شناسهٔ خبر: 55124838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سفر بایدن به عربستان؛ از بیانیه مشترک آمریکا و عربستان در مورد برنامه هسته‌ای ایران تا حمایت از گفت وگوهای تهران و ریاض

صاحب‌خبر -

شفقنا- نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و سه کشور دیگر جهان عرب به همراه رئیس جمهور آمریکا و با عنوان «نشست امنیت و توسعه جده» در حالی بعدازظهر امروز در عربستان آغاز به کار کرد که سفر بایدن به این کشور و دیدارهای او با مقامات عربستان سعودی مورد توجه بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته است.

به گزارش شفقنا، از روز گذشته که بایدن وارد عربستان شد، «ایران» یکی از کانون های گفت وگوی او با مقامات عربستانی و سایر مقامات شرکت کننده در این نشست بوده است.

ریاست این نشست را محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر عهده دارد و سران دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی امارات، کویت، قطر، عمان و بحرین به همراه رهبران کشورهای عراق، مصر، اردن و آمریکا نیز در آن حضور دارند. این نشست هم اکنون در حال برگزاری است.

اما از روز گذشته که بایدن به عربستان آمد، با چه کسانی دیدار داشت و چه صحبت هایی رد و بدل شد؟

بن‌سلمان: آمریکا هم اشتباهات زیادی مرتکب شده است

رییس جمهور آمریکا روز گذشته در بدو ورود به عربستان با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار و گفت وگو داشت. یک مقام سعودی اعلام کرد که محمد بن سلمان، به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که عربستان سعودی برای جلوگیری از اشتباهاتی مانند قتل جمال خاشقجی اقدام کرده است، اما ایالات متحده نیز اشتباهاتی از جمله در عراق مرتکب شده است.

این مقام در بیانیه‌ای که درباره گفتگوی روز جمعه بین دو رهبر به رویترز ارسال کرد گفت که ولیعهد این پادشاهی گفت که تلاش برای تحمیل برخی ارزش‌ها با زور به سایر کشورها می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

محمدبن سلمان در این دیدار، کشته شدن شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی و همچنین رفتار آمریکا با زندانیان زندان گوانتانامو را به بایدن یادآوری کرده است.

گفتنی است بایدن در دیدار با بن سلمان به او هشدار داد که آمریکا دیگر مسئله‌ای مانند قتل جمال خاشقجی را تحمل نخواهد کرد.

بایدن: اگر مورد خاشقجی تکرار شود با پاسخ شدیدتر آمریکا مواجه خواهد شد

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس24؛ جو بایدن که به عربستان سفر کرده در تشریح نتایج دیدارش با هیات حاکمه این کشور عربی گفت: قتل خاشقجی افتضاح بود؛ من به آنها گفتم که اگر چنین موردی دوباره تکرار شود، پاسخ آمریکا شدیدتر خواهد بود.

بایدن افزود: قتل خاشقجی را در راس جلسه با ولیعهد سعودی مطرح کردم؛ من خیلی صراحتاً گفتم: سکوت یک رئیس جمهور آمریکا در مورد موضوع حقوق بشر با این موضوع که من که هستم و ما که هستیم، ناسازگار است. محمد بن سلمان به من گفت به طور مستقیم مسئول قتل خاشقجی او نیست و علیه کسانی که مسئول این قتل بوده‌اند اقدام کرده است. من به او نشان دادم که فکر می‌کنم مسئول او بوده است.

بایدن افزود: به لطف مشورت با سران سعودی، ما توانستیم حریم هوایی پادشاهی را به روی همه خطوط هوایی باز کنیم؛ درباره آتش‌بس یمن هم با مقامات سعودی صحبت کردیم که با تمدید و تعمیق آتش‌بس در یمن موافقت کردند.

وی گفت: درباره کمک سعودی‌ها به پر کردن جای نفت و گاز روسیه از ریاض انتظار گام‌های عملی داریم و باید دو هفته صبر کنیم تا شاهد کاهش قیمت انرژی باشیم.

بیانیه مشترک آمریکا و عربستان در مورد برنامه هسته‌ای ایران

ایالات متحده و عربستان سعودی در بیانیه ای مشترک بر اهمیت توقف ایران از «دستیابی به سلاح هسته ای» توافق کردند.

بایدن در این بیانیه بر تعهد مستمر ایالات متحده به حمایت از «امنیت و دفاع سرزمینی عربستان سعودی و تسهیل توانایی این پادشاهی برای به دست آوردن قابلیت‌های لازم برای دفاع از مردم و سرزمینش در برابر تهدیدهای خارجی» تاکید کرده است.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است: عربستان و ایالات متحده بر لزوم جلوگیری بیشتر از مداخله ایران در امور داخلی سایر کشورها، حمایت این کشور از تروریسم از طریق گروه‌های نیابتی مسلح خود و تلاش های این کشور برای بی ثبات کردن امنیت و ثبات منطقه تاکید کردند.

هر دو طرف بر اهمیت حفظ جریان آزاد تجاری از طریق آبراه های استراتژیک بین المللی مانند باب المندب و تنگه هرمز تاکید کردند.

گفتنی است این بیانیه درحالی صادر شده که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید کرده است.

در دیدار مصطفی الکاظمی و جو بایدن مطرح شد: از گفت و‌گوهای تهران و ریاض حمایت می‌کنیم

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ظهر امروز(شنبه) با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست جده در عربستان سعودی دیدار کردند.

به گزارش سروس ترجمه شفقنا؛ مصطفی الکاظمی ضمن تشکر از تلاش‌های آمریکا برای مبارزه با تروریسم در عراق گفت: روابط میان بغداد و واشنگتن بر پایه اعتماد متقابل، همکاری و احترام بنا شده است.

در این دیدار جو بایدن نیز گفت که عراق دارای منابع وسیعی است که توان سرمایه‌گذاری بالایی دارد و این برای واشنگتن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پس از این دیدار در بیانیه‌ای مشترک آمده که دو طرف تشکیل دولتی جدید در عراق که بر اساس اراده مردم باشد را ضروری دانسته و بر پایبندی به دموکراسی و استقلال در این کشور تأکید کردند و جو بایدن نیز در ادامه گفت که عراقی باثبات و توسعه‌یافته با حاکمیتی مقتدر،همچنین در اقلیم کردستان نیز برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است.

مصطفی الکاظمی در جریان سفر به عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در فرودگاه جده نیز دیدار و گفت‌ وگو کرد. دو طرف در جریان این دیدار، درباره روابط دوجانبه میان ریاض و بغداد و فرصت‌های همکاری میان آنها تبادل نظر کردند. بن سلمان و الکاظمی همچنین برخی پروژه‌های منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

الکاظمی: عراق در هیچ محوری در منطقه علیه محور دیگر قرار نخواهد گرفت

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در گفتگو با دو شبکه العربیه و الحدث نیز تاکید کرد: مسائل مشترک بسیاری میان عراق و عربستان وجود دارند، امروز طرح اتصال شبکه برق با عربستان و منطقه خلیج (فارس) امضا شد و این یک پیشرفت مهم است.

وی در بدو ورودش به شهر جده اظهار کرد: روابط ما با عربستان در بهترین حالت خود قرار داشته و به شدت در حال توسعه است.

نخست وزیر عراق در ادامه گفت: در نشست جده برای تاکید بر نقش مهم عراق در منطقه شرکت می‌کنم و درباره بسیاری از مسایل و در راس آنها اقتصاد گفتگو خواهم کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه روابط عراق با کشورهای عربی و همسایه در بهترین حالت خود قرار دارد، گفت: عراق بر حمایت از مساله فلسطین تاکید دارد و در هیچ محوری در منطقه علیه محور دیگر قرار نخواهد گرفت.

همچنین الکاظمی تاکید کرد: عراق به روابط گسترده‌تر با واشنگتن چشم دوخته است و بغداد برای مبارزه با تروریسم با تمامی کشورها هماهنگی خواهد کرد.

العربیه: آمریکا و عربستان توافقنامه همکاری امضا کردند

به گزارش العربیه، عربستان و آمریکا روز جمعه اعلام کردند: در زمینه طیف وسیعی از صنایع پیشرو از جمله شبکه‌های نسل ۵ مخابراتی، افزایش امنیت سایبری، اکتشاف فضا و علاوه بر این سلامت عمومی همکاری خواهند کرد.

بیانیه همکاری عربستان و آمریکا در حوزه‌های مختلف پس از دیدار جو بایدن با ملک سلمان و محمد بن سلمان، در جده منتشر شد.

در همین ارتباط نیز کاخ سفید در بیانیه خود اعلام کرد: براساس یک تفاهم نامه شرکت‌های فناوری سعودی و آمریکایی برای استقرار فناوری نسل پنجم مخابراتی با استفاده از شبکه‌های دسترسی رادیویی باز همکاری می‌کنند و علاوه بر این توسعه فناوری نسل ششم مخابراتی را نیز آغاز می‌کنند.این همکاری به عنوان بخشی از تفاهم نامه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان و اداره ملی مخابرات و اطلاعات آمریکا اعلام شده است.

همچنین درباره امنیت سایبری، دو کشور شاهد گسترش روابط دوجانبه در زمینه به اشتراک گذاری تهدیدهای حیاتی و فعالیت‌های مخرب در فضای سایبری خواهند بود و براساس بیانیه منتشر شده، این اقدام «دفاع سایبری مشترک» دو کشور را تقویت می‌کند و به همکاری در «بهترین شیوه‌ها در زمینه آموزش امنیت سایبری» کمک می‌کند.

طبق گزارش‌ها، توافق نامه‌ای نیز میان سازمان امنیت سایبری ملی عربستان سعودی و دو آژانس آمریکایی – دفتر تحقیقات فدرال (FBI) و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت وزارت امنیت داخلی (CISA) امضا شده است.

در زمینه پروازهای فضایی انسانی و توسعه تجاری در بخش فضایی نیز نیز همکاری‌های دو کشور تقویت خواهد شد و همکاری در همه زمینه‌های اکتشاف فضایی از جمله پروازهای فضایی انسانی، رصد زمین، توسعه تجاری و نظارتی و رفتار مسئولانه در فضا گسترش خواهد یافت.

همچنین وزارت بهداشت عربستان سعودی و وزارت بهداشت ایالات متحده تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که تعهد دو کشوربه سلامت عمومی را تقویت می‌کند.

علاوه بر این قرار شده که عربستان سعودی فضای هوایی را به روی همه شرکت‌های هواپیمایی که از شرایط مجوز پرواز پیروی می‌کنند باز کند.

عادل الجبیر: صلح با اسرائیل یک گزینه استراتژیک است اما الزاماتی قبل از آن وجود دارد

پس از اینکه عربستان اعلام کرد آسمانش را به روی پروازهای اسرائیل گشوده است و بایدن با پروازی مستقیم از اسرائیل به عربستان رفت، اسرائیل این اقدام عربستان را گامی مثبت در جهت عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل خواند. وزیر دولت عربستان سعودی در امور خارجه این کشور در این باره گفت: صلح با اسرائیل یک گزینه استراتژیک است اما خواسته ها و الزامات مشخصی وجود دارد که باید قبل از آن انجام شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی، عادل الجبیر در گفتگو با شبکه سی ان ان آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا عربستان آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است و اگر این چنین است زمان آن کی خواهد بود، اظهار داشت: ما گفتیم که عربستان از ابتکار صلح عربی حمایت می کند. در واقع آن را مطرح کردیم و تشریح کردیم که صلح در پایان این روند صورت می گیرد نه آغاز آن.

وی افزود: همچنین گفتیم که کشورهایی که توافقنامه های ابراهیم را با اسرائیل امضا کردند، تصمیماتی حاکمیتی است که آن کشورها اتخاذ کردند. امیدواریم که چنین تصمیماتی تاثیری مثبت روی داخل اسرائیل داشته باشد.

وی درباره اینکه آیا عربستان آماده پیوستن به توافقنامه موسوم به آبراهام است، تصریح کرد: به صراحت گفته ایم که به یک فرایند نیاز داریم و این فرایند باید شامل اجرای ابتکار صلح عربی باشد و به محض اینکه به آن دست یافتیم، به حل و فصل نزاع براساس دو کشوری با تشکیل کشور فلسطین در سرزمین های اشغالی با پایتختی قدس شرقی پایبند هستیم. این همان خواسته ما برای صلح است.

الجبیر تاکید کرد: صلح با اسرائیل یک گزینه استراتژیک است اما خواسته های مشخصی وجود دارد کع باید قبل از آن انجام شود.

با خروج ناظران بین‌المللی؛ احتمال معامله عربستان و اسراییل بر سر دو جزیره بالا گرفت

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس24؛ کاخ سفید اعلام کرد: نیروی حافظ صلح چند ملیتی تا پایان سال دو جزیره استراتژیک دریای سرخ را ترک خواهند کرد. این بدان معنا است که این معامله فرصت تماس آینده بین عربستان سعودی و اسرائیل را افزایش می دهد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر خود به عربستان سعودی در اظهاراتی گفت: حافظان صلح بین المللی، از جمله نیروهای آمریکایی، جزیره تیران در دریای سرخ را ترک خواهند کرد. این نیروها بیش از 40 است که در این جزیره و یک جزیره دیگر به نام صنافیر حضور داشتند.

به نظر می رسد این اقدام مقدمه‌‌ای برای انتقال رسمی کنترل تیران و صنافیر به ریاض باشد، اقدامی که تحلیلگران می گویند می تواند ارتباط بین اسرائیل و عربستان سعودی را به دلیل ترسیم مسیر احتمالی به سمت روابط رسمی دوجانبه موجب شود.

بر اساس توافق «کمپ دیوید» (میان مصر و اسرائیل)، مصر متعهد شده که تیران و صنافیر را خلع سلاح و به درخواست تل‌آویو مبنی بر استقرار ناظران بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا در این جزایر موافقت کند.

عربستان سعودی کنترل این دو جزیره را که دروازه ورود به بندرهای «العقبه» و «ایلات» هستند، در سال ۱۹۵۰ به مصر واگذار کرد. اکنون رایزنی‌هایی سه‌جانبه در جریان است تا مالکیت این جزایر بار دیگر به عربستان سعودی بازگردد.

نظر شما