شناسهٔ خبر: 55163815 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موافقت اتحادیه اروپا با آغاز مذاکرات برای عضویت آلبانی و مقدونیه شمالی

تهران- ایرنا- ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا موافقت خود را با آغاز مذاکرات برای پیوستن دو کشور آلبانی و مقدونیه شمالی به این نهاد، اعلام کردند تا این نهاد گام دیگری به بالکان غربی نزدیک شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، پیتر فیالا نخست وزیر جمهوری چک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه را برعهده دارد، در توئیتی پس از نشست دوشنبه شب در بروکسل، این خبر را اعلام کرد و افزود: ما گام مهم و تازه‌ای در جهت نزدیک‌تر کردن بالکان غربی به اتحادیه اروپا برداشته‌ایم.

امروز (سه‌شنبه) ادی راما نخست وزیر آلبانی با همتای خود در مقدونیه شمالی دیمیتار کواچفسکی به بروکسل می‌روند تا در مراسم آغاز رسمی مذاکراتی که سال‌ها به‌طول خواهد انجامید حضور داشته باشند.

آغاز مذاکرات با امضای یک پروتکل دوجانبه توسط بلغارستان و مقدونیه شمالی به ابتکار فرانسه، که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در نیمه اول سال جاری میلادی بر عهده داشت، در روز یکشنبه ممکن شد. یکی از موارد این پروتکل که از آن با عنوان «رفع موانع» نام برده می شود، پذیرش زبان مقدونی به عنوان یکی از زبان‌های اتحادیه اروپاست.

بلغارستان تا همین اواخر به دلیل اختلاف ها بین دو کشور بر سر فهرست طولانی از مسائل تاریخی و زبانی، مانع از آغاز مذاکرات می‌شد. مقدونیه شمالی حدود بیست سال پیش به وضعیت "نامزدی پیوستن به اتحادیه اروپا» درآمده بود و پیشتر نیز مجبور شده بود اختلاف های عمده بین خود و یونان برای پیوستن به ناتو را در مارس ۲۰۲۰ رفع کند. بلغارستان همچنین از نامزدی آلبانی که آن هم در سال ۲۰۱۴ به وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه دست یافته بود، ممانعت می‌کرد.

در نهایت پارلمان بلغارستان با فشار فرانسه، ماه گذشته میلادی موافقت کرد که وتوی خود را در ازای کسب ضمانت‌هایی مبنی بر اینکه مقدونیه شمالی به برخی از خواسته‌ها درمورد موضوعات مورد مناقشه پاسخ دهد، لغو کند.

مسئله زبان در مقدونیه شمالی حساسیت برانگیز است؛ بلغارستان زبان مقدونی را به عنوان یک گویش بلغاری در نظر می گیرد و این در حالی است که دو کشور بر سر وقایع و شخصیت های تاریخی که به طور عمده از گذشته و تاریخ عثمانی به ارث برده‌اند، اختلاف نظر دارند.

مقدونیه شمالی متعهد شده است که قانون اساسی خود را اصلاح کند، بلغارها را به عنوان یکی از گروه‌های قومی به رسمیت بشناسد و پیمان دوستی سال ۲۰۱۷ را با هدف ریشه‌کن کردن گفتمان نفرت پراکن، اجرا کند. این درحالی است که حزب راست افراطی ناسیونالیست (VMRO-DPMNE) مقدونیه شمالی در روزهای اخیر واکنش تندی به این سازش‌ها نشان داده و کواچفسکی را «خائن» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بروکسل با توجه به افزایش اهمیت راهبردی این منطقه در چارچوب جنگ در اوکراین، بر گسترش اتحادیه در منطقه بالکان اصرار دارد.

جنگ اوکراین از ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آغاز شده است و درحالی پنجمین ماه خود را می گذراند که تبعات آن در عرصه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی ادامه دارد و هر روز شکل تازه‌ای از آن بروز می‌کند.

نظر شما