شناسهٔ خبر: 55214813 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

بازگشت زندگی به خانه‌های پدری با رونق بوم گردی

احیای خانه‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به اقامتگاه‌های بوم گردی در روستای کوشه سفلی خوسف، زندگی دوباره را به این روستا هدیه داده است.

صاحب‌خبر -

احیای خانه‌های پدری در روستای کوشه سفلی شهرستان خوسف و تعلق برچسب بوم گردی به آن، رونق اشتغال در روستا‌ها و تحقق مهاجرت معکوس به این مناطق خالی شده از سکنه را رقم زده است.

راهی این روستا در ۲۵ کیلومتری بیرجند شدیم؛ جایی که وقتی از کوچه‌های باریک آن گذر می کنی بوی کاهگل دیوار و معماری خانه هایش، تاریخی از گذشته را رقم می‌زد.

بازگشت زندگی با احیای خانه‌های پدری

کوشه یکی از اهالی روستا کوشه سفلی به ما می‌گوید: این زمین خانه پدربزرگم با معماری کاملا سنتی بود که حالا تبدیل به یک اقامتگاه بوم گردی شده است.

او می‌گوید: بعد از اینکه من این کار را انجام دادم خیلی از اهالی روستا تشویق شدند و روستا بوی زندگی گرفت.

مردم روستای کوشه به خانه های بوم گردی روی آورده اند

آقای شهدادی هم که ملک آبا و اجدادیش را تبدیل به خانه بوم گردی کرده است به ما گفت: اینجا مکانی مخروبه و خالی از سکنه بود که تصمیم گرفتم مثل آقای کوشه این خانه را که شکل قدیمی دارد به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل کنم که خدا را شکر با استقبال خوبی هم مواجه شدم.

رونق اشتغال و مهاجرت معکوس دو روی سکه خانه‌های بوم گردی

آقای کوشه به ما می‌گوید: احیای خانه‌های پدری و تبدیل آن به خانه‌های بوم گردی رونق اشتغال و مهاجرت معکوس را برای روستا به ارمغان آورده است.

او گفت: این کار برای خود من شغل دومی فراهم کرده و همسرم هم در این خانه مشغول به آشپزی شده است.

بیشتر بخوانید

آقای شهدادی دهیار روستا می‌گوید: این روستا تا قبل از این خالی از سکنه بود که بعد از احیای خانه‌های پدری خیلی از مردم که به شهر مهاجرت کرده بودند دوباره به روستا برگشتند.

به گفته او ازسال ۸۹ تاکنون میزان جمعیت روستا صد درصد افزایش یافته است.

خانه‌های بوم گردی؛ معرف هنر هنرمندان و غذا‌های محلی به گردشگران خارجی و داخلی

یکی از گردشگران به ما می‌گوید: من از بیرجند به این مکان زیبا آمده ام تا آخر هفته را به دور از هیاهوی شهر بگذرانم.

او می‌گوید: ظروف سفالی، محصولات پخل بافی و گلیم‌های زیبا بر روی طاقچه‌های این خانه بوم گردی نشان دهنده هنر هنرمندان این دیار به ما گردشگران است.

ظروف سفالی، محصولات پخل بافی و گلیم‌های زیبا بر روی طاقچه‌های این خانه بوم گردی نشان دهنده هنر هنرمندان این دیار به ما گردشگران است.

دیگری می‌گوید: خاطرات زمان جوانی و دوران قدیم امروز برایمان زنده شد و به نوعی به اصالت و هنر‌های قدیمی خود برگشتیم.

او گفت: اینجا می‌شود طعم غذا‌های محلی مثل کشک و بادمجان، انواع اشنکه‌ها و دیگر خوراکی‌های محلی این شهرستان را چشید و از آن لذت برد.

میزبانی خانه‌های بوم گردی از هزار گردشگر

صالحی رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف گفت: از ابتدای امسال بیش از هزار و ۴۰۰ مسافر از خانه‌های بوم گردی در خوسف بازدید کردند.

او گفت: هم اکنون ۴ اقامتگاه بوم‌گردی در این شهرستان فعال است و یک اقامتگاه بوم‌گردی دیگر هم در روستای کوشه سفلی در حال ساخت است.

از ابتدای امسال بیش از هزار و ۴۰۰ مسافر از خانه‌های بوم گردی در خوسف بازدید کردند.

صالحی گفت: قطعا ورود گردشگران به این اقامتگاه‌ها باعث صدور فرهنگ این منطقه از کشور از طریق ارائه محصولات محلی، خوراک، لباس و پارچه‌های سنتی، آداب و رسوم و صنایع‌دستی می‌شود.

گزارش از سمیرا گنجی

نظر شما