شناسهٔ خبر: 55161179 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

بازتاب نامه رئیس ساترا به رئیس صدا و سیما,

شبکه نمایش خانگی بر لبه تیغ

آفتاب‭ ‬یزد‭-‬گروه‭ ‬شبکه‭:‬‭ ‬همه‭ ‬ماجرا‭ ‬از‭ ‬انتشار‭ ‬نامه‭ ‬سعید‭ ‬مقیسه‭ ‬رئیس‭ ‬ساترا‭ ‬به‭ ‬پیمان‭ ‬جبلی‭ ‬رئیس‭ ‬صدا‭ ‬و‭ ‬سیما‭ ‬شروع‭ ‬شد؛‭ ‬نامه‌ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬بندهایی‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬مصوبه‭ ‬شورای‭ ‬فضای‭ ‬مجازی‭ ‬صدا‭ ‬و‭ ‬سیما،‭ ‬از‭ ‬عزم‭ ‬جدید‭ ‬ساترا‭ ‬برای‭ ‬برخورد‭ ‬و‭ ‬تعلیق‭ ‬پلتفرم‌های‭ ‬شبکه‭ ‬نمایش‭ ‬خانگی‭ ‬اشاره‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬یعنی‭ ‬آنکه‭ ‬صیانت‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬اینترنت‭ ‬انگار‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬پلتفرم‌های‭ ‬پخش‭ ‬داخلی‭ ‬تسری‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭.‬

صاحب‌خبر -

آنچه عجیب است این است که رئیس ساترا از 20 نهاد فرهنگی و امنیتی هم برای مشارکت در چنین اقدامی نه فقط درخواست داشته بلکه حتی نقشه راه هم مشخص کرده که چگونه در این مهم حضور بهم رسانند و انجام وظیفه کنند. اما صدا وسیما طی این سال‌ها و به دلیل بی‌رقیب بودنش آنطور که دلش می‌خواست، برنامه‌ها و سریال‌هایی را که با طرز تفکرشان همسو بود روی آنتن برده و می‌برد البته با آن سانسورهای همیشگی اش. حتی این بی‌رقیب بودنش باعث شده که خلاقیتی در برنامه‌هایشان به خرج ندهند و یکسری برنامه‌های تکراری و خسته کننده را به بینندگان ارائه دهند. تا اینکه پلتفرم‌های خانگی پا به میدان گذاشتند و سریال‌های جذاب و دیدنی و برنامه‌های سرگرم کننده از دل این پلتفرم‌ها بیرون آمد البته بدون آنکه خبری از سختگیری‌های همیشگی صدا و سیما در آن‌ها باشد. آن رویه تکراری صدا و سیما و حضور رقیبان پررنگی چون پلتفرم‌های خانگی منجر به این شد که صدا و سیما بیش از گذشته مخاطبانش را  ازدست بدهد. 

حال از آنجایی که صدا و سیما  نتوانسته با پلتفرم‌های خانگی به رقابت بپردازد و به نوعی از آن‌ها عقب افتاده است تصمیم گرفته که با این پلتفرم‌ها برخورد کند تا شاید مخاطبانش را برگرداند. درصورتی که همانطور که بارها کارشناسان رسانه عنوان کرده‌اند تا صدا و سیما خانه‌تکانی اساسی در اتاق فکرش انجام ندهد مخاطبانش را نمی‌تواند به دست بیاورد حتی اگر پلتفرم‌های خانگی را تعطیل کند. 

 بنای ساترا  

تعامل با رسانه‌های صوت و تصویرفراگیر است

البته محمد حسام پور، معاون پایش و نظارت ساترا می‌گوید: «هم اکنون اکثر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، ارتباط سازنده و رو به تعالی با ساترا دارند. ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر و ناظر بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، در راستای صیانت از منفعت عمومی جامعه، رعایت قوانین و مقررات فرآیندهای مرتبط با تولید و انتشار محتوا را ملاک ارزیابی عملکرد رسانه‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها قرار می‌دهد و در این مسیر ضمن گفت‌وگو و تعامل با هنرمندان و مدیران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، حامی و تسهیل‌گر تولید محتوای سالم متناسب با چارچوب‌های فرهنگی جامعه ایرانی و اسلامی است.» وی تاکید کرد: «هم‌اکنون رسانه‌های تولیدکننده محتوا، از فرآیندهای قانونی صدور مجوز تولید و انتشار مطلع هستند و بعضا اگر خطایی در انتشار محتوا بدون مجوزهای لازم پیش بیاید، همانند آنچه در سریال «کلیله و دمنه» اتفاق افتاد، ساترا ضمن گفت‌وگو و تعامل با مدیر رسانه و کارگردان، مسیر صدور مجوز مبتنی بر رعایت الزامات فرهنگی را فراهم می‌کند. »

 معاون پایش و نظارت ساترا همچنین یادآور شد: «هم‌اکنون اکثر رسانه‌های در حال فعالیت از جمله «فیلم‌نت»  و «نماوا» ارتباط سازنده و رو به تعالی با ساترا دارند و بعضا لغزش‌های احتمالی‌شان از فرآیندهای قانونی تولید و انتشار،  در تعامل رسانه‌ها با ساترا حل و فصل می‌شود.» حسام‌پور در پایان تاکید کرد: «متاسفانه رسانه «فیلیمو» با انجام اقدامات قانون‌گریزانه، عدم تمکین به مقررات، تولید و انتشار را سرلوحه کار خود قرار داده است و فرآیندهای قانونی را در انتشار محتوا نقض کرده است. این رسانه، علی‌رغم تذکرهای مکرر ساترا مبنی بر رعایت قانون، توجهی به این امر نکرده است و همان‌طور که رییس محترم ساترا در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌اند، مهلتی به رسانه «فیلیمو» برای رعایت قانون و مقررات داده شده است که امیدواریم این رسانه مسیر احترام به قانون را اجرا کند، در غیر این‌صورت در خصوص «فیلیمو» اقدام لازم قانونی انجام خواهد شد. »

 واکنش فیلیمو 

به هر حال این اقدام ساترا با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شده است. در همین راستا فیلیمو درباره مصاحبه اخیر رئیس ساترا در خصوص شرایط پلتفرم‌های سینمای خانگی و تایید نامه منتشر شده در رسانه‌ها، چند سوال مهم را با ساترا، کارشناسان و مردم مطرح می‌کند: 

1- ایجاد هر ساختاری در سطح ملی و فرادستگاهی مانند ساترا، نیازمند قانون تاسیس یا قانون تشکیلات با وظایف و اختیارت روشن است. لطفا در این خصوص شفاف‌سازی شود که کدام مرجع قانون‌گذاری یا تدوین مقررات در کشور به این مهم اهتمام ورزیده و سند مورد نظر برای اطلاع عموم رونمایی شود. 

2- آیا از اصطلاح فنی فرهنگی «صوت و تصویر فراگیر» در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی تعریف دقیقی ارائه شده است یا خیر؟ آیا پلتفرم‌های نمایش درخواستی، شامل این تعریف می‌شوند یا خیر؟ 3- آیا منطقی است که ساختاری منقبض، کند و ایستا، خود قوانین و اقلیم حکمرانی‌اش را تعریف کند، خود اجرا کند و خود هنگام مناقشه و اختلاف، مرجع رسیدگی به تخلفات باشد؟ بخش خصوصی چگونه می‌تواند با چنین تنظیم‌گر ذینفعی رابطه منطقی و حرفه‌ای داشته باشد؟ ما از تنظیم‌گری منصفانه و نظارت دغدغه‌مندانه بر مبنای ضوابطی شفاف و روشن استقبال می‌کنیم ولیکن انسداد ایجاد شده را محصول عملکرد بی‌ضابطه ساترا وعدم تمایل این مجموعه به قانونمند شدن توسط مراجع ذیصلاح می‌دانیم. 

 به صحت نامه شک دارم

مسعود اطیابی کارگردان «دینامیت» و سریال شبکه نمایش خانگی «جادوگر» نیز گفت: من به صحت این نامه شک دارم. این نامه ساترا، نامه تفرقه برانگیزی است که من فکر می‌کنم واقعیت ندارد و ابزاریست برای خراب کردن صدا و سیما. زیرا نگارش چنین نامه‌ای با این بندها، فقط از دشمن برمی‌آید. امکان ندارد این نامه را یک مدیر دلسوز نوشته باشد. به گزارش عصرایران، وی ادامه داد: چنین برخوردی بخصوص با بخش خصوصی تعجب‌آور است. سال‌های سال تلویزیون، تبلیغ واگذاری امور به بخش خصوصی را می‌کرد. در سال‌های اخیر، خصوصی‌سازی یکی از اولویت‌های مهم کشور بوده است و مقام معظم رهبری هم به حمایت از تولیدات بخش‌های خصوصی تاکید کرده‌اند. الان چطور خصوصی‌سازی بد شده و دشمن رسانه ملی شده است؟ وی افزود: متاسفانه دوستان نهادهای نظارتی فکر می‌کنند گروه‌های هنری با نظارت مخالف‌اند درحالیکه ما نه‌تنها با نظارت مخالف نیستیم که بر این اتفاق مصر هم هستیم و برایمان فرقی نمی‌کند که از کجا مجوز بگیریم و کدام سازمان ناظر بر تولیدات ماست. اما آنچه که برای ما تولیدکنندگان حوزه فرهنگ و هنر ناراحت کننده است حضور افراد غیر متخصص و غیر ایمن در امور نظارتی است. 

متاسفانه اکثر مدیرانی که دوستانه سر کار آمده‌اند به همان روال دوستانه، ناظرینی را سرکار می‌آورند که نه تخصص و آگاهی دارند و نه انگار در بین مردم زندگی کرده‌اند. این کارگردان با اشاره به نقش پررنگ نمایش خانگی در تولیدات نمایشی با کیفیت، افزود: در عرصه فرهنگ وقتی تولیدات نمایش خانگی با برنامه‌های تلویزیونی مقایسه می‌شود به مراتب قوی‌تر و بهتر از تلویزیون است. تلویزیون در فعالیت‌های چند سال اخیرش با کدام تولیدش مردم را شاد کرده و به زندگی در همین مملکت امیدوار کرده است؟ 

مازیار هاشمی تهیه کننده «یاغی» هم در یادداشتی نوشته است: «بیش از ده هزار نفر از صنوف مختلف سینمایی به صورت مستقیم درگیر تولید آثار و محصولات پلتفرم‌ها هستند. این گونه تصمیمات منجر به بیکاری و بحران معیشتی حدود ده هزار خانواده خواهد شد.» محمد حسین مهدویان فیلمساز محبوب سازمان‌ها و نهادها در این سال‌ها نسبت به این قضیه واکنش نشان داده و در صفحه اینستاگرامش استوری کرده است: «یعنی بیست تا اداره و دستگاه باید یاری کنند تا ایشان عروس داری کنند. شاید یک نکته را یادشان رفته. در مملکتی که هنوز اداره گاز و آب نتوانسته‌اند برای کندن و لوله کشی یک خیابان با هم هماهنگ شوند تا دو بار  کنده کاری نکنند شما از راه نرسیده چه‌جوری قرار است این همه سازمان را برای کاری از اساس اشتباه به خط کنی؟ خدایی این‌ها را از کجا پیدا می‌کنند و به‌آنها حکم مدیریت می‌دهند؟ پناه بر خدا.» 

 اعتبار ازدست‌رفته را در میدان رقابت بجویید نه در حذف رقیب

همچنین فرهاد توحیدی، فیلم‌نامه‌نویس شناخته‌شده کشورمان در پست اینستاگرام خود به درخواست ساترا برای تعطیلی پلتفرم‌های نمایش خانگی واکنش نشان داد.نویسنده «شهر موش‌ها 2» نوشت: «آقای ساترا بستن پلتفرم‌ها آب رفته را به جوی صدا و سیما برنمی‌گرداند. اعتبار ازدست‌رفته را در میدان رقابت بجویید نه در حذف رقیب.» از سوی دیگر رضا کیانیان در واکنش به اقدام ساترا در مقابله با پلتفرم‌های نمایش خانگی عنوان کرده است: «تلویزیون ایران می‌خواهد قد همه را به اندازه خودش کوتاه کند! اگر میخواهید مردمی باشید اشتراک بفروشید.» 

 هشدار مجلس به صداوسیما 

اما رییس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای به رییس سازمان صدا و سیما نسبت به تعطیلی پلتفرم‌های خانگی هشدار داد. در بخشی از متن نامه مجتبی توانگر نماینده تهران به رئیس سازمان صدا و سیما آمده است: «در شرایطی که با کم‌کاری و کج‌سلیقگی مدیران آن سازمان روز به روز  از مخاطبان آن کاسته شده و اوقات فراغت هم‌وطنان با شبکه‌های ماهواره‌ای عمدتا معاند نظام پر می‌شود، افزایش فشار بر شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی که در حوزه تولید و نشر محتوای سینمای خانگی مشغولند جز ریختن آب به آسیاب دشمن نیست؛ 

چرا که مخاطب این پلتفرم‌ها در صورت محرومیت از این محتوا یقینا به سوی صدا و سیما چرخش نخواهند نمود و در میانه جنگ فرهنگی نظام با رقبا و دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی، این کار معنی‌ای جز خلع سلاح کردن نظام از ابزارهایش ندارد. هر چند ضروری‌ست تمام سرویس‌های پخش آنلاین فیلم (VODها) توجه دقیق‌تری به فرهنگ و آداب مردم عزیزمان داشته باشند. به استحضار می‌رسانم در آشفتگی ناشی از عملکرد بی‌قانون ساترا در این حوزه و با لحاظ ابهامات فوق‌الذکر، مجلس شورای اسلامی که عطف به فرموده حضرت امام (ره) و تاکیدات مقام معظم رهبری در راس همه امور کشور است موظف به انجام اقدامات لازم جهت تدوین، تنظیم و تصویب قوانین مورد نیاز در زمینه صوت و تصویر فراگیر است که ان شاء الله با همکاری همه ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر این حوزه در نظام این مهم به انجام خواهد رسید. همچنین ضروری است تا اعلام کنم در صورتی که مجموعه‌های دولتی مخاطب نامه صدرالاشاره رییس ساترا -از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری- به اعمال غیرقانونی بیان شده در نامه تمکین نمایند، مسئولین ارشد این وزارتخانه‌ها و معاونت علمی باید درباره آن‌ها در مقابل مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند».

نظر شما