شناسهٔ خبر: 55131174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تناقض عجیب در اظهارات آمریکا و عربستان درباره توافق نفتی

رئیس‌جمهور نه چندان هوشیار آمریکا انتقادات تند از داخل و خارج آمریکا را به جان خرید تا بتواند با سفر به جده قیمت نفتی را که با ماجراجویی‌های خود بالا آورده، پایین بیاورد. اما اظهارات متناقض مقامات سعودی و آمریکایی درباره توافقات نفتی و برخی اظهارات کارشناسیِ منابع غربی نشان می‌دهد، این سفر جز «هیچ»، دستاورد دیگری نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

 

سرویس خارجی-

در حالی که انتقادات از زمین و آسمان بر سر «جو بایدن» آوار می‌شود و حواشی شخصی بایدن مثل دست دادن او با هوا، چرت‌های ممتدش در اجلاس جده و گیج بازی‌هایش در فرودگاه هنوز تیتر یک رسانه‌هاست، او اعلام کرده که می‌خواهد با «محمد بن سلمان» ولیعهد سلاخ عربستان، دیدار کند- که خود بایدن پیشتر از قصدش برای منزوی کردن او گفته بود- رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه مستقیماً از فلسطین اشغالی به عربستان پرواز کرد و در فرودگاه جده مورد استقبال امیر مکه و سفیر آمریکا در عربستان قرار گرفت.خبری که باید منتشر می‌شد، منتشر شد: «رئیس‌جمهور آمریکا و ولیعهد سعودی در جده یک دیدار کاری داشتند»؛ همان دیداری که بایدن پیشتر گفته بود قصد انجامش را ندارد! وزرای دو کشور نیز در این دیدار کاری نیز حضور داشتند و مذاکرات مفصلی انجام دادند. این دیدار پس از گفت‌وگوی بایدن با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی انجام شد. گفتنی است، ادعا کردن چیزی و خلاف آن را انجام دادن از بدیهیات سیاست‌ورزی آمریکایی است.
تناقضات عجیب
آن طور که خبرگزاری فارس نوشته، در حالی که کاخ سفید در بیانیه‌ای به تاریخ (۱۶ ژوئیه – 25 تیر) درباره نتایج نشست دوجانبه آمریکا و پادشاهی سعودی در زمینه همکاری در بخش انرژی مدعی شده عربستان موافقت کرده است تولید نفت خود در ماه‌های ژوئیه و اوت (تیر و مرداد) را به میزان ۵۰ درصد بیش از میزان مقرر قبلی افزایش دهد، خبرگزاری رویترز گزارش داد «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه سعودی گفته هیچ توافقی در مورد نفت صورت نگرفته و کشورهای عربستان و اوپک بر اساس بازار تصمیم خواهند گرفت نه «هیجان» یا «سیاست». جالب توجه است که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز پیشتر گفته بود انتظار افزایش تولید نفت بعد از سفر «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان را ندارد. اما به هر حال این «تناقض‌گویی» در اظهارات این دو به اصطلاح هم‌پیمان وجود دارد، تناقضی که در اظهارات ضدایرانی مقامات آمریکایی و سعودی نیز مشهود بود.
نشست جده، باز هم تناقض
دیروز و همزمان با آغاز نشست جده نیز نوبت به بن سلمان، ولیعهد سعودی رسید تا اظهارات وزیر مشاور خود را نقض کند: «تصمیم گرفتیم روزانه ۱۳ میلیون بشکه نفت تولید کنیم.» در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی گفته است که عربستان توان این افزایش را ندارد و در ثانی این میزان افزایش 50 درصدی نیست که کاخ سفید گفته است. نشست «امنیت و توسعه جده» بعد از ظهر روز شنبه با حضور رئیس‌جمهور آمریکا و سران کشورهای عربستان، عراق، اردن، مصر، امارات، قطر، بحرین و ولی‌عهد کویت و معاون نخست‌وزیر عمان آغاز به کار کرد.
روح خاشقجی در اجلاس جده
موضوع تکه تکه کردن جمال خاشقجی با دستور بن سلمان نیز سفر بایدن به عربستان را شاید، بیش از موضوع نفت تحت تاثیر قرار داده بود. آن‌قدر که شبکه تلویزیونی العربیه مراقب بود مبادا حرفی در این باره زده شود و از این شبکه منعکس گردد. برای همین به محض پرسش خبرنگار درباره خاشقجی، اظهارات بایدن قطع شد! رئیس‌جمهور آمریکا پس از لبخند زدن و دست دادن (مشت خود را به هم زدن) با ولیعهد سعودی و نشست با وی، بامداد شنبه در نشست خبری در جده گفت که موضوع قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مخالف سعودی را که سیا دست داشتن بن سلمان در قتل او را تایید کرده، با مقامات سعودی مطرح کرده است. بایدن که زیر تیغ تیز انتقادات حقوق بشری به دلیل این سفر و حالا دیدار با ولیعهد سعودی قرار دارد، با نقل اظهاراتی از بن سلمان در انکار نقش داشتن در قتل فجیع خاشقجی که انگار اولین بار بوده از سوی ولیعهد سعودی مطرح می‌شده، به خبرنگاران گفت که در جریان نشست در جده «او (ولی‌عهد سعودی) گفت که شخصاً مسئول قتل خاشقجی نیست» و بعد در اظهارنظری کودکانه افزود «من طوری نشان دادم که فکر می‌کنم او (مسئول) است»[کذا!] رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت که بن سلمان به او گفته «علیه کسانی که مسئول بودند اقدام کرده است.» در یکی از تندترین انتقادات به دیدار بایدن و بن سلمان که کاخ سفید و رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این سفر مدعی بودند انجام نخواهد شد، «خدیجه چنگیز» نامزد جمال خاشقچی ضمن بازنشر عکسی از دیدار بایدن و بن سلمان و پیامی از حساب کاربری همسر مقتولش با این مضمون
«آهای، رئیس‌جمهور آمریکا، آیا این همان پاسخگویی است که برای قتل من قول داده بودید؟ خون قربانی بعدی ام‌بی‌اس [محمد بن سلمان] روی دستان شماست»، نوشت: «این چیزی که جمال خاشقجی امروز توئیت می‌کرد.»
عادی‌‌سازی روابط
رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه در نشست خبری در هتل محل اقامت خود در جده شرکت کرد. بایدن در ابتدای این نشست با بیان اینکه پروازهای متقابل بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی باز خواهد شد، گفت: «به لطف مشورت با سران سعودی، ما توانستیم حریم هوایی پادشاهی را به روی همه خطوط هوایی باز کنیم...ما در مورد اهمیت آزادی دریانوردی برای همه از جمله اسرائیل صحبت کردیم. ما درباره تقویت موقعیت خود در دهه‌های آینده و سرمایه‌گذاری در فناوری جی-۵ در هماهنگی با شرکا بحث کردیم.»
از طرف دیگر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی ان ان» به سؤالاتی درباره زمان پیوستن ریاض به روند عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پاسخ داد. الجبیر در این باره گفت: «صلح با اسرائیل گزینه‌ای راهبردی است؛ اما ما مطالبات مشخصی داریم که باید قبل از آن به آنها رسیدگی شود.» به نظر می‌رسد هر چی بیشتر می‌گذرد میل رژیم آل‌سعود برای علنی ‌سازی روابطش با رژیم آپارتاید اسرائیل هویداتر می‌شود و مسئولان این رژیم کمتر پنهان‌کاری می‌کنند و روشن‌تر از این میل می‌گویند.
کنفرانس خبری و خشم بن سلمان
خبرنگاران نیز در نشست بایدن و بن سلمان حضور داشتند و سؤالاتی از حضار پرسیدند، از جمله سؤالی که محمد بن سلمان را به پوزخندی غمگین و سرد و در نهایت خشم واداشت. یکی از خبرنگاران در این نشست از بایدن پرسید که آیا از نظر شما هنوز هم عربستان یک کشور مطرود و منفور است؟ این سؤال موجب ناراحتی بن سلمان شد و بعد از آن همه خبرنگاران اتاق را ترک کردند. پاسخ بایدن به این سؤال نیز جالب بود. او گفت هنوز روی حرفی که درباره عربستان زده هست و نظرش تغییر نکرده! سؤال دیگری که ولیعهد سعودی را بیش از قبل تحت فشار قرار داد و رسانه‌های سعودی آن را سانسور کردند مربوط به اظهارات «پیتر الکساندر» خبرنگار شبکه آمریکایی
ان بی‌سی بود که خطاب به محمد بن سلمان گفت: آیا قصد دارید از خانواده خاشقجی عذرخواهی کنید؟ پاسخ بن سلمان به این سؤال نیز یک پوزخند از روی خشم بود و فضای سنگینی در کاخ به وجود آمد. منابع خبری نوشته‌اند، در نهایت خبرنگاران از محل اخراج شدند!
بیانیه مشترک و تکرار ادعاهای گذشته
رسانه‌های سعودی گزارش دادند که واشنگتن و ریاض ۱۸ توافقنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کردند. بعد از دیدارهای رئیس‌جمهور آمریکا با مقامات سعودی در جریان سفر به جده، واشنگتن و عربستان سعودی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. در این بیانیه آمده است: «آمریکا از تعهد عربستان به حمایت از تعادل بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال می‌کند. عربستان و آمریکا توافق کردند که به طور منظم در مورد بازارهای جهانی انرژی در کوتاه مدت و بلندمدت مشورت کنند.» واشنگتن و ریاض با بیان اینکه به‌عنوان شرکای استراتژیک در حوزه‌های آب و هوایی و انرژی کار خواهند کرد، افزودند: «آمریکا به حمایت امنیتی و نظامی از سعودی متعهد شد.» در این بیانیه همچنین با تکرار توهمات دو کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، ادعا شده است: «عربستان و آمریکا بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها تاکید دارند. دو طرف بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید می‌کنند.»
هر دوی ما جنایتکاریم!
يكي دیگر از حواشی دیدار بن سلمان و بایدن، که در واقع رسوایی جدیدی بود جواب متقابل ولی‌عهد قصاب به بایدن پیر بود. یکی از مقام‌های سعودی در بیانیه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت که ولی‌عهد عربستان به رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که عربستان برای جلوگیری از اشتباهاتی چون قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی که در کنسولگری عربستان در استانبول به دست مأموران سعودی کشته شد، اقداماتی کرده است اما آمریکا نیز مرتکب اشتباهات زیادی شده است که از آن موارد می‌توان به جنگ عراق اشاره کرد. محمد بن سلمان در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا همچنین موضوع شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار الجزیره در حمله صهیونیست‌ها به کرانه باختری نیز اشاره کرده است و همچنین اظهاراتی را درخصوص زندان ابوغریب در عراق نیز مطرح کرده است که البته جزئیاتی در این خصوص منتشر نشده است. در واقع بن سلمان گفته که درست من جنایتکارم اما تو هم هستی!

برچسب‌ها:

نظر شما