های استان مرکزی توسط معدنداران و معادن استان تحت لوای قانون بی کیفیت و ناقص معدن داران قرار دارد که این قانون نیازمند اصلاح بنیادین است.

مخلص الائمه با بیان اینکه قانون فعلی معادن ظرفیت احقاق حقوق مردم را ندارد گفت: با این ظرفیت‌های دست و پا شکسته در قانون نمی‌توان حق مردم را احیا کرد و عمدتا معارض های اجتماعی که شکل می‌گیرد ناشی از ظرفیت ناقص این قوانین و مقررات است و زیرساخت های منطقه ای و محلی در حال نابودی است و مردم احساس می کنند هیچ بهره ای از این معادن ندارند.

فرش یکی از نمادهای هویتی استان مرکزی است/ ایجاد موزه فرش نیازمند مصوبه دولت

استاندار مرکزی افزود: یکی از مولفه ها و نمادهای هویتی استان مرکزی فرش است و شاید یکی از قطب های اصلی تولید فرش ایران ساروق باشد که متاسفانه این نماد هویتی در حال از بین رفتن است.

مخلص الائمه اظهار داشت: سال‌های گذشته کلنگ موزه فرش در اراک زده شد که یکی از تجار بنام این استان توانسته تعدادی فرش مربوط به استان از سراسر کشور جمع آوری کند که ارزش این فرش ها بالغ بر۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است.

مخلص الائمه با بیان اینکه در راستای ایجاد این موزه مانعی وجود دارد گفت: زمینی مربوط به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در مجاورت بیمارستان ولیعصر با هفت هزار متر مساحت قرار دارد که در سفر هیات دولت هشتم یا نهم مصوبه ای مربوط به این زمین آمد که رایگان به شهرداری واگذار شود که شهرداری با یک کار اشتباه مصوبه هیات دولت را بایک اقدام تجاری باطل کرد و دچار چالش شد.

وی ادامه داد: اکنون این زمین بدون استفاده مانده و این در حالیست که برای پارکینگ بیمارستان ولیعصر و موزه فرش به آن نیاز داریم و  باید مصوبه گذشته احیا و این زمین به صورت رایگان برای خدمات عمومی استفاده شود.

انتهای پیام/

نظر شما