شناسهٔ خبر: 55186479 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جذابیتی که خارجی‌ها را شکار می‌کند

در این گزارش به بررسی ویژگی‌های برترین مقاصد دانشجویان بین‌المللی که به‌تازگی در رتبه‌بندی QS اعلام شده، پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

تحصیل در کشوری دیگر و کسب یک مدرک دانشگاهی معتبر از دانشگاه معتبر در بالاتر بردن جایگاه افراد نقش بسزایی دارد، از این رو افرادی که هم توانایی و استعداد لازم و هم پول کافی را دارند، ترجیح می‌دهند برای ادامه تحصیل و دانش‌افزایی، کشور دیگری را غیر از وطن خود برای تحصیلات دانشگاهی پیدا کنند. در این میان، پایگاه رتبه‌بندی QS در جدیدترین رتبه‌بندی خود به بررسی برترین شهر‌های دنیا که پذیرنده دانشجویان بین‌المللی هستند، پرداخته است. اما این تنها ظاهر قضیه است و آنچه در پس‌پرده این رتبه‌بندی می‌گذرد، معیار‌هایی هستند که باعث شده این شهر‌ها جایگاه‌های برتری را بین دیگر کشور‌ها کسب کنند.

۱۰ شهر برتر از نگاه دانشجویان بین‌المللی در دنیا

کارشناسان فعال در پایگاه رتبه‌بندی QS برترین کشور‌هایی را برای سال ۲۰۲۳ موردمطالعه قرار داده‌اند که هم از نظر قیمت‌ها و هم از نظر کیفیت آموزش در سطح بالایی قرار گرفته‌اند. امسال هم مانند سال‌های گذشته سیدنی، توکیو، سئول و زوریخ جزء برترین شهر‌های دنیا از نظر جذب دانشجویان بین‌المللی هستند و در این میان، لندن بار دیگر نخستین شهر به‌شمار می‌رود. پایتخت انگلیس سال‌هاست که یکی از شهر‌های محبوب برای دانشجویان محسوب می‌شود که برترین موسسات آموزشی با جایگاه برتر را در دنیا از آن خود کرده است که از آن جمله می‌توان به کالج سلطنتی لندن و دانشگاه سالنتی لندن اشاره کرد. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳، لندن، مونیخ، سئول، زوریخ، ملبورن، بریلن، توکیو، پاریس، سیدنی و ادینبورگ جزء بهترین شهر‌های جهان در جذب دانشجوی بین‌المللی هستند.

برترین شهر‌ها چگونه انتخاب شدند؟

پایگاه رتبه‌بندی دانشگاهی QS براساس ۶ معیار کلیدی که شاخص‌های اصلی این رتبه‌بندی را به‌خود اختصاص می‌دهند، اقدام به انتخاب این شهر‌ها کرده‌اند. محققان برای این انتخاب و نتیجه‌گیری نهایی، در هر شهر بیش از ۲۵۰ هزار نفر را موردبررسی قرار دادند. در این بین حدود ۱۶۴ شهر دنیا واجد شرایط قرار گرفتن در این رتبه‌بندی بوده‌اند. این معیار‌ها عبارتند از رتبه‌بندی‌های دانشگاهی، ترکیب دانشجویی (درصد دانشجویان، میزان ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در شهر)، شرایط مطلوب آن شهر (ایمن بودن، میزان آلودگی و استقبال دانشجویان به تحصیل در آن شهر)، فعالیت کارفرما (میزان اشتغال جوانان در آن شهر و میزان استفاده کارفرمایان از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی)، توان مالی (هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها و نیز هزینه زندگی دانشجویان در آن شهر) و نظر دانشجویان (نظر کلی دانشجویان درباره آن و اینکه چه درصدی از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی در آن شهر ماندگار می‌شوند.) تمامی این معیار‌ها در زمانی که محاسبات انجام‌شده، به یک اندازه اهمیت داشته‌اند، اگرچه شاخص‌هایی که در یک گروه قرار می‌گیرند، از وزن‌ها و درجات مختلفی برخوردارند.

لندن پیشتاز چندساله

لندن چندسال پیاپی نخستین شهر جذاب برای دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود که به‌رغم کسب این جایگاه، گرانقیمت‌ترین شهر دنیا نیز لقب گرفته است. اما نمی‌توان حضور دانشگاه کالج لندن، کالج سلطنتی لندن و کالج پادشاهی لندن را در آن نادیده گرفت. تعداد دانشجویان بین‌المللی در لندن طی سال تحصیلی ۲۰۱۹- ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۸- ۲۰۱۷ حدود ۵۸ درصد رشد داشته است. بیشتر این دانشجویان را چینی‌ها تشکیل می‌دادند که تعداد آن‌ها به ۲۵ هزار و ۶۵۰ نفر می‌رسید. لندن دارای ۱۸ دانشگاه بزرگ است که در رتبه‌بندی QS موردبررسی قرار گرفته و از این میان دو دانشگاه در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر دنیا جای گرفته‌اند. در ترکیب با گزینه‌هایی، چون کار و اقامت برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی، جای تعجب نیست که این پایتخت همواره موردعلاقه تحصیل دانشجویان بین‌المللی بوده و هست. در لندن حدود ۹۱۳۶ دانشگاه وجود دارد و در قالب این مراکز آموزشی، ۱۱۸ هزار و ۹۷۷ رشته دانشگاهی را ارائه می‌دهد که می‌تواند بازار جذابی از رشته‌ها را برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد کند.

به گزارش studyinternational، قریب به اتفاق دانشجویان در این کشور اذعان کرده‌اند که لندن فرصت‌های مطلوب اقتصادی، فرهنگی و آموزشی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. با وجود این، افزایش موارد ابتلا به کرونا و اثرات معاهده برگزیت ممکن است موقعیت ممتاز لندن را تضعیف کرده باشد. با توجه به دانشگاه‌های برتر جهانی که لندن در اختیار دارد، اکوسیستم تجاری پررونق و چشم‌انداز فرهنگی بی‌رقیب باعث‌شده تحصیل در لندن فرصتی را برای خلاقیت و نوآوری ایجاد کند. اگر از نظر شهری لندن را بررسی کنیم، حدود ۴۷ درصد آن را پارک، فضا‌های ورزشی و... تشکیل داده‌اند که دانشجویان درکنار تحصیل به‌خوبی می‌توانند با دنیای خارج از دانشگاه ارتباط برقرار کنند.

لندن با توجه به اینکه مرکز تحصیل بسیاری از دانشجویان اتحادیه اروپاست، شهر ارزان‌قیمتی برای تحصیل نیست و در مقایسه با دیگر شهر‌های انگلیس میانگین بالایی دارد. متوسط شهریه دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های لندن ۲۱ هزار و ۲۰۰ دلار است که حتی بالاتر از بسیاری از دانشگاه‌های آمریکایی است. این درحالی است که دانشجویان بومی لندن سالانه ۱۰ هزار و ۷۷۶ دلار شهریه می‌پردازند. دانشجویان ماهانه حدود ۱۴۷۰ تا ۱۷۴۰ دلار برای هزینه‌های زندگی ازجمله اقامت، قبوض، مسافرت و فعالیت‌های اجتماعی کمک‌هزینه دریافت می‌کنند، همچنین لندن فرصت‌های خوبی را برای اشتغال و پژوهش در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. از نظر شغلی هم با توجه به اینکه بسیاری از غول‌های فناوری دنیا ازجمله گوگل و آمازون از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان لندنی جذب نیرو می‌کنند، این فرصت می‌تواند فرصتی طلایی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی باشد تا در بهترین کمپانی‌های روز دنیا مشغول به کار شوند.

به گزارش oxfordsummercourses، در لندن حدود ۱۹ درصد از تمام مشاغل حاضر در انگلیس وجود دارد و این درصد می‌تواند بازار خوبی را برای اشتغال ایجاد کند. ارائه دوره‌های کوتاه‌مدت در دانشگاه‌های انگلیس یکی از معیار‌های انتخاب این شهر است. به‌طوری‌که دانشجویان می‌توانند برخی رشته‌ها را در دوره‌های کوتاه‌مدت بگذرانند و مدرک مربوط به آن را کسب کنند. علاوه‌بر این، مزایایی به‌عنوان ویزای فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی درنظر گرفته‌شده، به‌طوری‌که از اول جولای ۲۰۲۱ دانشجویان بین‌المللی می‌توانند فارغ از حوزه دانشگاهی خود تا دوسال بعد از فارغ‌التحصیلی حضور داشته باشند. آن‌ها با داشتن این ویزا دیگر برای واجد شرایط بودن نیازی به حمایت مالی از سوی کارفرما ندارند و تا دوسال محدودیتی در نوع کاری که باید انجام دهند، شامل حداقل حقوق ندارند.

نیمی از دانشجویان بین‌المللی در مونیخ ماندگار می‌شوند

به گزارش studying-germany، مونیخ آلمان یکی از جذاب‌ترین و برترین کشور‌ها برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی به‌شمار می‌رود. این شهر به‌رغم زیرساخت‌ها و سیستم حمل‌ونقل عالی که تردد را تسهیل می‌کنند، دسترسی منحصربه‌فردی به برخی مکان‌های علمی طبیعی از باغ‌های گیاه‌شناسی تا ذخایر طبیعی، کوه آلپ، جنگل‌ها و دریاچه دارد و دانشجویان می‌توانند درکنار تحصیل، از این امکانات تفریحی بهره‌مند شوند. هرسال بیش از ۱۷۴۰۰ درخواست برای پذیرش دانشجوی بین‌المللی برای این شهر ارسال می‌شود که معادل ۲۵ درصد کل دانشجویان این شهر است و همین امر، رتبه مونیخ را در ترکیب دانشجویان این شهر بالا می‌برند. در مونیخ حدود ۱۰ دانشگاه وجود دارد و در قالب این مراکز آموزشی، ۷۰ رشته دانشگاهی را ارائه می‌دهند.

هزینه‌های زندگی در مونیخ در مقایسه با دیگر شهر‌های آلمان مانند برلین و کشور‌های اروپایی مانند لندن بالاتر است، اما با محاسبه زیرساخت‌های برتر و استاندارد‌های خوب برای زندگی، مونیخ نوزدهمین شهر دنیا از نظر تامین مالی به‌شمار می‌رود. هر دانشجوی بین‌المللی برای زندگی در مونیخ باید ماهانه هزار دلار هزینه کند. اجاره محل اقامت گران بوده و به‌طور میانگین چیزی حدود ۱۵۰۰ دلار را باید برای یک اتاق در مرکز شهر بپردازند.

مونیخ نه‌تن‌ها در آلمان، بلکه در اروپا هم یک مرکز کسب‌وکار قدرتمند به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که کمپانی‌هایی، چون BMW، آلیانز، زیمنس، PWC و دیلویت در مناطق اقتصادی این شهر دارای مراکز فعال هستند که فرصت‌های شغلی خوبی را برای فارغ‌التحصیلان در صنایع و بخش‌های مختلف ایجاد می‌کنند. دانشجویان بین‌المللی در مونیخ بیش از ۱۶ درصد از کل جمعیت آن را تشکیل می‌دهند و درمجموع حدود ۱۵ هزار دانشجوی خارجی در این شهر مشغول به تحصیل هستند. از آنجا که دوره‌های دانشگاهی در این شهر به زبان‌های انگلیسی و آلمانی تدریس می‌شوند، برای این دانشجویان بسیار ایده‌آل است. حدود ۹۰ درصد دانشجویان بین‌المللی در مونیخ به‌دنبال کسب مدرک هستند و نیمی از آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی برای کسب فرصت شغلی و ارتقای شغل خود در این شهر ماندگار می‌شوند، اما نیمی دیگر ترجیح می‌دهند به دلایل خانوادگی به کشور خود برگردند.

سئول اینترنتی با ۴ برابر سرعت جهانی

آسیا یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی به‌شمار می‌رود که نه‌تن‌ها از بالابودن کیفیت آموزشی و استاندارد‌های بالای زندگی برخوردار است بلکه شایستگی‌های بین‌فرهنگی زیادی هم دارد. سئول به‌عنوان پایتخت کره‌جنوبی یکی از محبوب‌ترین شهر‌های دنیاست. پردیس‌های دانشگاهی هنری، فناوری‌های بی‌نظیر، طبیعت هیجان‌انگیز و نقاط تاریخی ازجمله ویژگی‌های این شهر برای جذب دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. در سئول حدود ۳۷ دانشگاه وجود دارد. حدود ۲۰ دانشگاه در سئول در رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های پایگاه QS قرار دارند.

دانشگاه ملی سئول به‌عنوان برترین دانشگاه این شهر رتبه ۲۹ دنیا را دارد. سئول یک شهر ۲۴ ساعته است و خاموشی و سکوت در آن معنا ندارد و این می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللی جذابیت‌های خودش را داشته باشد. با وجود اینکه متوسط شهریه برای یک دانشجوی بین‌المللی در سئول سالانه ۶۳۰۰ دلار است، این شهر تا تبدیل‌شدن به یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین مقاصد تحصیلی دنیا فاصله دارد.

این شهر در مقایسه با دیگر شهر‌های برتر آسیا مانند توکیو، ۲۰ درصد هزینه‌های کمتری را در بردارد. متوسط هزینه ماهیانه زندگی برای هر دانشجوی خارجی در سئول بدون در نظرگرفتن اجاره محل اقامت ۱۰۸۳ دلار است. علاوه‌بر این، اجاره یک خانه یک خوابه ماهیانه ۱۱۲۶ دلار است. سئول مرکز حدود ۵۰۰ کمپانی و مرکز هایتک نوآوری است. این شهر به‌عنوان یکی از رقابتی‌ترین شهر‌های دنیا از نظر مالی، مرکز یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و الکترونیک در کره‌جنوبی است و از این‌رو فرصت شغلی خوبی را برای اشتغال فارغ‌التحصیلان فراهم می‌آورد.

به گزارش eduopinions، یکی از گزینه‌های انتخاب سئول به‌عنوان مقصد تحصیل دانشجویان بین‌المللی، سرعت بالای اینترنت در آنجاست، به‌طوری که یکی از سریع‌ترین سرعت‌های اینترنت را در دنیا دارد و چهاربرابر سرعت متوسط جهانی است. همچنین دانشجویان می‌توانند در بیش از ۱۰ هزار نقطه از شهر مانند پردیس‌های دانشگاهی، کتابخانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز درمانی، مترو، ایستگاه قطار و حتی تاکسی‌ها به اینترنت رایگان دسترسی داشته باشند. بهترین روش دسترسی به اینترنت رایگان، داشتن سیمکارت‌های پیش‌پرداخت است که به کاربر اجازه می‌دهد در هر جایی از آسانسور گرفته تا زیرزمین به اینترنت دسترسی پیدا کند.

همچنین از دیگر مزیت‌های سئول این است که در بسیاری از دانشگاه‌های کره‌جنوبی، دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و دانشجویان مسلط به این زبان به راحتی می‌توانند ارتباط برقرار کنند. درکنار همه موارد می‌توان قدرت بالای اقتصادی سئول را هم مدنظر قرار داد، به‌طوری که می‌تواند به میزان بالای اشتغال دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی کمک کند. آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که در دوره‌های معمول دانشگاهی ثبت‌نام می‌کنند مجازند هفته‌ای ۲۰ ساعت به‌طور پاره‌وقت کار کنند و در دوره‌های تعطیلات هم نامحدود می‌توانند مشغول کار شوند. یکی از محبوب‌ترین شغل‌ها بین دانشجویان بین‌المللی آموزش زبان انگلیسی به‌طورت پاره‌وقت است.

اشتغال ۱۰۰ درصدی فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری؛ امتیاز دانشگاه‌های زوریخ

شهر زوریخ چهارمین شهر پرطرفدار برای جذب دانشجویان بین‌المللی در دنیاست. این شهر به رفاه، نظم بالا و مالیات کم معروف است. دانشگاه ETH زوریخ که رتبه نهم برترین دانشگاه‌های دنیاست، در رده بالاترین دانشگاه‌های قاره اروپا قرار دارد. طبق رده‌بندی دانشگاهی QS، دانشگاه زوریخ جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا و در رده ۸۳ است. هزینه‌های بالای زندگی در زوریخ با هزینه‌های پایین شهریه‌های دانشگاهی جبران می‌شود. سوئیس به داشتن آموزش عالی در سطح جهانی شناخته می‌شود. در سال جاری دو دانشگاه ETH و زوریخ جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

زوریخ یکی از گران‌قیمت‌ترین شهر‌ها از نظر هزینه‌های زندگی است و درحالی که اجاره خانه و حضور در فعالیت‌های اجتماعی بسیار گران تمام می‌شود، شهریه‌های دانشگاهی برای دانشجویان بین‌المللی در سوئیس نسبتا رقم پایینی را شامل می‌شود، بنابراین می‌توان گفت هزینه‌های تحصیل در زوریخ در مقایسه با شهر‌های انگلیس، آمریکا و استرالیا به‌طور قابل‌توجهی پایین است. شهریه سالانه یک دانشجوی بین‌المللی به‌طور متوسط در این کشور ۲۰۰۰ دلار می‌شود. هزینه‌های زندگی کمی بیشتر است به‌طوری که یک نفر برای زندگی در این شهر باید ماهیانه حدود ۱۲۱۰ پوند به اضافه ۱۵۴۰ پوند برای یک خانه یک‌خوابه بپردازد.

سوئیس به‌عنوان یک پایگاه اقتصادی قدرتمند در دنیا به شمار می‌رود و زوریخ یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های مالی این کشور است. به همین دلیل، فارغ‌التحصیلان در این شهر با مشکل شغل مواجه نیستند. بانکداری، حسابداری، مشاوره مالیاتی، مشاوره کسب‌وکار و مدیریت ثروت ازجمله کار‌هایی است که فارغ‌التحصیلان می‌توانند بعد از اتمام تحصیل در آن‌ها مشغول کار شوند. از دیگر مشاغلی که پیش‌روی این گروه از دانشجویان قرار می‌گیرند شامل مهندسی، رسانه، حوزه سلامت، تجارت، آموزش و معماری است. طبیعت زیبا و چشم‌نواز این شهر به‌طور قطع یکی از جذابیت‌های این شهر برای تحصیل دانشجویان خارجی است، اما درکنار آن، نمی‌توان از آموزش عالی باکیفیت این شهر هم غافل شد، به‌گونه‌ای که دانشگاه‌های این شهر فضایی نوآورانه را برای دانشجویان و محققان ایجاد می‌کند تا بتوانند در عین استفاده از آموزشی با کیفیت جهانی، استقلال خود را نیز بیان کنند.

دانشجویانی که از کشور‌های اتحادیه اروپا و انجمن تجارت آزاد اروپایی برای ادامه تحصیل به زوریخ می‌آیند، برای ورود به کشور به ویزا نیاز ندارند و تنها ارائه پاسپورت و کارت هویتی کفایت می‌کند. اما دانشجویانی که از غیر از این مناطق وارد می‌شوند به ویزای سطح «D» (مجوز بلندمدت اقامت دانشجویی) برای ورود به سوئیس نیاز دارند. حدود ۲۵ درصد جمعیت دانشجویی زوریخ را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند و همین امر باعث ایجاد شبکه‌ای از دانشجویان بین‌المللی در زوریخ شده است. به‌طورکلی، تنها در دانشگاه ETH بیش از ۲۴۵۰۰ دانشجو از ۱۲۰ کشور دنیا مشغول تحصیل هستند. این تعداد دانشجوی بین‌المللی از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۸۳ درصد رشد داشته است.

این دانشگاه در سال ۲۰۲۱ رکورد ۳۲۷۴ دانشجوی ورودی کارشناسی را ثبت کرد و مهندسی مکانیک پرطرفدارترین رشته این دانشگاه بود و بعد از آن علوم کامپیوتر و معماری رده‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. حدود ۶۰ درصد از دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی تحصیلات خود را در مقطع ارشد در این دانشگاه ادامه می‌دهند. تقریبا ۴۰ درصد از دانشجویان دکتری در سوئیس متعلق به دانشگاه ETH زوریخ هستند. میزان اشتغال برای فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری بعد از یک سال به ۱۰۰ درصد می‌رسد. در این میان، دانشگاه زوریخ هم به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های سوئیس بیش از پنج‌هزار دانشجوی بین‌المللی را در خود جای داده است که ۲۱ درصد از کل دانشجویان را تشکیل می‌دهد.

دانشجویان بین‌المللی که قصد کار کردن در این شهر را دارند، باید هر هفته طی تعطیلات تمام‌وقت یا پاره‌وقت ۱۵ ساعت کار کنند. البته این امکان در شرایطی برای این گروه از دانشجویان فراهم می‌شود که حداقل ۶ ماه از اقامت در این شهر گذشته باشد. علاوه‌بر این، زوریخ یکی از برترین شهر‌ها در زمینه پژوهش، دانش و نوآوری است و تعامل سازمان‌یافته‌ای بین موسسات دانشگاهی، بخش خصوصی و دسترسی به متخصصان کارآزموده وجود دارد. کمپانی‌های بزرگی، چون اپل، فیس‌بوک، مایکروسافت، آمازون و گوگل دفتر‌هایی را در این شهر راه‌اندازی کرده‌اند که همین امر یکی از جذابیت‌ها برای جذب دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود تا بعد از فارغ‌التحصیلی امید به اشتغال در این شرکت‌ها را داشته باشند.

ملبورن و ۹۴ هزار دانشجویان بین‌المللی

ملبورن پنجمین شهر پرطرفدار مقصدی جذاب برای جذب دانشجویان بین‌المللی است. هفت دانشگاه در ملبورن در رده ۳۳ برترین دانشگاه‌های دنیا در رده‌بندی QS قرار دارند وملبورن دومین دانشگاه برتر استرالیا است. این شهر یکی از جذاب‌ترین شهر‌های دنیا از نظر جذب دانشجوی بین‌المللی است و حدود ۹۴ هزار نفر از سراسر دنیا در دانشگاه‌های این کشور ثبت‌نام می‌کنند. یکی از نکات مثبت این شهر، شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقلی به هم پیوسته‌ای است که تردد در نقاط مختلف شهر را بسیار سهل کرده است. ملبورن هم مانند دیگر شهر‌های استرالیا وقتی صحبت از مقرون به‌صرفه بودن هزینه‌ها به میان می‌آید، هزینه‌های بالایی برای زندگی یک دانشجوی بین‌المللی در سطح جهانی دارد. هزینه‌های زندگی برای دانشجویان بین‌المللی که در خوابگاه دانشجویی یا خانه اجاره‌ای شخصی زندگی می‌کنند، متفاوت است، اما در حالت کلی، چیزی بین ۱۴۰۰ تا ۳۹۲۰ دلار ماهیانه صرف هزینه‌های اقامت، خدمات رفاهی، حضور در فعالیت‌های اجتماعی، مواد غذایی، حمل‌ونقل و... می‌شود.

ملبورن از نظر فرصت‌هایی که برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد می‌کند جایگاه والایی دارد. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی دارای دفتر‌های مرکزی در این شهر هستند. دانشجویان بین‌المللی با داشتن ویزای دانشجویی و همزمان با اشتغال به تحصیل در دانشگاه می‌توانند هفته‌ای ۴۰ ساعت کار کنند. آن‌ها همچنین قادرند در فواصل بین ترم‌ها به‌طور تمام وقت مشغول کار شوند و این می‌تواند به کسب تجربه دانشجویان پیش از فارغ‌التحصیلی کمک کند. سالانه بیش از ۲۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی از بیش از ۱۷۰ کشور دانشگاه‌های ملبورن را برای ادامه‌تحصیل انتخاب می‌کنند به‌طوری که حدود یک‌سوم دانشجویان این شهر را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

دانشگاه‌های دولتی متعددی در ملبورن وجود دارند که تنوعی از رشته‌ها شامل موسیقی، ورزش، فناوری، طراحی بازی، معماری، اقتصاد، مدیریت حادثه، رسانه، علوم و... را دربرمی‌گیرند. دوره‌های مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی در ملبورن به زبان انگلیسی در دسترس است و دانشجویان می‌توانند برای تحصیل در این شهر مهارت‌های زبان انگلیسی خود را تقویت کنند. در ملبورن حدود ۱۵ دانشگاه وجود دارد که در قالب این دانشگاه‌ها حدود ۱۹۱۷ رشته تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌شود.

منبع: فرهیختگان

نظر شما