شناسهٔ خبر: 55160397 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل: همه طرفها در دیپلماسی سازنده درباره سوریه شرکت کنند

نیویورک - ایرنا- سازمان ملل متحد اعلام کرد که از همه طرفها می خواهد در دیپلماسی سازنده درباره سوریه شرکت کنند.

صاحب‌خبر -

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی این مطلب را در جمع خبرنگاران درباره نشست "صلح آستانه" با حضور سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه که فردا در تهران برگزار می شود، بیان کرد.

این خبرنگار درباره این نشست و اینکه سوریه برگزاری این نشست در ژنو را به دلیل حمایت از تحریم های ضد روسی بی طرف نمی داند، پرسید که معاون سخنگوی سازمان ملل گفت: ما بیطرفی سوئیس را برای انجام اکثر فعالیت های سازمان ملل تایید می کنیم.

 وی تصریح کرد: گیر پدرسن فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بر اهمیت محافظت از روند سیاسی سوریه از سوی همه طرف ها و کنار گذاشتن اختلافاتشان در سایر نقاط جهان تأکید می‌کند و آنها را تشویق می‌کند تا در دیپلماسی سازنده در سوریه شرکت کنند.

 این مقام سازمان ملل ادامه داد که سوریه درگیر جنگی طولانی مدت بوده که  زندگی مردم را در طول یک دهه ویران کرده است. گفتگوها در مورد سوریه باید تا حد امکان از موضوعات دیگر جدا شود.

قرار است در نشست سه جانبه آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه  درباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کنند.

ششمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه هم به دلیل شیوع کرونا در جهان در تیرماه 99 به صورت مجازی برگزار شده بود اما آیت رئیسی برای نخستین بار میزبان این اجلاس در دوران تصدی ریاست خود در دولت سیزدهم است.

روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر برای گفت‌وگو بر سر موضوع سوریه، از روندی به عنوان «فرایند صلح آستانه» به منظور پایان بیش از ۱۱ سال درگیری در این کشور عربی استفاده می کنند.

نخستین اجلاس «سران کشورهای ضامن روند آستانه»، به دنبال برگزاری نشست‌های مقدماتی که با حضور طرف‌های درگیر و نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه، به منظور برقراری آتش‌بس و یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه در آستانه قزاقستان برگزار شده بود، اول آذر سال ۱۳۹۶ با حضور رئیسان جمهوری این سه کشور در سوچی روسیه تشکیل شد.

نظر شما