شناسهٔ خبر: 55144115 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

گردهمایی مدیران آموزش و پرورش استان گلستان

با حضورمدیرکل آموزش و پرورش گلستان، گردهمایی مدیران آموزش و پرورش استان در سالن کنفرانس مرکز آموزشی فرهنگیان گرگان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان، روز یکشنبه 26 تیرماه 1401 گردهمایی مدیران آموزش و پرورش با هدف ارزیابی، ارزشیابی و گزارش دهی فعالیت های 4 ماه نخست سال 1401، پیگیری امور آموزشی و پرورشی، برنامه‌ریزی و فراهم‌ کردن زمینه مناسب برای بازگشایی مدارس در راستای اجرای مطلوب پروژه مهر 1402-1401، بررسی و پیگیری اجرای طرح تثبیت، تعمیق و جبران یادگیری در تابستان، اوقات فراغت دانش آموزی در سالن کنفرانس مرکز آموزشی فرهنگیان گرگان برگزار شد.

مدیر کل آموزش و پرورش گفت: اساس این بحث که ما در آموزش و پرورش چه رسالتی بر دوش داریم بسیار حائز اهمیت است و معلم به عنوان اصلی ترین عنصر در مدرسه برای آموزش و یادگیری مناسب دانش آموزان نقش بسیار مهمی را برعهده دارد و دانش آموز به عنوان عنصر دوم بهره بردار است و قرار است در فرآیند و آموزش مهارت‌های بیشتری را کسب کند، طبیعتاً این ارتقاء به خودی خود اتفاق نمی‌افتد و به واسطه وجود معلم شاهد رشد و ارتقاء بینش و مهارت دانش آموز هستیم.

نظری، طرح تعمیق و تثبیت یادگیری را یکی از بهترین ایده ها و طرحهای آموزش و پرورش برای اثربخشی و جبران افت تحصیلی حاصل از پاندمی کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: طرح تثبیت و تعمیق یادگیری در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران بخشی از نارسایی­‌ها و کاستی­‌های آموزشی و تعمیق یادگیری دانش ­آموزان در دوران بیماری کرونا در تمام مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم استان اجرا می شود.

وی یاد آور شد: این طرح فرصت مناسبی است که دانش آموزان بتوانند در ایام تابستان میزان یادگیری خود را ارتقا دهند.

نظری ادامه داد: پروژه مهر، مهمترین پروژه ملی در آغاز سال تحصیلی است و یکی از اهداف آن خلق مدرسه‌ای شاداب و با نشاط و ماندگار برای دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی است به طوری که آنان برای ورود به مدرسه لحظه شماری کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش در خصوص کیفیت بخشی به امور مدرسه در ابعاد آموزشی و پرورشی گفت: باید به بازسازی الگوی روابط درون مدرسه ای و آموزشهای لازم برای توانمندسازی دانش آموزان توجه جدی نمود تا با کمک این الگوهای مناسب دانش آموزان (توانمند، مستقل، خود رهبر، پژوهشگر و متدین) تربیت کرد.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح آینده پژوهی رشته‌ای، متناسب با زیست بوم استان رشته‌های جدید ایجاد و رشته‌های منسوخ شده حذف خواهند شد گفت: در سال تحصیلی جاری سعی بر این است هدایت تحصیلی دانش آموزان مطابق با رشته‌های مورد نیاز استان در جهت کاهش بیکاری رقم بخورد.

مدیر کل آموزش و پرورش گفت: برای توسعه توازن رشته‌ای نیازمند فضا، تجهیزات و امکانات هستیم که با پیگیری‌های انجام شده، اعتبارات جذب خواهد شد و در رابطه با تامین نیروی انسانی مورد نیاز برنامه‌ریزی‌های صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به سند تحول بنیادین به عنوان چراغ راه آموزش و پرورش، فعال نمودن هنرستان ها را باهدف ایجاد منابع درآمدی پایدار خواستار شد و افزود: ما باید در آموزش و پرورش ضمن چرخش از «حافظه پروری» به «مهارت پروری»، به شرایط اقلیمی و بومی هر شهرستان در ساخت هنرستان‌ها و رشته های فنی و مهارتی توجه کنیم.

" پیگیری وضعیت دانش آموزان بازمانده از تحصیل"،"ارتقای کیفیت یادگیری و عملکرد آموزشی-تربیتی دانش آموزان"، "دوره های توانمندسازی معلمان پایه اول ( طرح طلایه داران آموزش ابتدایی)"، "رشد شاخص‌های توسعه یافتگی آموزشی"، "توسعه آموزش های فنی و مهارتی"تجهیز مدارس و کارگاههای هنرستانی" و "ارتقا و توانمندسازی نیروی انسانی"، به عنوان دیگر اهداف کیفی و کمّی مورد بحث در این گردهمایی است.