شناسهٔ خبر: 55121878 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

در یک پژوهش بررسی شد؛

عوامل مؤثری که بر مطالعه اینترنتی وجود دارد

امروزه با پدیده جهانی شدن و گسترش آن به همه دنیا، رسانه‌های نوین بیش از پیش اهمیت پیدا کرده‌اند و همزمان استفاده از اینترنت و مطالعه اینترنتی از رونق بسیاری برخوردار شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا - گناباد، براساس این پژوهش آمده است، در گذشته افراد در ارتباط چهره به چهره کسب خبر می‌کردند و روند کسب دانش و فرهنگ پذیری بیشتر در خانواده و گروه همسالان شکل می‌گرفت، اما امروزه رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های نوین عامل مهمی در کسب دانش، اطلاع‌رسانی و ایجاد سرگرمی برای افراد به شمار می‌آیند، محققان در پژوهشی با عنوان « مطالعه اینترنتی در بین مردم و عوامل موثر بر آن» آورده‌اند، زمانی که بحث از رسانه نوین می‌شود، منظور جدیدترین رسانه است.

این پژوهش توسط احمد غیاثوند استادیار رشته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده که نشان می‌دهد، ایجاد رسانه‌های نوین در تغییرات اجتماعی و فرهنگی دخیل بوده، اما رسانه رقومی یکی از ملموس‌ترین و تاثیرگذارترین رسانه‌ها است که بر روی کلیه رسانه‌ها تاثیر گذاشته است. یکی از محققان رسانه‌های نوین را مجموعه متمایزی از فناوری ارتباطی می‌داند که خصایص معینی را در کنار نو شدن، امکانات دیجیتال و در دسترس بودن وسیع برای استفاده شخصی به عنوان ابزارهای ارتباطی، دارار هستند.

فضای آزاد اینترنتی محل حضور میلیون‌ها کنشگر اینترنتی است که می‌توانند با تفسیرهای نمادین در اینترنت به کنش فردی و جمعی بپردازند و در اجتماعات مجازی حضور سایبری داشته باشند. همچنین گروه مجازی تشکیل دهند و با افراد دیگری که از اینترنت استفاده می‌کنند به بحث آزاد در مورد موضوعات گوناگون بپردازند و در نهایت، از اطلاعات و اخبار موجود در سایت‌های اینترنتی به صورت گزینشی و بدون داشتن محدودیت‌های رسانه‌های دیگر که بر خلاف اینترنت، عمدتا یک سویه هستند، استفاده کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیشتر مطالعات صورت گرفته پیرامون اینترنت، عمدتا به آثار و پیامدهای منفی آن اشاره دارند، در صورتی که میزان استفاده و بهره‌مندی مفید و موثر از آن، در ابعاد مختلف می‌تواند با اهمیت باشد. در واقع اینترنت امکان دسترسی به اطلاعات ارزشمند، جدید و گسترده را در زمان کوتاه فراهم کرده و فرصت‌ها و امکانات نوینی جهت ارتقای علمی و کسب دانش در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

براین اساس امروزه مطالعه اینترنتی به عنوان یک فعالیت در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی مهم به نظر می‌رسد، زیرا از حیث زمینه‌بندی گزینش و بررسی هنجارها، ترجیحات و رفتارهای رسانه‌ای افراد منجربه کشف تنوع و گوناگونی رفتارهای مرتبط با کتابخوانی می‌شود. این بدین دلیل است که در جامعه ما عده بسیاری از افراد جامعه، بخشی از زمان فراغت خود را به مطالعه منابع الکترونیک از طریق اینترنت اختصاص می‌دهند که به نوبه خود مجموعه‌ای از رفتارها و کردارهای فرهنگی به همراه ترجیحات و ذائقه‌های گوناگون را شکل می‌دهند که طبیعتا منابع و عوامل مختلفی بر آن تاثیر می‌گذارند.

عوامل مؤثری که بر مطالعه اینترنتی وجود دارد

ضرورت داشتن استمرار در مطالعه

آنچه در بررسی وضعیت و میزان مطالعه از اهمیت بسزایی برخوردار است، داشتن استمرار در مطالعه است. بنابراین، مطالعه روزانه و مستمر کتب و منابع مختلف از جمله شاخص‌هایی هستند که در بیشتر تحقیقات جهانی در قالب نحوه مطالعه، آخرین کتب مورد مطالعه یا تعداد کتب خوانده شده در طول سال مورد پرسش قرار می‌گیرند.

استفاده از رسانه نوین برای انجام مطالعه، در حال گسترش است؛ زیرا اینترنت به دلیل سهولت در استفاده و همراه داشتن تکنولوژی مدرن، توسعه و ترویج بسیاری در جامعه پیدا کرده و توانسته به منظور برطرف ساختن نیازهای فوری افراد جایگاه و رضایت بسیاری را در بین کاربران کسب کند. باوجود اینکه منابع چاپی به دلیل قدمت، عادات سنتی و تجهیز کتابخانه‌ها نیز از اصالت خاص خود برخوردار است.

تکامل رسانه‌های گوناگون، توانست شیوه‌های مختلف برقراری ارتباط را دگرگون کند، هم اکنون انواع مختلف ارتباط شفاهی، نوشتاری، غیرکلامی یا مجموعه‌ای از ان‌ها از طریق رسانه‌ها توأما ارائه می‌شود. در حقیقت رسانه‌های کنونی و وسایل جدید ارتباطی با توجه به دو دیدگاه وارد و از آن‌ها استفاده می‌شود. ابتدا افرادی حس جانشینی رسانه‌های جدید را بر رسانه‌های قدیم احساس می‌کنند و صرفا تصور می‌شود که رسانه جدید به منظور برطرف ساختن نیازهای بشر و رضایت وی پا به عرصه گذاشته‌اند.

در زمینه عوامل موثر بر مطالعه اینترنتی، بی تردید گسترش فرهنگ مطالعه در سطح خرد به ویژگی‌های افراد، در سطح میانی به ساختار خانواده‌ها و در سطح کلان به طرح‌های ملی کتابخوانی در جامعه برمی‌گردد. طبق نتایج این مطالعه مردان بیش از زنان، مجردان بیش از متأهلان، تحصیل کرده‌ها بیش از سایر مقاطع تحصیلی، گروه‌های سنی جوان، دانشجویان و شاغلان بیش از سایر گروه‌ها از اینترنت استفاده و نیز بیشتر مطالعه می‌کنند.

به لحاظ جامعه‌شناختی هر چه سرمایه فرهنگی یک خانواده از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد، می‌توان انتظار داشت اعضای خانواده گرایش بیشتری به دانش، تفکر و مطالعه پیدا کنند. در واقع میزان سواد والدین، میزان مطالعه اعضای خانواده، میزان کتب موجود در منزل، میزان هزینه برای خرید کتاب از جمله این موارد هستند.

در بُعد اجتماعی می‌توان به امکانات و تسهیلات اجتماعی موجود در مناطق و توسعه محله‌ای اشاره داشت، زیرا بخشی از کاستی‌های خانواده به لحاظ انگیزشی و منابع موجود، توسط مراکز و کتابخانه‌های عمومی تامین می‌شود.

به نقل از ایسنا، این پژوهش در فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین منتشر شده است.

نظر شما