شناسهٔ خبر: 55131946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آیا ساترا عزم تعلیق مجوزهای فیلیمو و نماوا را دارد؟

ستاره صبح- الهام ابراهیمی: صیانت پس از اینترنت انگار قرار است به پلتفرم‌های پخش داخلی تسری پیدا کند. دراین‌ارتباط نامه‌ای از سعید مقیسه رئیس ساترا به پیمان جبلی منتشر شده که در بندهایی از آن با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی صداوسیما، از عزم جدید ساترا برای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی اشاره شده است. بر اساس بندهای این نامه‌ به نظر می‌رسد که ساترا عزم تعلیق مجوزهای فیلیمو و نماوا را دارد. پرسش این است که آیا فعالیت این دو پلتفرم تعلیق می‌شود؟ جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

با در نظر گرفتن اظهارنظر اخیر مسئولان سینمایی از یک‌سو و درخواست سازمان زیرمجموعه صداوسیما برای برخورد جدی با پلتفرم‌هایی که از قوانین ساترا پیروی نمی‌کنند از دیگر سو، به نظر می‌رسد شرایط را ازاین‌پس حداقل برای سریال‌ها متفاوت‌تر از قبل خواهد کرد. در نامه‌ای که از سوی سعید مقیسه به پیمان جبلی در ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ نوشته شده و این روزها در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، بر سپرده شدن کامل این مسئولیت به صداوسیما و اجرایی شدن قوانین نظارتی در صورت مشاهده تخلفات تأکید شده است.

هدف شکل‌گیری ساترا
سازمان صداوسیما در سال‌های اخیر به دلیل انحصار در تولید محتوا هیچ رقیبی در این زمینه نداشت؛ اما حالا با پیشرفت فضای مجازی و رشد بسترهایی مانند VOD ها (فیلیمو و نماوا) رقبای پرمخاطبی را مقابل خود می‌بیند. حالا نیز به نظر می‌رسد صداوسیما با تأسیس ساترا به دنبال بازگشت انحصار در این حوزه است و دست به تعلیق ناگهانی مجوز VOD ها می‌زند. سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که به ساترا شهرت پیدا کرده، زیرمجموعه صداوسیما است. این سازمان باهدف نظارت بر بخش‌‌های مختلف و اعطای مجوز به‌ پلتفرم‌های شبکه خانگی ایجاد شد.

ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای برای تمکین مقررات
رئیس ساترا در گزارشی، تهیه نامه اتمام‌حجت با پلتفرم‌های متخلف و تعیین ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای برای تمکین به قانون و مقررات ساترا و توقف اقدامات متخلفانه را یادآور شده است. رویکردی که بازتاب آن را در روزهای اخیر در اقدام یکی از پلتفرم‌ها برای حذف یک سریال به دلیل نداشتن مجوز رسمی و بازگشت دوباره، پس از دریافت مجوز ساترا شاهد بودیم. ضمن اینکه در صورت تمکین نکردن از قوانین ساترا، صدور نامه تعلیق مجوز و فیلتر کردن دامنه پلتفرم و طرح شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه و جرائم رایانه‌ای در دستور کار قرار خواهد گرفت و در این مسیر ارسال نامه به وزارت ارتباطات برای خدمت ندادن به دیتاسنترها در دستور کار اجرایی ساترا قرار گرفته است.
نگرانی از نظارت ساترا بر وی‌اودی‌ها
در دو سال گذشته اصناف سینماییِ منتقد به سپردن مسئولیت وی او دی ها به صداوسیما، با بهره‌گیری از رفتارهای رسانه‌ای مانند تشکیل کارزار و انتشار نامه‌های متعدد به متولیان و ...، خواستار جلوگیری از یکدست شدن تولیدات شبکه نمایش خانگی با تولیدات صداوسیما بر اساس متر و معیارهای این رسانه شده‌اند و نگرانی خود را بابت تشدید بیکاری در فضای سینما اعلام کرده‌اند. این در حالی است که البته صداوسیما به‌عنوان یک رسانه فراگیر در کشور، خود از این شرایط بی‌بهره نبوده است.

امید به همکاری حداکثری پیمان جبلی با هنرمندان
انتقادها از کاهش مخاطب رسانه ملی بیشتر شده، درحالی‌که شبکه نمایش خانگی اقلاً می‌تواند خاک‌ریزی مقابل گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای باشد. بااین‌همه در نامه اخیر مقیسه به پیمان جبلی مصاحبه و اقدام رسانه‌ای برای تنویر افکار عمومی و معرفی دستگاه‌هایی که با ترک فعل برای رعایت قانون همراهی نمی‌کنند تأکید شده است. بااین‌همه در شرایطی که به نظر می‌رسد نامه رئیس ساترا به رئیس صداوسیما بیش از آنکه درخواستی برای اجرایی کردن ۱۲ بند نامه باشد، یک گزارش عملکرد محسوب می‌شود، اما همچنان بسیاری در آن‌طرف ماجرا امیدوارند که پاسخ پیمان جبلی که با شعار تحول به ساختمان شیشه‌ای صداوسیما پا گذاشته و بر همکاری حداکثری با هنرمندان تأکید دارد، رویکردی شاید کمی متفاوت‌تر از این برخوردهای بازدارنده باشد.

واکنش سیدضیا هاشمی 
به نامه اخیر ساترا
به گزارش برنا؛ سیدضیا هاشمی به نامه اخیر ساترا درباره پلتفرم‌های نمایش خانگی واکنش نشان داد و نوشت: «بنای ساترا تقابل با پلتفرم‌های نمایش خانگی است. مگر می‌شود نقش مهم این پدیده را در اقتصاد و امنیت شغلی این خانواده بزرگ نمایشی دید و درصدد تعطیلی آن برآمد؟ فراموش نمی‌کنیم عده معدودی از تهیه‌کنندگان سینما با حمایت از ساترا هیزم به آتش این معرکه ریختند. بدانند که در این جرم شریک هستند.»

نظر شما