شناسهٔ خبر: 55126636 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اسکوچیچ دیروز به ایران آمد و راهی فدراسیون شد تا تکلیفش روشن شود

ناگهان سولسشر گزینه تیم‌ملی شد!

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی/  کمیته فنی فدراسیون فوتبال دوشنبه برای بررسی وضعیت سرمربی تیم‌ملی تشکیل جلسه داد و اعضای آن به این نتیجه رسیدند که دراگان اسکوچیچ صلاحیت‌ ادامه حضور روی نیمکت تیم‌ملی را ندارد. این موضوع اما با واکنش دبیرکل فدراسیون مواجه شد و اعلام کرد این نظر نباید رسانه‌ای می‌شد و ابتدا باید در مورد آن در هیأت رئیسه تصمیم‌گیری شود. حسن کامرانی‌فر گفت: «اسکوچیچ تا پایان جام ملت‌ها قرارداد دارد و ما باید بحث بار مالی فسخ قرارداد و پول به خدمت گرفتن مربیان جدید را هم تأمین کنیم.» به این ترتیب ابهامات درخصوص وضعیت آینده نیمکت تیم‌ملی بیشتر شد. این اتفاق‌ها در شرایطی رخ داد که اسکوچیچ در حال سفر به ایران بود. این سرمربی کروات بامداد دیروز وارد کشورمان شد و به هتل المپیک محل اقامت خود رفت اما ساعت ۱۵دیروز به فدراسیون مراجعه کرد تا درمورد وضعیت خود با مدیران فدراسیون صحبت کند. اعضای هیات رئیسه و دبیرکل فدراسیون در این دیدار نقطه نظرات و نگرانی های موجود در خصوص شرایط تیم ملی را در گفت و گو با اسکوچیچ مطرح کردند و او نیز در این جلسه توضیحاتی پیرامون اتفاقات و موضوعات مطرح شده همچنین سوالات اعضای هیات رئیسه ارائه داد. پس از توضیحات اسکوچیچ مقرر شد اعضای هیات رئیسه در نشست دیگری پیرامون شرایط و برنامه های تیم ملی تصمیم گیری کنند.
بازتاب اخراج اسکوچیچ از دید رسانه‌های خارجی
اعلام برکناری اسکوچیچ از سوی کمیته فنی، بازتاب زیادی در رسانه‌های خارجی داشت. سایت «العربی‌الجدید» درباره دلایل برکناری او نوشت: «اسکوچیچ در چند بازی گذشته نتوانست نتایج خوبی بگیرد و در آخرین بازی دوستانه مقابل الجزایر 2-1 شکست خورد. این باخت باعث شد جو تیم‌ملی ایران ملتهب و در نهایت به اخراج اسکوچیچ منجر شود.» همچنین نشریه «الرایه» قطر در گزارشی به برکناری اسکوچیچ به فاصله 4 ماه مانده به آغاز مسابقات جام‌جهانی پرداخت و نوشت: «مدت زمان کوتاهی برای آغاز مسابقات جام‌جهانی 2022 باقی مانده و به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال ایران گزینه‌های ایرانی را برای جانشینی اسکوچیچ در نظر دارد.» همچنین سایت «the18» امریکا به برکناری سرمربی تیم‌ملی ایران واکنش نشان داد و نوشت: «ایران 4ماه قبل از بازی با امریکا در جام‌جهانی مربی خود را اخراج کرد. گزارش‌های تأیید نشده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد چند نامزد ایرانی شانس خوبی برای جایگزینی اسکوچیچ دارند. این اقدام فدراسیون فوتبال ایران در شرایطی رخ داد که اسکوچیچ در فوریه 2020 به جای مارک ویلموتس هدایت ایران را برعهده گرفت و با نتایج خوب، ایران را صدرنشین گروه کرد و بالاتر از کره به جام‌جهانی رساند. مربی کروات در 15بازی از 18بازی خود به‌عنوان سرمربی تیم، پیروز شد اما در 2بازی از 3بازی اخیر خود شکست خورد. برانکو ایوانکوویچ سرمربی کنونی تیم‌ملی عمان که ایران را به جام‌جهانی آلمان در سال 2006 هدایت کرد و همچنین علی دایی، مهاجم سابق بایرن‌مونیخ و جواد نکونام، هافبک سابق اوساسونا به‌عنوان 3گزینه جانشینی اسکوچیچ مطرح شده‌اند.» این گزینه‌ها در حالی مطرح شده‌اند که ابراهیم قاسمپور سخنگوی کمیته فنی اعلام کرد صلاحیت کارلوس کی‌روش در این کمیته تأیید نشده و برانکو هم تأکید کرد که پیشنهادی از ایران نداشته و به قراردادش با عمان پایبند است.
سولسشر هم گزینه شد
در این شرایط، رسانه فرانسوی سایت فوت مرکاتو در خبری اعلام کرد  اوله گونار سولسشر سرمربی نروژی اسبق منچستریونایتد اولویت فدراسیون فوتبال ایران برای جانشینی اسکوچیچ است. سولسشر تا اواسط فصل گذشته سرمربی شیاطین‌سرخ بود که به دلیل کسب نتایج ضعیف اخراج شد. فوت مرکاتو نوشت: «سولسشر که از پایان ماجراجویی خود با منچستریونایتد در نوامبر ۲۰۲۱ بیکار شده است، هنوز پس از گذشت 8ماه باشگاهی را پیدا نکرده است اما تمایلی برای کار در تیم‌ملی ندارد. طبق اطلاعات ما، مهاجم سابق منچستریونایتد در اولویت فدراسیون فوتبال ایران بود اما سولسشر که در ایران بسیار پرطرفدار است، اولویت‌های کوتاه‌مدت دیگری دارد و جایگزین اسکوچیچ نخواهد شد.»

برش

برکناری اسکوچیچ به تأخیر افتاد!
​​​​​​​
بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال باید اعضای هیأت رئیسه حداقل ۸ نفر باشند تا جلسات آنها به حد نصاب رسیده و قانونی باشد. با توجه به عزل‌ها و اتفاقات چند ماه اخیر، درحال حاضر تعداد اعضای هیأت رئیسه ۸ نفر نیست و قانونأ نمی‌توانند اسکوچیچ را برکنار کنند و سرمربی کروات طبق قانون همچنان سرمربی تیم ملی فوتبال است. احسان اصولی، احمدرضا براتی، بهرام رضاییان، طهمورث حیدری، خداداد افشاریان و میرشاد ماجدی اعضای فعلی و باقیمانده هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هستند.


نظر شما