شناسهٔ خبر: 55126450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون وزیر و رئیس سازمان مطرح کرد؛

انتظار است در راستای کیفیت آموزشی و اجرایی سازی سند تحول و رشد تربیت چند ساحتی در مدارس دولتی و غیردولتی گام برداریم

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: رویکرد ما در کنار مدارس حقیقی غیردولتی، تأسیس مدارس وابسته به مؤسسات عمومی عام المنفعه و نهادهای دولتی و مذهبی و تعاونی هاست که موجب عمومیت مدارس غیردولتی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در جمع دبیران استانی کانون مدارس اسلامی ضمن تبریک دهه ولایت و عید غدیر با بیان اینکه اگر برای مدارس خود سیاست گذاری نکنیم دیگران برای ما تصمیم گیری خواهند کرد گفت: ما انتظار داریم فرهنگ مشارکت در امر مدرسه یاری و جلب کمک های مردمی اشاعه یابد زیرا به این وسیله عدالت آموزشی و تربیتی در بهره مندی از نصیب برابر آموزشی در مناطق محروم و کم توسعه یافته ارتقاء خواهد یافت. پیروی از منویات و مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) راهگشای ما در تحقق اهداف تعلیم و تربیت است . وحسن توجه به نظرات و اهداف شرعی و قانونی خیّرین نیک اندیش یاریگر ما در رسیدن به اهداف سند تحول می باشد .

وی با اشاره به سند تحول در آموزش و پرورش گفت: تربیت نیروی انسانی انقلابی باید مدیریت شود این نیرو باید هم عامل خودسازی و هم عامل تمدن سازی گردد این امر مهم وظیفه دستگاه آموزش و پرورش است اما نهاد تعلیم و تربیت به تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست و همه ی ذی نفعان و مردم و نهادهای انقلابی و مذهبی و دستگاه های دولتی باید در رسیدن به این مهم ورود کنند.

محمودزاده با اشاره به اینکه تجارب کشورهای دیگر را در این زمینه بررسی کردیم گفت: به طور میانگین ۱۸ درصد دانش آموزان در کشورهای دنیا در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند؛ ۱۳ درصد از این آمار در مدارس غیردولتی وابسته به تعاونی‌ها، مراکز دینی و حاکمیتی بوده و پنج درصد هم به افرادی که صلاحیت آنان مورد تأیید بوده، واگذار شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مخالفان و موافقان دو رویکرد را برای مدارس غیردولتی متصور می شوند، گفت: رویکرد اول این است که مدارس غیردولتی به گسترش عدالت آموزشی در مدارس دولتی کمک می کنند برای مثال در شرایطی که ما درظرفیت فضاهای آموزشی و تأمین نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم و امکانات و تجهیزات موجود کفاف جمعیت دانش آموزان سراسر کشور را نمی دهد نگاه بر این است افرادی که توانایی مالی دارند با هزینه های خود بخشی ازهزینه های آموزش و پرورش را عهده دار شوند و این درواقع این مشارکت مردمی منجر به بهبود و افزایش خدمات دولت به مدارس دولتی و نهایتا ارتقاء کمی و کیفی مدرسه های دولتی می گردد .

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وتوسعه مشارکت های مردمی خاطر نشان کرد:رویکرد دوم این است که برخی می گویند آموزش و پرورش طبقاتی شده است و هرکسی پول بیشتری داشته باشد می تواند در مدارس بهتری تحصیل کند هرچند کلیت این حرف محل تامل و تردید جدی است اما در این خصوص برنامه ریزی شده تا در مناطق محروم از طریق همکاری با نهاد های انقلابی اجازه داده نشود تا کسانی که امکان پرداخت این شهریه ها را ندارند از ورود شان به این مدارس ممانعت شود.

محمودزاده با بیان اینکه در کنار این دو رویکرد به دنبال اجرای سند تحولی دولت هم خواهیم بود اظهار کرد: به هر حال همه مردم نمی‌توانند از این مدارس استفاده کنند؛ عدم دسترسی به این مدارس و شهریه‌ها ممکن است عده‌ای را از این مدارس محروم کند لذا اجرای سند تحول و مردمی سازی مدارس غیرانتفاعی ضروری است.

محمودزاده با بیان اینکه باید به سمت مردمی سازی حکمرانی آموزش و پرورش باید برویم گفت: با راه اندازی جریان‌های مردمی و استفاده از مشارکت‌های مؤسسات به مردمی سازی حکمرانی آموزش و پرورش کمک خواهیم کرد.

باید تقابل مدارس دولتی و غیردولتی را از بین ببریم

رئیس سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی افزود: از فعالان آموزشی کشور دو انتظار را داریم یکی اینکه کمک کنید تقابل و دوقطبی مدارس دولتی و غیر دولتی را از بین ببریم؛ روی موضوعات کیفیت آموزشی و اجرایی سازی سند تحول و رشد تربیت چند ساحتی در مدارس دولتی و غیردولتی گام برداریم؛ انتظار دیگر این است که به مدل مردمی سازی آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت‌های همچون وقف کمک کنید تا مردمی سازی آموزش و پرورش رونق بگیرد.

محمودزاده با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در اجرایی نمودن کامل سند تحول در سال‌های گذشته موفق نبوده است گفت: عدم رضایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و متخصصان تعلیم و تربیت و اساتید دانشگاهی نشانه‌ای از اجرای مقطعی و عدم اهتمام جدی دولتمردان به سند تحول در سال های گذشته است لذا برنامه ی آتی آموزش و پرورش در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و شعارهای دولت مردمی، توسعه هدفمند مدارس غیردولتی است به طوری که به گسترش عدالت آموزشی درمدارس دولتی نیز کمک کند.

وی سند تحول را نسخه شفابخش و راهنمای مسیر آموزش و پرورش خواند و افزود: فقدان نگاه راهبردی در اجرای سند تحول، فضای فکری حاکم در گذشته، عدم باور مسئولان پیشین به سند، ساختار اداری سنگین در آموزش و پرورش، بی‌ثباتی مدیران، درگیری مسئولان با امور روزمره و عدم همکاری دیگر نهادها و ارگان‌ها از جمله عواملی است که سند تحول تاکنون محقق نشده است.

برچسب‌ها:

نظر شما