شناسهٔ خبر: 55163667 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ایل جورناله: بایدن گرفتار‌تر از آن است که به متحدان آمریکا فکر کند

یک روزنامه ایتالیایی عدم محبوبیت بایدن و بی‌اعتمادی فراگیر نسبت به او، بر سر سفر اخیر او به خاورمیانه سنگینی می‌کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روزنامه ایل جورناله درباره سفر بایدن به فلسطین اشغالی و عربستان می‌نویسد: سفر رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه، یکی از پیچیده‌ترین سفر‌های مقامات دولت آمریکا محسوب می‌شود. بایدن با این تلقی سفر کرد که تصویر منفی حاصل از خروج آمریکا از خاورمیانه را به هم زده و سه چالش داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را مهار کند. او در صحنه داخلی آمریکا، در معرض حمایت حداقلی و انتقادات گسترده رسانه‌ها و سیاسیون قرار دارد. تورم و قیمت سوخت به شکل خطرناکی افزایش یافته و موجب شده تا شاخص محبوبیت وی در نظرسنجی‌ها به حدود 33 درصد برسد. این کاهش محبوبیت در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره موجب هراس بایدن و حزب دموکرات و حامیان آن‌ها می‌شود.

در این انتقاد شدید روزنامه همسو (واشنگتن پست) علیه سفر بایدن به عربستان مزید بر علت شده که بایدن را درزمینه ماجرای قتل جمال خاشقجی و ملاقات با بن سلمان مسئول این جنایت، مورد انتقاد قرار داد. واشنگتن پست از بایدن انتقاد کرده بود که مواضعش در کمپین‌های انتخاباتی را عوض کرده است. این تغییر موضع، مورد انتقاد خیلی‌ها قرار گرفته است.

در عین حال دیدار بایدن از اسرائیل از اهمیت خاصی برخوردار بود، آن هم در مرحله‌ای بحرانی در پرونده هسته‌ای ایران که بسیار مورد توجه اسرائیل است. مذاکرات با ایران بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای به کندی پیش می‌رود و لاپید نخست‌وزیر موقت اسرائیل که با بایدن دیدار کرد هنوز نمی‌داند که در صورت شکست مذاکرات برجام، آمریکا تا کجا حاضر است پیش برود. ناظران محافظه‌کار می‌گویند آمریکا باید قاطعیت بیشتری نسبت به نشان دهد تا خوشایند اسرائیل و کشور‌های عربی باشد که نگران ایران هستند. اما به نظر می‌رسد که بایدن به این موضوع چندان اهمیتی نمی‌دهد، چرا که هدف اصلی او دستیابی به توافقی درخصوص دفاع هوایی دوجانبه میان اسرائیل و کشور‌های عربی است که در توافق ابراهیم عضویت دارند با این امید که سعودی‌ها نیز به این پیمان بپیوندند و نیز به تدریج دولت یهود را به رسمیت بشناسند.

نظر شما