شناسهٔ خبر: 55162125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

آمریکا: بازگشت به برجام سودمندترین مسیر است

19 دی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی های خود در مسیر مذاکرات برای رفع تحریم های ضد ایرانی ادعا کرد که بازگشت به برجام سودمندترین مسیری است که همچنان در دسترس است.

صاحب‌خبر -
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران مدعی شد آشکار است از زمانی که دولت پیشین آمریکا از برجام خارج شد، فعالیت های هسته ای ایران گسترش یافت و زمان گریز هسته ای آن نیز به چند هفته کاهش یافت.
این مقام وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاها مدعی شد دلیلی که ما همچنان درحال تلاش برای بازگشت احتمالی به پایبندی مشترک به برجام هستیم این است که بازگشت مشترک به پایبندی به برجام محدودیت ها برای برنامه هسته ای ایران را بازخواهد گرداند و زمان گریز هسته ای این کشور را نیز افزایش خواهد داد.
وی در راستای تکرار سیاست هراس از برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ادعا کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و ما همچنان معتقدیم دیپلماسی موثرترین ابزار دستیابی به این هدف است و بازگشت به برجام سودمندترین مسیر است که همچنان در دسترس است.
این مقام آمریکایی همچنین در خصوص ادعاهای ارائه پهپادهای ایران به روسیه مدعی شد ما نگرانی های خود را از احتمال ارائه فناوری پهپادهای ایرانی به روسیه ابراز کرده ایم.
وی در تداوم ادعاها افزود: ما از نزدیک تحولات را دنبال خواهیم کرد. تمام تحریم های ما همچنان درحال اجرا هستند و هرگونه تجارت با ایران در زمینه پهپادها شامل تحریم های ما و همچنین چندین کشور در سراسر جهان خواهد شد.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید که همراه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه سفر کرده است، روز جمعه به خبرنگاران گفت که آمریکا قصد ندارد چارچوب زمانی در مورد مذاکرات پیرامون بازگشت به پایبندی متقابل به برجام تعیین کند اما به صورت نامحدود منتظر نخواهد ماند.
بر اساس گزارش ها، وی ادعا کرد: ما دور تاریخی روی تقویم خط نکشیده ایم. توافقی روی میز وجود دارد و ایرانی ها باید برای موافقت با آن تصمیم گیری کنند.
مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه مدعی شد: ما آماده بازگشت به پایبندی در مقابل پایبندی هستیم.
وی در عین حال در تداوم سیاست های شکست خورده فشار حداکثری تهدید کرد ما همزمان با کار در میز مذاکره برای بازگشت به برجام، به تحمیل فشار اقتصادی بیشتر به ایران ادامه خواهیم داد. اما همانطور که اعلام کرده ام، به صورت نامحدود برای مذاکره آماده نخواهیم بود و دور تاریخی هم روی تقویم خط نکشیده‌ایم.

نظر شما