شناسهٔ خبر: 55178077 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قرارداد 40ميليارد دلاري با غول روسي جاي خالي سرمايه‌گذاري‌هاي برجام را پر می‌کند

روزنامه جوان

سرمایه‌گذاری حدود ۴۰‌میلیارددلاری گازپروم روسیه در صنعت نفت ایران در کنار هدف‌گذاری افزایش سطح روابط اقتصادی با ترکیه تا مرز ۳۰‌میلیاردلار و همچنین ایجاد نماد معاملاتی ریال- روبل در بازار متشکل ارزی جای خالی سرمایه‌گذاری‌های وعده داده‌شده برجام را پر کرد.

صاحب‌خبر -
در جریان برجام دولت یازدهم وعده داد شرکت‌های بزرگ خارجی در توسعه پروژه‌های نفتی و به ویژه میادین مشترک ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد، اما عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم به پایان رسید و نه تنها سرمایه‌ای وارد کشور نشد و شرکت‌های بزرگ نفتی کمکی به ایران نکردند بلکه بعد‌ها کاشف به عمل آمد که حتی اطلاعات نفتی ایران نیز در میادین مشترک به سرقت رفته است و قطری‌ها از این اطلاعات برای برداشت بیشتر از میادین نفتی مشترک بهره می‌برند، اما حالا با وجودی که عده‌ای اصلاً اعتقادی به همکاری با کشور‌های همسایه نداشتند، شاهد این موضوع هستند که در حریان حضور رئیس‌جمهور روسیه و ترکیه در ایران، قرارداد‌های نفتی بین ایران و روسیه از مرز ۴ به ۴۰‌میلیارد دلار خواهد رسید و همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه نیز به گفته رئیس‌جمهور با افزایش سه برابری به مرز ۳۰‌میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
در جریان نگاه دولت‌های یازدهم و دوازدهم به غرب آن هم با عینک خوش‌بینی برجام نه تنها سرمایه خارجی نصیب کشور نشد بلکه وعده دولت مبنی بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ نفتی در بخش نفت و گاز ایران و توسعه میادین مشترک نیز پوچ از آب درآمد، به طوری که حتی اطلاعات میادین مشترک نفتی ایران سرقت شد و قطری‌ها از این اطلاعات بهره‌های نفتی زیادی بردند. حال با اینکه در دولت گذشته نگاه به شرق به طور کل تعطیل شده بود و همه تخم‌مرغ‌های دولت در حوزه سیاست خارجه و تجارت بین‌الملل در برجام قرار گرفته بود و خروجی چندانی نیز برای کشور نداشت، شاهد این موضوع هستیم که دولت سیزدهم علاوه بر دنبال کردن مسئله احیای برجام از طریق دیپلماسی، از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی بسته گذشته همکار‌های اقتصادی را با روسیه و ترکیه کلید زده است.
بعد از آنکه صعود نرخ جهانی نفت و غذا، آتش تورم ۱۰ درصدی را در کشور امریکا روشن کرد، بایدن به منطقه خاورمیانه سفر کرد تا ببیند می‌تواند از طریق جلب نظر کشوری، چون عربستان و اسرائیل و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای کاهش محبوبیت خود در امریکا و کنترل تورم و انتخابات پیش‌رو چاره‌اندیشی کند که این سفر خروجی‌ای برای وی نداشت، البته برخی کشور‌های منطقه تلاش کردند برای این سفر دستاورد‌سازی کنند، اما موفق نشدند. در این میان، اما با حضور رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در ایران شاهد دستاورد‌های اقتصادی قابل ملاحظه‌ای بوده‌ایم؛ دستاورد‌هایی که جای خالی دستاورد‌های برجام را برای اقتصاد ایران تا حدودی پر کرد.
سرمایه‌گذاری حدود ۴۰‌میلیارد دلاری گازپروم روسیه در صنعت نفت ایران
در همین راستا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه تفاهمنامه حدود ۴۰‌میلیارد دلاری در زمینه همکاری استراتژیک به امضا رساندند، گفت: نفت ایران از بازار‌های جهانی حذف‌شدنی نیست.
به گزارش ایرنا، محسن خجسته‌مهر در نشستی خبری در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری استراتژیک بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم با تأکید بر اینکه رشد اقتصادی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری جهت توسعه میادین نفت و گاز با اولویت میادین مشترک است، گفت: جهت توسعه این میادین برنامه‌های تولید نفت و گاز پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: بر اساس برنامه هشت ساله تا ۱۴۰۸ با انجام ۱۶۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ظرفیت تولید نفت به ۷/۵ میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز به ۵/۱ میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: امروز در دولت سیزدهم گرایش و رویکرد بر مبنای تحقق رشد اقتصادی است. با قطعیت می‌گویم دولت سیزدهم با جهش بااهمیت و قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو است، به عنوان مثال می‌توانیم با شرکت‌های بزرگ و صاحبنام بین‌المللی همکاری و سبد سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران را متنوع کنیم.
خجسته‌مهر ادامه داد: در سال گذشته و با شروع دولت سیزدهم با دیپلماسی انرژی فعال و معنی‌دار با کشور روسیه توانستیم با مذاکرات فشرده علاوه بر اینکه قرارداد‌های جدید منعقد کنیم، تفاهمنامه‌هایی نیز به امضا رساندیم. اواخر سال گذشته دو قرارداد و چهار تفاهمنامه امضا شد. از سال۱۴۰۰ تاکنون مذاکرات ادامه داشته است تا آنجا که در دو ماه گذشته به همراه مدیران ارشد ملاقات مهمی با مدیرعامل شرکت گاز‌پروم داشتیم و به توافقاتی رسیدیم.
وی ادامه داد: این بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت است که با یکی از بزرگ‌ترین غول‌های انرژی دنیا به امضا رسید.
معاون وزیر نفت تأکید کرد: ایران و روسیه در مجموع ۷۰تریلیون مترمکعب گاز دارند که ۳۰درصد ذخایر دنیاست و نقش مهمی در پایداری انرژی ایفا خواهند کرد. قرارداد شکل‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد و مدل قرارداد در زمان امضا نهایی خواهد شد. خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه جهان به نفت ایران احتیاج دارد، افزود: نفت ایران از بازار‌های جهانی حذف‌شدنی نیست. ایران کشوری مطمئن و باثبات برای تأمین انرژی جهان است.
از سوی دیگر مقامات ایران و ترکیه در حضور رؤسای جمهور دو کشور هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری در موضوعات متنوع سیاسی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند.
در ادامه برنامه‌های سفر رسمی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به کشورمان، هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری در عرصه‌های مختلف میان مقامات و مسئولان دو کشور به امضا رسید.
طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه‌های توسعه تأمین اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رادیو و تلویزیونی و همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه از اسناد و یادداشت تفاهمنامه‌هایی است که به امضای مسئولان دو کشور رسید.
سیدابراهیم رئیسی: امیدوارم آینده درخشانی در انتظار روابط دو کشور باشد
رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان با تأکید بر اینکه این سطح از روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور حتماً کافی نیست و می‌تواند به سطح بالاتری حرکت کند، گفت: در این روند به سطحی تا سه برابر بالاتر از میزان فعلی توجه داریم که رقمی حدود ۳۰‌میلیارد دلار در سال می‌شود. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری امضای اسناد مشترک همکاری بین ایران و ترکیه با تبریک ایام عید قربان و غدیر اظهار کرد: بدون تردید سفر آقای اردوغان به ایران نقطه عطفی برای ارتقای سطح همکاری دو کشور خواهد بود. وی افزود: در مذاکرات، اراده جدی دو کشور برای این امر و ارتقای سطح روابط حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و دیگر حوزه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
رئیسی ادامه داد: تأسیس شهرک‌های صنعتی بین دو کشور که به صورت مشترک دنبال می‌شود در این مذاکرات مطرح شد. همچنین تأسیس پارک‌های علم و فناوری که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور باشد هم مورد توجه قرار گرفت.
وی با اشاره به تمدید قرارداد انتقال گاز به ترکیه اظهار کرد: این امر قبلاً هم مورد تأکید بود، دیروز هم بر آن تأکید مجدد شد تا انتقال گاز شکل فعال‌تری به خود بگیرد. رئیس‌جمهوری همچنین تأکید کرد: توسعه سرمایه‌گذاری بین دو کشور از دیگر نکات مورد تأکید در این نشست بود. فعالیت شرکت‌هایی که در ترکیه و ایران فعال هستند و دنبال کردن فعالیت مشترک آن‌ها در هر دو کشور می‌تواند منجر به توسعه روابط ایران و ترکیه شود. وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم سند راهبردی منتهی به روابط گسترده بین دو کشور شود و چشم‌انداز روشن و آینده درخشان در روابط میان دو کشور را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما