شناسهٔ خبر: 55128214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر خارجه عربستان: دست ما همچنان به سوی ایران دراز است

وزیر خارجه عربستان: دست ما همچنان به سوی ایران دراز است

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه عربستان گفت ما همچنان خواهان روابط طبیعی با ایران هستیم.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی امروز (شنبه) پس از نشستی امنیت و توسعه جده و سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان، کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد.

فیصل بن فرحان گفت: نشستی که در جده برگزار شد، بر شراکت با آمریکا تأکید دارد.

او همچنین تأکید کرد: همچنان دست عربستان به سوی ایران دراز است و ما مشتاق به [داشتن] روابط طبیعی با این کشور هستیم. مذاکرات با ایران مثبت است، اما به هدف خود نرسیده و امیدواریم تحولاتی در آینده صورت پذیرد.

فیصل بن فرحان در ادامه افزود: ما به رئیس جمهور بایدن تأکید کردیم که اقداماتی را در حق کسانی که جنایت قتل خاشقجی را انجام دادند، بکار بستیم. این چنین جنایت‌هایی اتفاق می‌افتد. ما با یک نهاد به عنوان یک دولت برخورد کرده و قاتلان خاشقجی را پاسخگو کردیم و شبیه چنین اتفاقی در آمریکا نیز رخ داده است.

وزیر خارجه سعودی همچنین گفت: در اجلاس جده به هیچ وجه در خصوص همکاری نظامی و فنی با اسرائیل بحثی صورت نگرفت. موضوع همکاری نظامی و فنی با اسرائیل نه در اجلاس جده و نه پیش از آن مطرح نشده بود. هیچ گفت و گویی در خصوص همکاری دفاعی میان کشور‌های شورای همکاری خلیج [فارس]و اسرائیل صورت نگرفت.

فیصل بن فرحان همچنین در خصوص ناتوی عربی گفت: چیزی که به عنوان ناتوی عربی شناخته شود، وجود ندارد و من نمی‌دانم از کجا آمده و چنین موضوعی نیز در این نشست مطرح نشد.

او در ادامه افزود: تولید نفت به شکل مشخص در نشست جده مورد بحث قرار نگرفت. اوپک پلاس سیستمی برای نظرت بر بازار‌ها و اطمینان از تأمین انرژی مورد نیاز آن‌ها دارد.

او همچنین درباره همپیمانی با آمریکا نیز گفت: شراکت با آمریکا، مسأله‌ای قدیمی است که همچنان پابرجاست و ادامه دارد.

وی همچنین با اشاره به تصمیم کشورش برای افزایش تولید نفت به ۱۳ میلیون بشکه در روز نیز گفت: تولید ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز، حداکثر ظرفیتی است که عربستان به آن خواهد رسید.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز امروز (شنبه) در جریان اجلاس جده اعلام کرده بود که که این کشور قصد دارد تولید نفت خود را تقریباً ۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و به ۱۳ میلیون بشکه برساند.

نظر شما