شناسهٔ خبر: 55112621 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صنعتگران حوزه دارو حمایت خود را از اجرای طرح «دارویار» اعلام کردند

تهران - ایرنا - جمعی از صنعتگران حوزه دارویی کشور با بیان مزایای طرح دارویار و حذف ارز ترجیحی برای داروهای تولید داخل حمایت خود را از اجرای این طرح که به دستور رییس جمهور و اجرای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  آغاز شده است، اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از وبدا، عضو هیات مدیره و رئیس کمیته دارویی انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران در دومین جلسه ستاد تدابیر ویژه دارو در وزارت بهداشت گفت: طرح «دارویار» علمی‌ترین طرح در حوزه دارو در ۳۰ سال گذشته است.

سید ابراهیم هاشمی افزود: ۲۵ هزار نفر در صنعت پخش دارو شاغل هستند که  سه ماه گذشته در کمال سختی قرار داشته و در واقع سینه‌خیز جلو می‌آمدند.  

رفع کمبود ۱۲۰ قلم دارو

وی اظهارداشت: با اجرای این طرح، بیش از ۹۹ درصد ظرف روزهای آینده شاهد رفع کمبود ۱۲۰ تا ۱۳۰ قلم دارو خواهیم بود.  

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز با اعلام حمایت از اجرای طرح «دارویار» گفت: کار بزرگ و خجسته‌ای شروع شده و همیشه چنین طرح‌های بزرگی در مرحله اجرا ممکن است با ایرادهای جزئی هم مواجه شوند که طبیعی است.

محمد عبده‌زاده ضمن قدردانی از دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرای طرح «دارویار» افزود: انتظار داریم پس از اجرای طرح در داروهایی که با کمبود مواجه هستیم در یک بازه زمانی یک تا ۲ ماهه به حالت عادی برگردیم.

وی آمادگی صنایع داروهای انسانی را برای اجرای مناسب و کامل طرح اعلام کرد.

نماینده صنف داروخانه‌داران نیز در این جلسه اظهار داشت: طرح به این بزرگی برای اجرا، دولتی شجاع را نیاز داشت که فارغ از معضلات نگاه سیاسی به حوزه سلامت به فکر اصلاح امور و اجرای طرح‌های اساسی باشد که خوشبختانه در این دولت انجام شد.

اسداله آب‌نیکی افزود: برای اجرای بی‌نقص طرح «دارویار» پیشنهاد می‌کنیم یک کمیته مشترک با حضور همه ذی‌نفعان طرح در حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به ریاست وی تشکیل شود.

به گزارش ایرنا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چهارشنبه ۲۲ تیر در یک برنامه تلویزیونی از آغاز طرح «دارویار» با هدف افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه و کاهش هزینه‌های بیماران از روز پنجشنبه ۲۳ تیر ماه خبر داد و اعلام کرد پس از موفقیتی که در اجرای طرح کنترل بیماری کرونا توسط دولت مردمی اتفاق افتاد یکی از طرح‌های در دست اجرای ما ارتقای سطح بیمه‌ها است.

این طرح ارتقای بیمه از بیمه همگانی شروع شد و در سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت و بیش از ۶ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. از طرف دیگر پنج هزار میلیارد تومان برای تأمین بیماران خاص در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

در طرح «دارویار» تعداد داروهای تحت پوشش افزایش یافته است و ۱۰۰ قلم از داروهای پرمصرف مثل داروهای سرماخوردگی و همچنین تعداد ۳۶۶ قلم داروهای ضروری پر مصرف برای بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی و دارای فشار خون تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

هدف از این طرح افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه است و باید هزینه‌های مربوط به بیماران (به نوعی پرداخت از جیب مردم) کاهش یابد و این طرح که از بامداد ۲۳ تیر ماه آغاز شد، طرحی جامع و ادامه دار است و با نام طرح «دارویار» نامگذاری شده است.

هدف اصلی این است که پوشش بیمه‌ای داروها بیشتر شود و براساس دستور رئیس جمهور مقرر شد طرح در کل کشور اجرا شده و هدف کاهش هزینه‌های بیماران است و در ادامه این طرح تلاش می‌شود پوشش بیمه‌ای اکثر داروها را ایجاد کرده و مردم تغییری در پرداخت هزینه‌های دارویی نداشته باشند.

ثابت ماندن پرداختی از جیب بیماران هدف اصلی طرح دارویار است و در حوزه دارو به طور یقین تلاش خواهد شد مخارج مربوط به داروی بیماران توسط دولت تأمین شود.

در مجموع طرح ساماندهی یارانه ارز دارو هدف مهمی همچون حذف واسطه‌ها را به دنبال دارد و با اجرای این سیاست‌ها یارانه دارو از این پس به طور مستقیم به مردم می رسد تا از قاچاق دارو جلوگیری شود اما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که مردم هیچ تغییری در پرداختی خود برای دارو نداشته باشند.

نظر شما