شناسهٔ خبر: 55122325 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استقبال بایدن از ابتکار بغداد برای میزبانی مذاکرات عربستان و ایران

مصطفی الکاظمی، در دیدار با رئیس جمهور آمریکا در جده گفتگو و بیانیه مشترکی صادر کردند.

صاحب‌خبر -

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در گفتگو با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جده، بر اجرای توافق چارچوب استراتژیک با آمریکا تاکید کرد و گفت که رابطه بغداد و واشنگتن مبتنی بر همکاری و احترام متقابل است. بایدن نیز در این دیدار، تقویت روابط با بغداد را مهم توصیف کرد. او همچنین اظهار داشت که توافقات تاریخی اخیر بین عراق و سازمان همکاری‌های خلیج فارس باعث می‌شود که انرژی را با قیمت مناسب برای عراق تامین شود. بایدن از ابتکار الکاظمی برای میانجی گری برای مذاکره عربستان و ایران در بغداد استقبال کرد.

طرفین پس از این دیدار، بیایه مشترکی صادر کردند. در بیانیه مشترک بایدن و الکاظمی بر تعهد متقابل خود به مشارکت دوجانبه مطابق با توافقنامه چارچوب راهبردی تاکید کردند.

طبق این بیانیه روابط بغداد و واشنگتن بر اساس منافع مشترک و تقویت حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و ثبات عراق است. طرفین همچنین بر اهمیت تشکیل دولت جدید در عراق و طبق خواسته ملت عراق تاکید کردند.

الکاظمی و بایدن همچنین با تاکید بر اهمیت تقویت نهاد‌های دموکراتیک به نحوی که نیرو‌های امنیتی را قادر می‌سازد به ثبات دست یابند، تعهد خود را در چارچوب توافقنامه راهبردی روابط دوستانه و همکاری بین عراق و آمریکا تجدید کردند.

پیش از این، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دیدار و  درباره روابط دوجانبه میان ریاض و بغداد و فرصت‌های همکاری میان آن‌ها تبادل نظر کردند. بن سلمان و الکاظمی همچنین برخی پروژه‌های منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند. این دیدار با حضور شماری از وزرای دو کشور از جمله وزرای تجارت دو کشور، وزیر انرژی عربستان و وزیر خارجه عراق برگزار شد.

نظر شما