چند سالی است که خودروسازان داخلی، محصولات خود را از طریق قرعهکشی عرضه میکنند و تنها تعداد محدودی از متقاضیان موفق به دریافت خودروی مورد نظر خود میشوند. هر بار هنگام ثبت نام ایرانخودرو و سایپا، افراد زیادی به سایت این دو خودروساز هجوم برده و همین امر سبب شد تا اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد شود. پس از اوج گرفتن آشفتگیهای بازار خودرو، وزارت صمت تصمیم گرفت تا به طور مستقیم بر روند قرعهکشی خودرو نظارت کند؛ بنابراین سامانه یکپارچه فروش خودرو شکل گرفت. هدف این سامانه، شفافسازی در روند عرضه خودرو و حذف قرعهکشی است. البته طبق گفته وزیر صمت، نمیتوان به یکباره قرعهکشی را حذف کرد؛ بلکه این اقدام به تدریج صورت میگیرد و رفته رفته بر تعداد خودروهایی که بدون قرعهکشی عرضه میشوند، افزوده میشود.
تمامی خودروسازان، حتی خودروسازان بخش خصوصی، موظفند تا محصولات خود را در سامانه یکپارچه تخصیص فروش خودرو عرضه کنند. بنابراین اکنون متقاضیان چه برای ثبت نام سایپا و چه برای مدیران خودرو، باید با ورود سامانه یکپارچه فروش خودرو، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.
با توجه به این که تمامی محصولات و تولیدکنندگان در این سامانه حضور دارند، تعداد خودروهای سامانه یکپارچه بسیار زیاد است و تمام ظرفیت خودروسازان در آن ارائه میشود. یکی از مزایای سامانه جامع فروش خودرو، بازه زمانی مناسب برای ثبتنام است؛ این بدان معناست که متقاضیان چندین روز مهلت دارند تا خودرو مورد نظر خود را انتخاب و ثبتنام کنند. در گذشته هر خودروساز طی مدت زمان کوتاهی در سایت خود ثبتنام میکرد و همین زمان کم سبب هجوم افراد و اختلال میشد.
پس از اتمام مهلت ثبتنام، در تاریخی مشخص قرعهکشی انجام میشود و سپس نتایج سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام خواهد شد. اگر برندگان اعلام شده، در موعد مقرر مبلغ پیش پرداخت را واریز نکنند، خودرو به افراد ذخیره تعلق میگیرد.
سامانه ثبتنام خودرو وزارت صمت، از تاریخ 25 اردیبهشتماه 1400 راهاندازی شده است. اولین دوره ثبتنام در این سامانه از تاریخ 27 اردیبهشتماه به مدت 7 روز آغاز شد و 38 مدل خودرو به مشتریان عرضه شد. 5 شرکت خودروساز محصولات خود را ارائه کردند و بیش از 4 میلیون نفر ثبتنام کردند. اولین قرعهکشی سامانه یکپارچه تخصیص فروش خودرو نیز در تاریخ 9 خرداد انجام شد.
این سامانه هنگام تفکیک افراد برنده و رزرو با مشکلات فنی فراوانی مواجه شد. اما با توجه به این که اولین تجربه ثبتنام در سامانه بود، این مشکلات قابل قبول و چشمپوشی هستند. لازم به ذکر است که در اولین فروش یکپارچه، به همه افرادی که در طرح مادران ثبتنام کرده بودند، خودرو تعلق گرفت. یعنی تمام 38.4 هزار نفر به عنوان برنده شناخته شدند و خودرو دریافت کردند.
قرار بود مرحله دوم قرعهکشی در سامانه اواخر خرداد انجام شود؛ اما به دلیل برخی مشکلات، تاریخ آن به 25 تیرماه موکول شد. بنابراین دومین مرحله تخصیص خودرو در سامانه جامع از این تاریخ آغاز شده و مهلت آن سه روز است. وزارت صمت اعلام کرده که در این مرحله فروش، حدود 82 هزار دستگاه خودرو عرضه خواهد شد. البته احتمال دارد که تعداد خودروها به 100 هزار دستگاه نیز برسد.
در این مرحله، طرحهای فروش فوقالعاده ایرانخودرو، پیشفروش ایرانخودرو، فروش فوقالعاده سایپا، پیشفروش یکساله سایپا، پیشفروش مشارکتی سایپا، فروش فوقالعاده امویام، فروش فوقالعاده چری و فروش فوقالعاده لاماری، ارائه میشوند.
در طرح فروش فوقالعاده ایرانخودرو، محصولات 206 تیپ 2، پارس سال، 207 اتوماتیک سقف رنگی، تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک، عرضه میشوند. موعد تحویل این خودروها 90 روزه بوده و قیمت آنها قطعی است. در طرح پیشفروش ایرانخودرو نیز محصولات 206 پانوراما، 207 پانوراما، 207 دو رنگ، پارس XU7P، پارس XU7P سفارشی ELX، سورن پلاس، دنا پلاس 6 دنده و دنا پلاس توربو اتوماتیک، ارائه شدهاند. قیمت این محصولات به صورت علیالحساب اعلام شده و به قیمت روز تحویل مشتریان میشوند. این محصولات در بهمن و اسفند 1401 تحویل داده میشوند.
سایپا در طرح فروش فوقالعاده خود محصولات ساینا اس، کوییک معمولی، کوییک آر، کوییک اس و شاهین را عرضه میکند. در طرح پیش فروش مشارکتی نیز خودروهای ساینا اس، کوییک معمولی، کوییک آر و کوییک اس، ارائه شدهاند که موعد تحویل آنها شهریور الی مهر 1402 است.
مدیرانخودرو در طرح فروش فوقالعاده خود محصولات امویام X22 معمولی، X22 پرو، X33S اکسلنت اسپرت و X55 پرو و محصولات چری آریزو 5 جدید و تیگو 7 را عرضه کرده است. قیمت این خودروها قطعی بوده و تا 90 روز تحویل داده میشوند.
در طرح فروش لاماری نیز خودرو 90 روزه تحویل داده میشود و مشتریان میتوانند رنگهای سفید، مشکی و خاکستری را انتخاب کنند.
محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارشدهنده، تهیه و تنظیم شده است
∎