شناسهٔ خبر: 55167008 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سخنگوی دستگاه قضا: امید اسدبیگی تبرئه نشده است/ اتهام تاجزاده تبانی به قصد اغتشاش علیه امنیت کشور است/ 12سال حبس برای حسن یاوری

سخنگوی دستگاه قضا گفت: صدور حکم ناعادلانه علیه تبعه جمهوری اسلامی ایران را نمی پذیریم و دولت سوئد و دادگاه مربوطه تحت فضاسازی گروهک منافقین این رای را صادر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با حضور اصحاب رسانه که امروز برگزار شد، با اشاره به حکم حبس ابد برای حمید نوری در دادگاه سوئد، اظهار داشت: ما در اطلاع‌رسانی های قبلی سعی کردیم به نحوی که حق مطلب ادا شود نسبت به حمید نوری اطلاع رسانی کنیم ولی علی‌رغم اتخاذ مواضع با رای غیرعادلانه‌ای در مورد ایشان مواجه شدیم. 

سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: حکم صادره با توجه به برگزاری دادگاه و اینکه مراحل دادرسی عادلانه و قانونی نبوده، محل اعتراض شدید است و متهم از حقوق اولیه دادرسی ممنوع بوده و این منطبق با هیچکدام از کنوانسیون های بین المللی نیست و وجدان جامعه بین المللی این امر را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: صدور حکم ناعادلانه علیه تبعه جمهوری اسلامی ایران را نمی پذیریم و دولت سوئد و دادگاه مربوطه تحت فضاسازی گروهک منافقین این رای را صادر کرده است. 

ستایشی بیان داشت: اقدامات قاطع دولت جمهوری اسلامی از تمام ظرفیت ها استفاده می‌کند و قوه قضاییه از اقدامات قاطع دولت در راستای حفظ این حقوق حمایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آقای نوری از حق داشتن وکیل انتخابی که از حقوق اولیه است محروم بوده، گفت: مطالعه کیفرخواست حق اولیه متهم است ولی در دادگاه سوئد این حق برای ایشان در نظر گرفته نشد و بررسی پرونده کاملا غیرحقوقی و شهادت محور بوده است و اعضای گروهک منافقین علیه ایشان شهادت داده اند. 

وی با رد شنیده ها درمورد تبرئه امید اسدبیگی محکوم پرونده نیشکر هفت تپه گفت: پرونده نیشکر هفت تپه 25 محکوم دارد که 8 نفر از آنان درخواست اعاده دادرسی کرده‌اند و این یک اختیار و اجازه قانونی است و این در خواست پذیرفته شده است و 5نفر از این 25نفر محکوم ولی متواری هستند و مابقی درحال تحمل کیفر هستند و امید اسدبیگی هم در مورد دادنامه لازم الاجرا به 20سال حبس، 74شلاق و محکومیت دائم از مسئولیت های دولتی شده و لازم الاجرا است.

سخنگوی قوه قضائیه درمورد پرونده جعفر پناهی بیان داشت: اتهام جعفر پناهی اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرم علیه امنیت ملی بوده که به ۶سال حبس محکوم شده و در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ برای تحمل کیفر حبس به زندان اوین معرفی شد و حکم این پرونده قطعی و لازم الاجراست.

سخنگوی دستگاه قضا درمورد بازداشت تاجزاده گفت : ر‌سیدگی به پرونده تاجزاده در دستگاه قضایی مطابق موازین قانونی صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه اتهام تاج‌زاده اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام است، بیان داشت: 17تیرماه قرار تامین به قصد بازداشت موقت صادر شده و الان در حال گذراندن زندان در بازداشتگاه اوین هستند.

ستایشی با بیان اینکه پرونده اکبر طبری درمورد دو اتهام به شعبه هم عرض کیفری ارجاع شده است، گفت:  جلسات رسیدگی به این تقاضای اعاده دادرسی به زودی برگزار می شود و اصل بر علنی بودن دادگاه است ولی علنی یا غیر علنی بودن را قاضی دادگاه تعیین خواهد کرد.

وی درخصوص پرونده جمعیت امام علی گفت: جمعیت منحله امام علی پرونده کیفری اش در تاریخ 17خرداد 1401به دادگاه انقلاب اسلامی رفته و نسبت به مسائل حقوقی در دادگاه بدوی انحلال صادر شده و به رای داد گاه اعتراض شد، این رای در دادگاه تجدیدنظر قطعیت یافته و از نظر ما جمعیت مورد بحث منحل و مراتب به وزارت کشور منعکس شده و فعالیتش غیر قانونی است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به خبرگزاری برنا درباره آخرین وضعیت پرونده حسن یاوری از متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: رأی قانونی این بخش از پرونده بانک سرمایه در ۲۴ خرداد صادر و ۱۵ متهم دارد.

وی افزود: یکی از محکومان این پرونده فرد مورد اشاره(حسن یاوری) است که به ۱۲ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

ادامه دارد ... 

نظر شما