شناسهٔ خبر: 55219494 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

کشف دورترین کهکشان شناخته شده توسط تلسکوپ جیمز وب

محسن فلاحی پناه منبع: phys.org  

دانشمندان اعلام کردند که تنها یک هفته پس از نمایش اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب به جهان، این تلسکوپ ممکن است کهکشانی را پیدا کرده باشد که ۱۳/۵ میلیارد سال پیش وجود داشته است.

صاحب‌خبر -

دانشمندان اعلام کردند که تنها یک هفته پس از نمایش اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب به جهان، این تلسکوپ ممکن است کهکشانی را پیدا کرده باشد که ۱۳/۵ میلیارد سال پیش وجود داشته است.

به گزارش سیناپرس، روهان نایدو (Rohan Naidu) از مرکز اخترفیزیک هاروارد گفت که این کهکشان که با نام GLASS-z13 شناخته می شود، به حدود ۱۰۰ میلیون سال زودتر از هر چیزی که قبلاً شناسایی شده بود، بر می گردد. او گفت: ما به طور بالقوه به دورترین نور ستاره ای که کسی تا به حال دیده است نگاه می کنیم. هر چه اجسام دورتر از ما باشند، زمان بیشتری طول می کشد تا نور آنها به ما برسد و نگاه کردن به جهان دور به معنای دیدن گذشته عمیق است.

اگرچه GLASS-z13 در اولین دوره کیهان وجود داشته و سن دقیق آن ناشناخته باقی مانده است، زیرا می تواند در هر زمانی در ۳۰۰ میلیون سال اول شکل گرفته باشد. GLASS-z13 در داده‌ های به ‌اصطلاح زودهنگام تصویرگر اصلی مادون قرمز رصدخانه در حال چرخش به نام NIRcam مشاهده شد، اما این کشف در اولین مجموعه تصویری که هفته گذشته توسط ناسا منتشر شد، فاش نشد.

هنگامی که نور از مادون قرمز به طیف مرئی ترجمه می شود، کهکشان به صورت یک لکه قرمز در مرکز آن ظاهر می شود که به عنوان بخشی از تصویر وسیع تری از کیهان دور به نام میدان عمیق شناخته می شود.

نایدو در ادامه گفت که تیم دیگری از اخترشناسان به رهبری مارکو کاستلانو (Marco Castellano) که روی داده‌ های مشابه کار می ‌کردند به نتایج مشابهی دست یافته ‌اند که این موضوع به ما در کشف انجام شده اطمینان می ‌دهد.

به گفته دانشمندان، یکی از وعده های بزرگ تلسکوپ وب، توانایی آن برای یافتن اولین کهکشان هایی است که پس از انفجار بزرگ یعنی در حدود ۱۳/۸ میلیارد سال پیش شکل گرفته اند.به گزارش سیناپرس،  از آنجایی که این کهکشان ها از زمین بسیار دور هستند، تا زمانی که نور آنها به ما برسد، با انبساط کیهان کشیده شده و به ناحیه مادون قرمز طیف نور منتقل می شوند که وب برای تشخیص آن با وضوح بی سابقه ای مجهز شده است. 

گفتنی است که نایدو و همکارانش با استفاده از داده ‌های جمع ‌آوری‌ شده از طریق فیلترهای مادون قرمز مختلف که به یک منطقه از فضا اشاره می‌ کردند، توانستند محل وقوع این ریزش‌ ها در فوتون‌ ها را شناسایی کنند که از آنجا حضور این کهکشان ‌های دوردست را استنباط کردند.

نایدو می ‌گوید: ما تمام داده‌ های اولیه را برای کهکشان‌ های دور جست ‌و جو کردیم و تنها دو سامانه بودند که تا حد زیادی قانع ‌کننده‌ ترین حالت را داشتند. یکی از آنها GLASS-z13 است، در حالی که دیگری، GLASS-z11 نام دارد.

به گزارش سیناپرس، تلسکوپ فضایی جیمز وب که دسامبر گذشته به فضا پرتاب شد، از هفته گذشته کاملاً عملیاتی شده و قوی ‌ترین تلسکوپ فضایی است که تا به حال ساخته شده و ستاره‌ شناسان مطمئن هستند که نوید بخش عصر جدیدی از اکتشافات خواهد بود.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: phys.org
 

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما