حجتالاسلام آشوری در گفتوگو با ایسنا بابیان معنای غدیر، اظهار کرد: غدیر منطقهای است بین شهر مکه و مدینه و بهاصطلاح عرب برکه یا آبگیر غدیر گفته میشود. این مکان منزلگاهی از منازل اتراقی حجاج و مسافرانی است که به سمت مکه میرفتند.
وی خاطرنشان کرد: در واقع غدیر منزلگاهی است که حجاج از هم جدا میشوند اهل یثرب به سمت یثرب و مدینه میروند، اهل عراق به سمت شمال غربی و خروجیهای شام و عراق رهسپار میشوند و همچنین شامیها و فلسطینیها ازآنجا جدا میشوند. اهل مناطق شرقی عربستان هم جداشده و به سمت احساء و قطیف میروند. غدیر منزلگاه کلیدی و گلوگاه و محل چندراهی به سمت مکه است.
این مبلغ ادامه داد: خداوند در سال دهم هجری قمری به رسولالله (ص) دستور داد که ایشان رهسپار حج شوند و اعلام کنند که این حج؛ حجهالوداع است و رسول خدا آخرین سالی است که به حج میروند. وقتی این اعلام از سوی پیامبر اتفاق افتاد عده زیادی رهسپار شدند تا رسول خدا را همراهی کنند به جهت اینکه همه مایل بودند کنار حضرت رسول حج را انجام دهند. جمعیت زیادی برای حج در آن سال به مکه آمدند و اعمال حج را کنار رسول خدا انجام دادند.
حجتالاسلام آشوری با اشاره به نزول آیه ابلاغ افزود: در ایام حج طبق روایت شیعه آیه «ابلاغ»؛ آیه ۶۷ سوره مائده نازل شد. ابتدا جبرئیل نازل شد و گفت ولایت امیرالمومنین (ع) را از سوی رسولالله (ص) ابلاغ شود. طبق روایت شیعه رسولالله در کنار کعبه بلند شدند، خواستند خطبه بخوانند که برخی از منافقین شروع به سروصدا کردند و تکبیر گفتند و اجازه ندادند که رسولالله نسبت به ایجاد دودستگی بیمناک شدند و از ابلاغ گذشتند.
وی افزود: مرتبه دوم در صحرای منا آنجا هم دوباره شیطان در زبان منافقین نگذاشت که این ابلاغ انجام شود. نهایتاً در نزدیک «جحفه» در غدیر خم آیهای نازل شد که ای رسول بگو و اعلام کن که خداوند شمارا از شر ناس و منافقین حفظ میکند. (یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یعْصِمُک مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ). آیه ۶۷ سوره مائده
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در حجهالوداع رسول الله (ص) دستور فرمودند کاروانها بایستند و آنهایی که رفتند برگردند. صبر کنید کسانی که عقب ماندند سریعتر برسند. رسول فرمودند از جهاز شترها سکویی درست کردند که بلندتر از جمعیت باشد. وقتی همه جمعیت حاضر شدند، رسولالله بالای سکو رفتند و بعد از حمد و ثنای خدا خطبه خواندند. در این فضا حضرت رسول به امیرالمومین (ع) فرمودند بلند شو و کنار من بایست. رسول دست یدالله را در دستانشان گرفتند و فرمودند (من کنت مولاه فهذا علی مولاه) هرکس که من مولا و ولی او هستم ازاینپس علی مولای اوست.
وی بابیان اینکه همه کسانیکه در غدیر خم حاضر بودند قریب به ۱۰۰ هزار نفر بودند؛ افزود: رسولالله (ص) بعد از اعلام ولایت علی (ع) شروع کردند به دعا کردن که خدایا کسی که علی را دوست دارد دوستش بدار و کسی که او را دشمنی دارد دشمن بدارد. دوست علی دوست من است و دشمن علی دشمن من و امر کردند به خلایق که این واقعه را سینهبهسینه نقل کنید که تا قیامت ولایت امیرالمؤمنین (ع) بر شما واجب شده و بیعت او بر شما واجب است.
حجتالاسلام آشوری با اشاره به اینکه نقل است واقعه غدیر از هجدهم تا ۲۳ یا ۲۱ ذیالحجه طول کشید و این زمانی است که رسولالله (ص) وقت گذاشتند و ولایت امیرالمومینن (ع) را از همه بیعت گرفتند و اگر غدیر به محاق نمیرفت امروز حال و روز بشر اینچنین نبود، اظهار کرد: ما باید غدیر را سینهبهسینه منتقل کرده و زنده نگهداریم و به توصیه و امر رسولالله (ص) نسل به نسل این ولایت را به همه اعصار اعلام کنیم که امیر المومنین وصی خاتمالمرسلین است و بعد از او دیگر نبی نیست و دامنه ولایت ازآنجا آغاز میشود.
وی ادامه داد: ما باید برای زنده نگهداشتن و تبلیغ عید غدیر این موضوع را به هر عنوان که میتوانیم با نصب یک پرچم، با یک روایت، با خرید هدیه برای کودکان، پختن نذری یا پخش کردن شیرینی، هرکس به وسع و سلیقه خود به نیت امیرالمومنین (ع) انجام دهد.
قرائت خطبه غدیر و نزول آیه اکمال
این مبلغ دینی گفت: رسولالله (ص) خطبه قرایی را در غدیر خواندند که توصیه به اخلاق و تقوا داشتند و تذکرهایی را به مسلمانها دادند در آخر هم ولایت امیرالمؤمنین (ع) را اعلام کردند که اکمال دین در همین ابلاغ بود که خداوند فرمودند این امر باید ابلاغ شود. خداوند بعد از بحث ابلاغ رسولالله به ولایت امیرالمؤمنین در سوره مائده آیه ۳ آیه اکمال را رساندند.
وی بیان کرد: آیه اِکمال بخشی از آیه سوم سوره مائده، که خداوند در آن از کامل شدن دین اسلام سخن گفته است. شیعیان بر اساس روایات رسیده از اهلبیت پیامبر (ص) معتقدند، این آیه در روز غدیر و درباره واقعه غدیر نازل شد و منظور از کامل شدن دین و نعمت، اعلام ولایت و جانشینی حضرت علی (ع) برای پیامبر (ص) است.
حجتالاسلام آشوری عنوان کرد: (الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً...) این آیه اعلام میکند که دین کامل شد. یعنی اگر ولایت امیرالمومنین ابلاغ نمیشد دین کامل نمیشد و با کامل شدن دین، آن را بهعنوان دین کامل برای بشریت به ودیعه گذاشتند.
وی با اشاره به روایات و احادیث متعددی که در خصوص واقعه غدیر داریم با اشاره به روایتی که در کتاب الامالی شیخ صدوق آمده است، اظهار کرد: روایات زیادی در فضیلت غدیر و عید غدیر داریم که در روایتی رسول خدا (ص) میفرمایند: روز غدیر خم بهترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند دستور داد؛ آن روز برادرم علی (ع) را بهعنوان پرچمدار امتم منصوب کردم تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را به امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.
این مبلغ حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به حدیثی در بحارالانوار از حضرت علی (ع) بیان کرد: عید غدیر روزی بس بزرگ است. در این روز گشایش رسیده و منزلت کسانی که شایسته آن بودند بلندی گرفت و برهانهای خدا روشن شد و از مقام پاک باصراحت سخن گفته شد و امروز روز کامل شدن دین و روز پیمان است.
انتهای پیام