شناسهٔ خبر: 55127669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی فارس عنوان کرد:

پیشگیری از آسیب اجتماعی با تجمیع اعتبار و عملکرد ممکن است

زینب شهریاری

مدیرکل بهزیستی استان فارس اعتقاد دارد که برای پیشگیری اثرگذار از بروز آسیب‌های اجتماعی و گسترش آن، تجمیع اعتبارات و عملکردها را باید در دستور کار قرار داد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا هوشیار شنبه ۲۵ تیر در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، عملکرد جزیره‌ای را مهمترین مشکل در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: متاسفانه در این حوزه شاهد موازی‌کاری هستیم، حال آنکه دامنه شعاع فعالیت‌های بهزیستی گسترده و مراجعان در بخش آسیب‌های اجتماعی چندفاکتوری هستند.

او هم‌افزایی همه سازمان‌ها و نهادها برای مقابله با بروز و تشدید آسیب‌های اجتماعی را مهم توصیف و اضافه کرد: در بحث پیشگیری و مدیریت آسیب‌های اجتماعی تمام تخصص‌ها و اعتبارات باید یا برنامه‌ریزی تجمیع شود. در این صورت می‌توان اقدامات خوبی در زمینه مدیریت و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داد.

هوشیار، با بیان اینکه عوامل فردی، روانی، محیطی یا اجتماعی را در بروز آسیب اجتماعی دخیل دانست و گفت: هم اکنون در فارس 6 مرکز فعال در زمینه آسیب اجتماعی وجود دارد که 4 مرکز روزانه و 2 مرکز شبانه روزی است.

او گفت: حدود ۶۰۴ کودک بی سرپرست و بد سرپرست تحت نظر بهزیستی فارس و ۲۵۱ کودک در مراکز ساماندهی هستند. این کودکان از ۲۱ روز تا یک سال می‌توانند از خدمات مرکز شبانه روزی بهره ببرند و در مراکز روزانه تا ۵ سال خدمت می‌گیرند.

هوشیار با بیان اینکه افزون بر ۸۰ درصد کودکان اتباع هستند، افزود: سال گذشته ۳۹ هزار ۸۷۱ تماس به ۱۲۳ داشته‌ایم که پس از اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی جزو بالاترین آمارهای تماس هستند.

او ادامه داد: سال گذشته ۱۲ هزار مشاوره ژنتیک داشته‌ایم که ۶۰۰ تا از این مشاوره‌ها منتج به آزمایش شد. 

مدیرکل بهزیستی فارس همچنین با بیان اینکه جلسات کمیته مناسب‌سازی به صورت فصلی در استانداری برگزار می‌شود، گفت: از ابتدای امسال دوکمیته در استانداری تشکیل شد که کمیته دوم با حضور استاندار فارس تشکیل شد که این جلسه خروجی و مصوبات ارزشمندی داشت.

هوشیار خاطرنشان کرد: اگر مصوباتی که در زمینه مناسب‌سازی در خرداد ماه انجام شد نهایی شود، می‌توان گفت گام بزرگی در مناسب‌سازی جامعه هدف برداشته شده است.

او گفت: مناسب‌سازی که در خیابان‌ها و پیاده‌روها برعهده شهرداری است و بهزیستی هم در این زمینه مطالبه گر است. البته ارزیابی مناسب سازی دستگاه ها در سال ۱۴۰۰ به زودی به پایان می‌رسد.

مدیرکل بهزیستی فارس عنوان کرد: در زمینه مناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ بیشترین همکاری را دانشگاه علوم پزشکی و آبفا شیراز و کمترین همکاری را دانشگاه صنعتی شیراز داشته است.

هوشیار بیان کرد: متأسفانه معابر عمومی در شهر شیراز وضعیت خوبی از نظر مناسب‌سازی ندارند و شهرهای استان به ویژه شیراز در این زمینه به خوبی کار نکرده‌اند.

او با بیان اینکه سال گذشته غربال ۱۲۸ هزار کودک برای تنبلی چشم انجام شده است، گفت: از این تعداد ۳۵۰۰ کودک دچار اختلال بینایی و ۴۰۰ کودک دچار تنبلی چشم بودند و اگر مراجعه نمی‌کردند نابینا می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی فارس افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز غربال ۵ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله انجام شده که تعداد ۲۳۳ کودک مشکوک به اختلالات بینایی هستند. 

هوشیار با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر در دستورکار است، گفت: ظرفیت مرکز ماده ۱۶، حدود ۴۰۰نفر است اما در حال حاضر بیش از هزار نفر معتاد جمع‌آوری شده است.

 او با یادآوری اینکه ماده ۱۵ معتادان خود معرف هستند، گفت: متأسفانه به دلیل کمبود مکان مجبور شدیم ۱۴ مرکز اقامتی ماده ۱۵ را به معتادانی که باید در مرکز ماده ۱۶ پذیرش شوند اختصاص دهیم. این در حالیست که نوع درمان در این مراکز هم متفاوت است. البته مرکز ماده ۱۶ سپاه فجر با ظرفیت ۶۰۰ نفر آماده افتتاح است که با افتتاح این مرکز قطعا شرایط بهتری برای پذیرش معتادان داریم.

او اعلام کرد: نیاز به راه‌اندازی مراکز اعصاب و روان داریم و افراد متقاضی می‌توانند برای دریافت مجوز به این اداره کل مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس به تشکیل یک موسسه دانش‌بنیان هم اشاره کرد و گفت: درصدد هستیم موسسه دانش بنیان از جامعه هدف راه‌اندازی کنیم. یک بانک اطلاعاتی از جامعه هدف تهیه شده و افراد نخبه‌ای در این جامعه هدف شناسایی شده است که نشان می‌دهد «معلولیت محدودیت نیست».

هوشیار اضافه کرد: در تلاش هستیم که این مؤسسه را در هفته بهزیستی ثبت کنیم. در بحث هوشمندسازی هم برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از فعالیتهای ما به این سمت سوق داده شده است.

او همچنین با تلمید بر اینکه خیرین باید نیاز محور حرکت کنند، گفت: حدود ۱۴۰۰ مرکز و موسسه داریم و اگر خیرین به سازمان کمک نکنند نمی توانیم اهداف خود را پیش ببریم. در بحث آسیب‌های اجتماعی آمادگی بهره‌گیری از حمایت و کمک خیرین را داریم‌.

هوشیار با بیان اینکه با کمبود سمعک در کشور مواجه هستیم، گفت: متأسفانه به دلیل تحریم امکان ورود سمعک نداریم و یکی از کارهایی که در حال حاضر به صورت جدی دنبال می‌شود تولید سمعک‌ توسط شرکت های دانش بنیان است.

هوشیار همچنین ضمن تبریک به مناسبت هفته بهزیستی اظهار کرد: در نخستین روز از هفته بهزیستی گلباران، عطر افشانی و ادای احترام به مقام سردار  بی سر شهید حاج شیرعلی سلطانی انجام شد.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: تفاهم نامه همکاری با موضوع فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی فی ما بین بهزیستی فارس و سرتیپ پاسدار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی فارس منعقد شد.

او به اهدای ۱۱۰۰ دستگاه ویلچر به مددجویان اشاره کرد و گفت: دیدار با خانواده معزز شهید عبدالله اسکندری، مراسم تجلیل از مربیان مراکز تحت نظارت بهزیستی، برگزاری نمایشگاه از توانمندی‌های جامعه هدف در شهرستان‌ها استان، افتتاحیه چند مجمع در حوزه‌های توانبخشی و پیشگیری، افتتاح طرح‌های اشتغال دیدار با مددجویان و بررسی چالش ها و مشکلات این قشر و انجام مانور سراسری اورژانس اجتماعی،انجام برنامه های مفرح برای مددجویان و کارکنان بخشی از برنامه های اداره کل بهزیستی فارس در چهل و دومین سالگرد تاسیس بهزیستی است.

هوشیاری افتتاح ۱۷۰ واحد مسکونی برای افراد دارای دو عضو معلول و بالاتر در استان فارس را از دیگر برنامه‌های هفته بهزیستی قلمداد کرد و گفت: دیدار با خانواده شهید عبدالمطلب اکبری که به عنوان اولین شهید ناشنوای کشور شناخته می‌شود و تجلیل از مادر این شهید، همایش تقدیر از خیرین، نخبگان و ورزشکاران جامعه هدف، اجرای مانور اورژانس اجتماعی همزمان در سراسر استان، دیدار با نماینده محترم ولی فقیه و استاندار فارس از دیگر برنامه‌های این هفته محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی فارس به برگزاری پویش ورزش صبحگاهی با افراد دارای معلولیت و برپایی میز خدمت در شهرستان‌های مختلف در این هفته اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است و با نگاه علمی و با محور مردمی سازی، شفاف سازی و توانمندسازی با هدف بهار زیستن به جامعه خدمت می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما