شناسهٔ خبر: 5513831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

نوبخت در نشست هفتگي با خبرنگاران اعلام كرد

تلاش مردان ديپلماسي براي شكستن «تحريم‌هاي اقتصادي»

صاحب‌خبر -

گروه ايران   
آقاي «سخنگو» اين هفته با دست پر به ميان خبرنگاران حوزه دولت آمد؛ در نشست روز گذشته دامنه وسيعي از اخبار ريز و درشت اقتصادي، سياسي، ديپلماسي و... از سوي خبرنگاران مطرح شد كه محمدباقر نوبخت به همگي آنها پاسخ گفت. مباحثي چون مذاكرات هسته‌يي، تردد هيات‌هاي تجاري خارجي به ايران، رشد صادرات 190درصدي خودرو، كاهش هزينه‌هاي جاري و افزايش بودجه عمراني دولت، ماموريت وزارت تعاون براي شناسايي افراد پردرآمد، تجمعات غيرقانوني دلواپسان و... بخشي از پرسش‌هاي خبرنگاران از سخنگوي دولت را تشكيل مي‌داد. نوبخت همچنين طي صحبت‌هاي معني‌داري، قضاوت درباره عملكرد صدا و سيما نسبت به مذاكرات هسته‌يي را به افكار عمومي واگذار كرد.

  افكار عمومي درباره عملكرد صدا و سيما قضاوت مي‌كند
بعد از حمايت قاطع رييس‌جمهور از تيم مذاكره‌كننده ايراني، سخنگوي دولت نيز به نمايندگي از كابينه گفت: «نمايندگان ما در اين مذاكره و مردان ديپلماسي ما با همه توان در تلاشند و همه مساعي خود را براي شكستن حلقه تنگ تحريم به كار گرفته‌اند.»محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به انتقاد برخي از صدا و سيما مبني‌بر اينكه به حد كافي نظرات مخالفان را منعكس نمي‌كند و گاهي اوقات لحن و روشي كه اتخاذ مي‌كند استهزا و تمسخر است، گفت: «افكار عمومي در اين باره قضاوت مي‌كند.»رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در مورد سوالي درباره تهديد طرف مقابل به بازگشت به تحريم گفت: «روزهاي پاياني مذاكرات است و طرفين تلاش مي‌كنند اين توافق را به سمتي ببرند كه بيشترين مسووليت براي خودشان حاصل شود. برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه اگر منابع زيادي هم وارد اقتصاد ايران شود، چه كنيم.»

  هيات‌هاي تجاري منتظر پايان مذاكرات هستند
سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره تردد هيات‌هاي خارجي به ايران، گفت: «آنها منتظر پايان مذاكرات هستند و اينكه ما تلاش مي‌كنيم به اين منزله نيست كه مي‌خواهيم به هر قيمتي به توافق برسيم. چيزي كه براي ما مهم است، خطوط قرمزي است كه مدنظر داريم. از سويي ديگر هم مي‌توانيم منافع فراواني با تامين نظر خود بر توافق كسب كنيم تا از اين منافع براي سرمايه‌گذاري استفاده شود. قطعا هيچ كسي دلخور نمي‌شود از اينكه ما شرايطي ايجاد كنيم تا ملت ايران از منابع لازم براي سرمايه‌گذاري استفاده كنند.» نوبخت در بخش ديگري از صحبت‌هايش اظهار داشت: «توليد خودروهاي سواري در سال گذشته 55.9درصد نسبت به سال 92 افزايش داشت. 27هزار دستگاه خودروي توليد داخل كشور در سال 1393 صادر شد كه نسبت به سال 92، 190درصد رشد داشت.»
   صرفه‌جويي 6هزار ميليارد توماني دستگاه‌ها در سال94
سخنگوي دولت افزود: «اكنون پس از گذشت يك سال هر كدام از دستگاه‌ها در حال گزارش برنامه‌ها و اقدامات خود در شوراي اقتصاد هستند كه در اين جلسه گزارش عملكرد اجراي برنامه سياست اقتصاد مقاومتي در وزارت صنعت، معدن و تجارت را ارايه مي‌كنم. طي سال 93 از زمان ابلاغ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي تا پايان سال، افزايش توليد در بخش فولاد خام 7.4درصد و محصولات فولادي 2.3 درصد بوده است. همچنين توليد در بخش صنعت از 13.3 ميليارد دلار در سال 92 به 13.6ميليارد دلار در سال 93 با رشد 2.3درصد افزايش داشت؛ صادرات غيرنفتي در هفت ماهه سال 93 نيز 19درصد رشد داشت و به رقم 26.9ميليارد دلار رسيد. همچنين صادرات محصولات پتروشيمي از 10.7ميليارد دلار در سال 92 به 14.2ميليارد دلار در سال 93 افزايش داشت كه رشد 32درصد را در اين صنعت نشان مي‌دهد.»  نوبخت در پاسخ به سوالي درباره حذف يارانه افراد پردرآمد گفت: «با توجه به تصريح اين موضوع در ماده 20 قانون، اين اقدام بايد انجام شود به همين دليل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مامور شد تا اطلاعات را از پايگاه‌هاي اطلاعاتي مختلف جمع‌آوري و افراد پردرآمد را شناسايي كند تا بتوانيم قانون را اجرا كنيم.»

  تجمعات غيرقانوني خلاف شرع است
نوبخت در ادامه درباره واكنش دولت به تجمعات دلواپسان گفت: «اين تجمع‌ها غيرقانوني بود و بايد بدانند اين كار غيرقانوني بنا به ديدگاه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و حتي رهبر معظم انقلاب خلاف شرع است و اين تجمعات غيرقانوني كه فراتر از بيان نظرات كه اكنون در محافل قانوني انجام مي‌شود، خلاف شرع به شمار مي‌رود كه آنها در حال انجام آن هستند. عضو كابينه يازدهم درباره لغو سخنراني قانوني مطهري در كرج گفت: «همان طور كه هر كسي به خود اجازه مي‌دهد كه اگر نظر خلافي دارد هم در موقعيت‌هاي قانوني و هم به صورت تجمعات غيرقانوني اعلام كند، اين حق را بايد براي فرزند برومند و خلف شهيد مطهري قايل باشيم كه بتواند نظراتش را بگويد.»سخنگوي دولت درباره كاهش سفرهاي خارجي كه يكي از بندهاي دستورالعمل 12ماده‌يي دولت براي صرفه‌جويي 6هزار ميليارد توماني است نيز گفت: هر سفر خارجي در دستگاه‌هاي اجرايي در كميته‌يي بررسي مي‌شود كه به آن كميته ابلاغ شده تا با سازوكار جديد در سال 94 اقدام شود.

  حمايت از سرمايه‌گذاري ايرانيان خارج از كشور
رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي درباره اين موضوع كه ايرانيان مقيم خارج منابع مالي فراواني دارند، گفت: «واقعيت همين است. ما تلاش مي‌كنيم فضاي كسب و كار را فراهم كنيم و سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي نيز منتظر ثبات وضعيت هستند و نتيجه مذاكرات در تصميم‌گيري آنها موثر است.»نوبخت در پاسخ به اين سوال كه آيا حركت طرح تحول سلامت كند شده است؟ گفت: «اين طور نيست. اين طرح در سال 94 هم با قوت ادامه مي‌يابد و يكي از موفقيت‌هاي دولت است، ما سعي مي‌كنيم مشكلات مالي اين طرح را برطرف كنيم.»سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره افزايش قيمت و شجاعت دولت در اين زمينه، گفت: «ما قانون را اجرا كرديم، تبصره 20 قانون بودجه 94 به دولت درخصوص تامين منابع براي 48هزار ميليارد تومان مجوز داده است كه تا امروز 32هزار ميليارد تومان بود و 3هزار ميليارد تومان نيز با افزايش قيمت به آن اضافه شد.»

  ممنوع‌التصويري رييس دولت اصلاحات به دولت مربوط نيست
نوبخت در پاسخ به سوالي ديگر درباره نامه مجمع روحانيون مبارز به رييس‌جمهوري درباره رفع ممنوع‌التصويري رييس دولت اصلاحات گفت: من در اين خصوص قبلا نظرم را اعلام كردم و گفتم كه ممنوع‌التصويري ايشان مربوط به دولت نيست و اگر سخنگوي قوه قضاييه بيان كرده چون شخصيت قانونمندي است به طور حتم مستنداتي دارد كه من از آن بي‌خبرم.

نظر شما