شناسهٔ خبر: 55177444 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کاربرد‌های طب سوزنی در درمان بیماری‌ها به ویژه ناباروری

متخصص طب سوزنی با حضور در برنامه «طبیب» گفت: طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند به کمک درمان بیاید و گاهی اوقات هم می‌تواند درمان جایگزین باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «امیرهومن کاظمی» متخصص طب سوزنی با حضور در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند به کمک درمان بیاید و گاهی اوقات هم می‌تواند درمان جایگزین باشد، تأکید کرد: مثلا در درمان میگرن یا کمردرد طب سوزنی می‌تواند به تنهایی به عنوان راه درمانی استفاده شود، اما در درمان برخی از بیماری‌ها مثل دیابت هیچ روش جایگزینی وجود ندارد.

«امیرهومن کاظمی» در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه طب سوزنی روش تخصصی پزشکی است که سابقه چند هزار ساله دارد، عنوان کرد: این رشته قدیمی‌ترین روش درمان است که بعد از چندهزار سال هنوز به همان شکل باقی مانده البته امروزه با اسباب مدرن به شکل مدرن‌تری تکامل یافته و در اواخر ۷۰ میلادی مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته، این رشته تقریبا در ۸۸ کشور دنیا به شکل رسمی مورد تأیید سیستم سلامت آن کشور‌ها قرار دارد و در بسیاری از موارد کار‌های تحقیقاتی درباره آن صورت گرفته و به شکل دانشگاهی تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ما هم از دو سال پیش دوره دکترای تخصصی طب سوزنی راه‌اندازی شده و پزشکان زیادی داریم که یا دوره‌های دانشگاهی و یا دوره‌های مورد تأیید انجمن علمی طب سوزنی زیر نظر وزارت بهداشت را گذرانده‌اند و در این رشته خدمت می‌کنند.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه طب سوزنی طبی است که حتی درمان‌های یک بیماری در آن متفاوت است، اظهار کرد: یعنی اینطور نیست که هر کسی چند نقطه بلد بود طبابت کند یا برای سردرد در افراد متفاوت یک روش سوزن زدن انجام شود، طب سوزنی و انتخاب نقاط کاملا ظرافت دارد و اینطور نیست مثلا اگر فرد سردرد دارد فقط نقاطی در سر انتخاب شود، ما نقاط موضعی یا سیستمی، نقاطی با اثر عمومی و نقاط دورتر از آن موضع را داریم و ترکیب این نقاط است که ما را به نقطه اصلی می‌رساند و همان‌طور که گاهی استفاده از برخی از دارو‌ها با هم ممکن است اثر بهتری داشته باشند، انتخاب دو نقطه با هم نیز می‌تواند اثر درمان را افزایش دهد.

کاظمی همچنین توضیح داد: این درمان نیاز به ویزیت و مشاوره دارد و ابتدا علت بیماری باید براساس طب رایج و پس از آن علت بیماری براساس طب سوزنی تشخیص داده شده و بعد نقاط مشخص شود، درمان با طب سوزنی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است، البته ممکن است برخی‌ها به زمانی بیشتر یا کمتر به آن نیاز داشته باشند، اما نمی‌شود که شما سوزن را چهار ساعت به یک نفر بزنید و بگوئید این چهار ساعت معادل ۱۰ جلسه است.

وی در ادامه یادآور شد: ممکن است در طول زمان درمان دستگاه الکترود به فرد وصل شده یا از اشعه استفاده شود و بعد سوزن‌ها جدا می‌شود، در طی درمان هم فرد تحت مراقبت است. انتخاب نقاط و ترکیب آن‌ها در طب سوزنی خیلی مهم است و ترجیح این است که فرد از حداقل سوزن‌های کمتری براساس آنچه نیاز دارد دریافت کند، پس اینطور نیست هرچه تعداد سوزن‌ها بیشتر باشد بهتر است. افراد براساس جثه، بیماری و مشکلات‌شان سوزن‌ها را دریافت می‌کنند و زاویه، عمق و جهت آن‌ها نیز مهم است. همچنین فرو کردن سوزن از دو جهت مختلف بر یک نقطه نیز ممکن است دو اثر مختلف داشته باشد.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه، مثلا یکی از آن‌ها ممکن است حالت تهوع را از بین ببرد و یکی دیگر این حالت را ایجاد کند، گفت: بعد از آن نحوه تحریک سوزن نیز مهم است، تمام این مسائل علمی است و روی آن سال‌ها کار شده، لذا این رشته نیاز به مهارت، تجربه و دانش داشته و با سوزن زدن فرق دارد. طبیعتا یکی از خطرات آن به ویژه در زمان مراجعه به افرادی که تجربه و مهارت کافی ندارند، درمان فرد را به تأخیر می‌اندازد، وقت و هزینه فرد را هدر داده و باعث آسیب به احشاء، عروق و عصب شده و یا حتی ایجاد عفونت کند.

کاظمی با تأکید براینکه طب سوزنی در درمان ناباروری نیز کاربرد‌های فراوانی دارد، تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت از اواخر دهه ۷۰ میلادی کاربرد‌هایی را برای طب سورنی معرفی کرده که این چند سال یک‌بار تکمیل می‌شود. یکی از موارد کاربرد آن کمک طب سوزنی به درمان ناباروری است، مقالات متعددی وجود دارد که طب سوزنی می‌تواند کمک کند که شانس درمان‌های ناباروری افزایش پیدا کند.

وی در پایان یادآور شد: در واقع فرد روش‌های تشخیصی را انجام می‌دهد و طب سوزنی به عنوان درمان مکمل در کنار طب مدرن قرار می‌گیرد، البته طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌تواند به کمک درمان بیاید و گاهی اوقات هم می‌تواند درمان جایگزین باشد مثل درمان میگرن یا کمردرد که می‌تواند به تنهایی به عنوان راه درمانی استفاده شود، اما در درمان برخی از بیماری‌ها مثل دیابت هیچ روش جایگزینی وجود ندارد و حتما فرد باید دارو را مصرف کند.

نظر شما