شناسهٔ خبر: 55106982 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«ایران» از دلایل افزایش غیرمنطقی قیمت در برخی فروشگاه‌ها گزارش می‌دهد

جای خالی نظارت در بازار تخم‌مرغ

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی/ در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار اخباری مبنی بر رسیدن قیمت هر شانه تخم مرغ در برخی مناطق به ٩٧ تا ١٠٠ هزار تومان کرده‌اند درحالی که تولیدکنندگان هر کیلو تخم مرغ را با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از این ارقام و بعضاً حتی کمتر از نرخ مصوب کیلویی 35 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسانند.
درحالی که حضور دلالان و گرانفروشان در این شرایط باعث شده قیمت تخم مرغ افزایش پیدا کند که هم مصرف‌کننده را مجبور به خرید با قیمت‌های بالا کرده است و هم از این ارقام هیچ سودی به جیب تولیدکنندگان نمی‌رود.
در شرایط فعلی که دلالان و واسطه گران اقدام به عرضه تخم مرغ با قیمت‌های غیرمنطقی می‌کنند، جای خالی نهادهای نظارتی از جمله سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، تعزیرات و سازمان بازرسی مشهود است که منفعلانه بالا رفتن قیمت‌ها را توسط دلالان نظاره می‌کنند اما به طور قاطع پیگیر این موضوع نمی‌شوند.
حمید کاشانی رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره گرانی تخم مرغ و رسیدن هر شانه تا مرز 100 هزار تومان گفت: قیمتی که دولت برای هر شانه تخم مرغ اعلام کرده برای شانه یک کیلو و 900 گرمی 76 هزار تومان و برای شانه 2 کیلویی 80 هزار تومان است که باید به دست مصرف کننده برسد و چنانچه بیش از این ارقام فروخته شود گرانفروشی و تخلف رخ داده است زیرا در حال حاضر تولیدکنندگان تخم مرغ با ارقام بسیار کمتری، محصول خود را به فروش می‌رسانند و فروش هر شانه تخم مرغ به قیمت 90 تا 100 هزار تومان به طور قطع گرانفروشی است.
فروش تخم‌مرغ کمتر از قیمت مصوب دولتی
کاشانی با اشاره به نرخ‌های تعیین شده دولتی برای فروش تخم مرغ از در مرغداری گفت: قیمت مصوب برای فروش هر کیلو تخم مرغ از در مرغداری‌ها 35 هزار و 500 تومان تعیین شده است که این مقدار 15 هزار تومان در هر کیلو برای تولیدکننده با زیان همراه است ولی تولیدکنندگان پذیرفته‌اند که بعد از اصلاح ارز 4200 تومانی و برای عبور از این شرایط‌ گذرا تا شهریورماه با ضرر تولید کنند.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن با تأکید بر اینکه شرایط برای تولیدکنندگان باید تداوم در پایداری تولید را به همراه داشته باشد، افزود: تولیدکنندگان در هیچ زمانی راضی به گران شدن کالای خود نیستند چون با گران شدن محصول، توان خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه تولیدکننده باز هم متضرر می‌شود. تولیدکنندگان هرگز از بالا رفتن قیمت تخم مرغ استقبال نمی‌کنند زیرا تقاضا را کاهش می‌دهد.
کاشانی تصریح کرد: تولیدکنندگان تخم مرغ می‌توانند یک تا دو ماه یارانه برای محصول خود را تقبل کنند اما بعد از آن دولت باید تدبیری برای بهبود شرایط درنظر بگیرد و به عنوان مثال از طریق کالابرگ یا یارانه نقدی از مصرف‌کنندگان حمایت کند تا تقاضای خرید کاهش نیابد.
مازاد تخم‌مرغ در کشور
کاشانی با اشاره به اینکه در کشور مازاد تخم مرغ وجود دارد، افزود: امسال شرایط بسیار خوبی برای تولید تخم مرغ داشته‌ایم و هم ذخیره مناسبی از آن در کشور داریم به همین علت هم نمی‌توان کمبود تخم مرغ را بهانه‌ای برای گرانفروشی مطرح کرد.
وی تصریح کرد: اگرچه ما توانستیم مازاد مناسبی از تخم مرغ داشته باشیم اما این موضوع به شرطی است که گله‌های تولید تخم مرغ از فرایند تولید خارج نشوند و متضرر ماندن تولیدکنندگان تداوم نداشته باشد و قیمت‌های واقعی محصول اعلام شود. این در حالی است که اکنون تعدادی از مرغداران گله‌های تولید خود را حذف کرده‌اند زیرا امکان تداوم فعالیت برای آنها وجود نداشته است.
ضرورت واقعی‌سازی قیمت‌ها
کاشانی بیان کرد: دولت باید اقدام به واقعی‌سازی قیمت‌ها کند تا از این طریق از تولیدکنندگان حمایت شود. تعدادی از تولیدکنندگان اکنون با قیمت‌های پایین‌تر از مصوب دولتی، محصول خود را عرضه می‌کنند و این ارقام تا 32 و 33 هزار تومان در هر کیلو می‌رسد. تولیدکنندگان ما طی دو ماه گذشته به طور میانگین هر کیلو تخم مرغ را با قیمت 27 هزار تومان هم به فروش رسانده‌اند که این موضوع به علت مازاد تولید و کاهش مصرف بوده است. 
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن در پایان تصریح کرد: اگر تولیدکننده هر کیلو تخم مرغ را 32 هزار تومان از در مرغداری به فروش می‌رساند، با درنظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل، رسیدن هر شانه تخم مرغ به 100 هزار تومان گرانفروشی محسوب می‌شود که نیازمند پیگیری نهادهای نظارتی و برخورد آنها با گرانفروشان است.

نظر شما