شناسهٔ خبر: 55116458 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۶۶ درصد مدارس غیر دولتی با ظرفیت زیر ۱۰۰ دانش‌آموز کار می‌کنند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: شهریه مدارس غیر دولتی از ۴ تا ۳۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان و شهریه فوق‌برنامه تا ۳۸درصد مبلغ شهریه اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

احمد محمودزاده گفت: آموزش و پرورش وظیفه تعلیم و تربیت ۱۴ میلیون دانش‌آموز را بر عهده دارد و با همه مشکلاتی که در زمینه تامین نیروی انسانی، نگهداشت و رضایت آن‌ها، کمبود فضا‌های آموزشی و بودجه دارد؛ افتخارات زیادی برای کشور خلق کرده است. همه تحصیل‌کرده ها و دانشمندان ایرانی، از نتایج و خروجی‌های نظام تعلیم و تربیت کشور بوده‌اند و هنگام نقد آموزش و پرورش باید نقدی همه‌جانبه در کنار همه مزایا و معایب و امکانات در دسترس بیان شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: موسسان مدارس غیر دولتی زحمت‌های زیادی می‌کشند و بخشی از موسسین مدارس غیر دولتی به‌صورت عام‌المنفعه و خیر کار می‌کنند؛ زیرا اداره مدرسه غیر دولتی با ظرفیت زیر۱۵۰ دانش‌آموز صرفه اقتصادی ندارد. ۶۶ درصد مدارس غیر دولتی با ظرفیت زیر ۱۰۰ دانش‌آموز کار می‌کنند و بسیاری از موسسان مدارس غیر دولتی تنها به دلیل عشق و علاقه‌ای که دارند، در حال فعالیت هستند.

محمودزاده در مورد نحوه تعیین شهریه مدارس غیردولتی گفت: در ماده ۱۵ تاسیس مدارس و مراکز غیر دولتی به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شده است تا شهریه مدارس غیر دولتی را بر اساس الگویی تعیین کند. این کار با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی همه‌ ساله و برای تعیین شهریه چهار ماه کار کارشناسی انجام می‌شود که به‌صورت شفاف و مشخص به مردم و مدارس اعلام می‌شود.

به گفته محمود زاده شهریه مدارس بر اساس عملکرد، فضا، تجهیزات، امکانات، فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، تعداد معلمان، کیفیت آموزشی و ... تعیین می‌شود و بر این اساس در مرحله اول به‌صورت خود اظهاری شهریه توسط موسسان اعلام و در شورای نظارت منطقه و استان بررسی می‌شود.

با اعلام رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی نرخ شهریه در سازمان بر اساس مقدار حقوق، تورم، اجاره‌بها و ... بررسی می‌شود. در مورد شهریه دو عدد شهریه ثابت و فوق‌برنامه از سوی سازمان و با تائید سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده اعلام شده است و این مقادیر با توجه به دوره تحصیلی، تعداد معلمان، کادر آموزشی، فضا، تجهیزات و ... با یکدیگر متفاوت هستند. شهریه مدارس غیر دولتی از ۴ تا ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و شهریه فوق‌برنامه تا ۳۸درصد مبلغ شهریه اعلام شده که هزینه شهریه اجباری است؛ اما شهریه فوق‌برنامه اجباری نیست و این شهریه، بر اساس عملکرد مدارس باهم متفاوت است.

او گفت: مدارس غیر دولتی موظف هستند تا شهریه مشخص‌شده برای آن مدرسه را به‌صورت درج در تابلوی مدارس در معرض دید اولیاء و عوامل نظارتی قرار دهند؛ بنابراین همه مدارس شهریه یکسانی ندارند و شهریه فوق‌برنامه تا ۳۸درصد شهریه ثابت مدارس است. مدارس بر اساس عملکردی که در فوق‌برنامه دارند می‌توانند این شهریه را دریافت کنند و به این صورت نیست که همه مدارس حداکثر ۳۸درصد شهریه ثابت را برای فوق‌برنامه دریافت کنند.

نظر شما